Per Nadal, la plaça de Catalunya és un festival
Fins al 30 de desembre desfilaran 25 espectacles a càrrec de 17 companyies, amb el muntatge ‘Natal’ de la companyia de circ Animal Religion com a proposta estrella cada nit.
El Nadal de Barcelona ha consolidat la plaça de Catalunya com a escenari d’una programació artística de primera divisió, després de diversos formats i propostes que no van acabar d’assentar-se. Del 20 al 30 de desembre aquest festival transforma aquesta frontissa entre Ciutat Vella i l’Eixample en un gran espai d’arts escèniques a l’aire lliure. L’edició actual compta amb 25 espectacles –que inclouen 13 estrenes absolutes a Barcelona– a càrrec de 17 companyies d’arts escèniques i vuit grups musicals.
El cartell cobreix les franges de matí, tarda i nit, amb propostes transversals per a un públic a mig camí entre familiar i generalista. La joia de la corona és l’espectacle Natal, de la companyia Animal Religion, una proposta que es podrà veure de manera totalment gratuïta cada nit del festival.
Des de la reinvenció d’aquest escenari nadalenc per la pandèmia, sota la gestió de l’Institut municipal de Cultura de Barcelona (Icub), el festival ha experimentat una visible transformació. "Ens hem posicionat com un festival d’hivern referent", sosté Sergi Ots, codirector artístic de l’esdeveniment. Destaca que la programació ha evolucionat des d’una proposta merament festiva fins a convertir-se en un cartell cultural de primer nivell.
Evolució de l’espai
Feia molts anys que la plaça de Catalunya acollia activitats nadalenques, però el 2020 se li va fer un gir: "Abans acollia propostes més d’oci o més de Nadal, però ara ofereix la fórmula d’un festival d’arts escèniques i música", assenyala Ots. Ha sigut una evolució gradual i constant, que li ha permès guanyar públic i prestigi any rere any sense ruptures. Així, el tret definitori d’aquest festival és l’ambició, poc habitual en la dinamització nadalenca: "És comparable amb la de grans festivals com el Grec, però aquí totes les activitats són gratuïtes", remarca Ots, emfatitzant el compromís del festival amb l’accessibilitat cultural. La programació del 2024 inclou teatre, dansa, circ i música, amb noms coneguts i artistes de prestigi en cada disciplina.
Notícies relacionadesUn altre element distintiu del festival és l’escenografia monumental, dissenyada aquest any per l’artista Carles Piera. Ha creat una construcció artesanal que serveix com a teló de fons per a tots els espectacles. Aquesta peça, pintada enterament a mà, va començar a gestar-se a l’agost, afegint un component d’arts plàstiques que enriqueix l’experiència visual. "Quan entres a la plaça i t’aproximes a veure l’escenografia, pots veure les gotes de pintura, i això és el que li dona aquest caliu, aquesta organicitat, aquest Nadal", descriu Ots, emfatitzant el valor del treball manual en un context massiu. Cada franja horària està dissenyada estratègicament. Els matins en família estan orientats específicament al públic familiar, mentre que les nits són per a un públic més divers. "Tot és per a tots els públics", insisteix Ots, "però per la idiosincràsia del clima, amb més fred, i els concerts de la nit a les 20 h, no tenim tantes famílies perquè els nens i nenes ja solen estar sopant. S’acosta un altre tipus de públic, això és evident, i no passa res".
Els espectacles se succeeixen de manera contínua en diferents punts de la plaça, i permeten al públic disfrutar de múltiples propostes artístiques des de qualsevol ubicació. "Està dissenyat perquè tot vagi encadenat, va tot seguit, i llavors gairebé no hi ha pausa, acaba un espectacle i en comença un altre, i acaba i en comença un altre".