Corto Maltés posa a prova la seva mortalitat en una revolució
El guionista Juan Díaz Canales i el dibuixant Rubén Pellejero entreguen ‘La línia de la vida’, una nova aventura del marí creat per Hugo Pratt.
zentauroepp50519475 barcelona 22 10 2019 juan d az canales y rub n pellejero pr191022160838
"La línia de la vida se t’està escurçant. ¡Escolta, Corto, no és cap broma! La mort et persegueix i parla espanyol...", li adverteix al llegendari mariner creat per Hugo Pratt, després de llegir-li la mà, l’ambigua bruixa Boca Daurada. És la màgica escena que dona origen al títol del cinquè àlbum firmat pel tàndem Juan Díaz Canales (Madrid, 1972) i Rubén Pellejero (Badalona, 1952) des que el 2015 van ressuscitar l’icònic aventurer del còmic a Sota el sol de mitjanit. Tots dos presenten a Barcelona La línia de la vida (Norma), que està ambientat en el convuls Mèxic de la revolució dels Cristers, entre 1926 i 1929, posterior a la de Pancho Villa i Emiliano Zapata. Una història que remarca la mortalitat d’un "Corto que es va fent gran, que ja no és un jove idealista que viu aventures apassionants i divertides, sinó un home que ha perdut molts amics pel camí i sap que també existeix la violència i la mort", explica el guionista.
Cronologia i personatges
Després de transitar en els anteriors còmics els escenaris d’Alaska, els mars del sud i el Berlín d’entreguerres, la primera intenció de Díaz Canales, també autor del guió de la premiada sèrie Blacksad (amb Juanjo Guarnido) era en realitat ambientar La línia de la vida en la revolució de Pancho Villa. "Però no encaixava amb la cronologia del Corto madur, entre els 40 i els 50, que en aquella època estava en un altre lloc." I va estirar el fil i va trobar la desconeguda, oblidada i sagnant revolució dels Cristers, que sí que quadrava amb els buits temporals que va deixar Pratt en la biografia de l’heroi.
"Era interessant que fos una guerra de religió i una guerra civil entre mexicans, en la qual brillaven personatges fascinants i molt prattians, com un capellà guerriller o un general que no saps si era un mercenari o si estava compromès amb la causa", continua el guionista. També l’aviador nord-americà Charles Lindbergh, que es va casar amb Anne, la filla de l’ambaixador Dwight Morrow, que va mediar en el conflicte.
En ell, els camperols catòlics, al crit de "¡visca Crist Rei!", es van alçar en armes contra les lleis anticlericals decretades pel president ateu Calles i es van succeir els cruents enfrontaments entre revolucionaris i tropes governamentals. Allà arriba Corto per recuperar un tresor de jade que l’arqueòleg Edward Herbert Thompson anava extraient, i saquejant, de les ruïnes maies de Yucatán, al voltant de la piràmide de Chichén Itzá. "Havia comprat tota la finca i allà feia els seus tripijocs i venia les antiguitats il·legalment", explica Díaz Canales.
Al contrari de l’edició francesa i de l’espanyola en blanc i negre, la portada de les edicions en color en castellà i català revela un Corto desposseït del seu clàssic vestit de mariner. Està gairebé irreconeixible, amb ulleres de sol i de vint-i-un botó, però és ell. "Va ser decisió meva", es reafirma el dibuixant. "Vaig oferir diferents opcions a les editorials, una amb la seva vestimenta característica i altra amb el misteri i la novetat d’una portada fora de l’habitual que atragués el lector a preguntar-se qui és aquest senyor sota el nom de Corto Maltès".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- L’espionatge ucraïnès es fa fort en la seva lluita contra el Kremlin
- Illa se la juga amb el finançament singular i la gestió dels trens
- El Govern llança un pla per millorar la informació a Rodalies en dos anys
- El futur és un invent d’Elon Musk