L’Espectacleria, rere la Fàbrica de Joguines
La productora barcelonina ha transformat la creativitat en un model de negoci sòlid que factura dos milions d’euros amb experiències màgiques.
La històrica Fabra i Coats de Barcelona es transforma, un any més, en la popular Fàbrica de Joguines que cada desembre esgota inscripcions en menys de dues hores. Aquesta experiència màgica, integrada al programa municipal d’activitats nadalenques, mostra als visitants com es fabriquen els regals que els Reis Mags repartiran la nit del 5 al 6 de gener. Oberta des del 27 de desembre fins al 4 de gener, el lema triat per al 2025 és L’essencial és invisible als ulls.
Darrere d’aquest desplegament de colors i personatges hi ha L’Espectacleria, una productora catalana fundada el 2013 que ha aconseguit convertir la creativitat en un model de negoci sòlid. Són "visionaris del Nadal", presumeixen. I és que la seva especialitat és l’organització d’experiències "amb efecte wow". La companyia ha construït el seu èxit en dues línies de negoci principals: esdeveniments culturals públics i actes corporatius.
Amb una plantilla fixa de 10 treballadors, L’Espectacleria experimenta una transformació radical en la temporada nadalenca, quan mobilitza fins a 200 professionals. Aquesta variabilitat respon a l’increment de projectes, especialment relacionats amb cavalcades i fàbriques de Reis Mags en diferents municipis catalans. La productora busca un equilibri intern entre perfils professionals creatius i organitzatius. Es divideix en dues meitats: d’una banda, els responsables del disseny i la conceptualització artística dels esdeveniments, i, d’altra banda, els encarregats de la gestió, la logística i l’administració dels muntatges.
Segons fonts de l’empresa, facturen uns dos milions d’euros anuals, i centren la seva estratègia en esdeveniments de gran format amb pressupostos superiors als 100.000 euros. Es caracteritzen per oferir un alt component artístic i la producció integral dels esdeveniments, és a dir, des del mateix espectacle fins al càtering o l’ambientació d’impacte. Finalment, s’han fet lloc pel seu currículum d’iniciatives de promoció del comerç local, treballant colze a colze amb ajuntaments i empreses.
L’Espectacleria treballa amb prop de 30 clients a l’any, entre empreses i administracions públiques. A més de la Fàbrica de Joguines de Barcelona, tenen al seu portafolis les cases del Pare Noel de Badalona, Santa Perpètua de Mogoda i Montmeló. La majoria dels seus espectacles són a Catalunya.
L’empresa va haver de desenvolupar una gran capacitat d’adaptació durant la pandèmia, quan les limitacions de mobilitat van provocar la transformació de cavalcades tradicionals en nous formats com fàbriques i campaments. Aquella fórmula els va permetre no només mantenir la seva activitat, sinó també ampliar la cartera de clients.
Avui, L’Espectacleria manté una estratègia de creixement selectiu, donat que prioritza la qualitat per damunt de la quantitat de projectes. El seu objectiu és consolidar el seu posicionament com a productora d’esdeveniments wow i alt component màgic.
Impacte social i pandèmia
Més enllà del compte d’explotació, L’Espectacleria s’enorgulleix d’un fort component social. Ha implantat mesures com la contractació de persones en risc d’exclusió social o la col·laboració amb entitats locals, i un dels seus objectius és produir experiències inclusives per a tots els públics.
Per exemple, la Fàbrica de Joguines de la Fabra i Coats ofereix torns reservats per a persones amb discapacitat auditiva (a qui s’ofereix traducció a la llengua de signes) i per a famílies amb nens i nenes amb trastorn de l’espectre autista o discapacitat intel·lectual. A més, l’experiència busca que tots els visitants siguin protagonistes actius d’un conte en què, mitjançant reptes i obstacles a resoldre en equip, descobriran la importància dels valors invisibles de cada joguina. La proposta busca conscienciar sobre la importància de valorar el regal més enllà de l’objecte material, emfatitzant que el més valuós és jugar junts.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- 25 estrenes de cine, de Maria Callas a Pixar
- Hisenda torna la renda al 97,4% dels contribuents
- Punxada de les sortides a borsa el 2024
- Catalunya, tercera en ocupació després de Madrid i Andalusia