L’aposta del gegant tecnològic Oracle per Barcelona

La companyia nord-americana desenvolupa a la capital catalana solucions basades en intel·ligència artificial i lidera projectes per assistir hospitals i centres sanitaris de tot el món.

L’aposta del gegant tecnològic Oracle per Barcelona
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Des de la llunyana Austin (Texas, EUA), Barcelona no deu semblar més que una petita taca a 8.600 quilòmetres de distància. No obstant, aquest punt en el mapa és capital d’una de les regions cada vegada més importants per al negoci d’un dels gegants de la ciutat. Oracle, companyia tecnològica que va facturar 53.000 milions de dòlars (50.800 milions d’euros) el seu últim any fiscal i que té al davant contractes per valor de gairebé 100.000 milions, està mirant cap a les pimes catalanes per créixer. No només això: està desenvolupant des d’aquí solucions basades en intel·ligència artificial (IA) que utilitzen 30.000 empreses i assistint més de 400 hospitals eminentment europeus, però també internacionals. Entre ells, l’Hospital Israelita Albert Einstein (a Sao Paulo, Brasil) o el sistema de salut de la província sueca d’Escana.

No és la ciutat espanyola amb més múscul –guanya el centre d’innovació de Màlaga i els seus 1.000 treballadors–, però sí que està sent escenari de decisions clau. La més recent, haver acollit, al novembre, un esdeveniment tradicionalment celebrat a Madrid, el Data&AI Forum. Es tracta d’una trobada que sol reunir entre 150 i 180 empreses, per la qual passen grandíssimes companyies (en aquesta última edició, CaixaBank, Naturgy, Mango...) i l’ambició de la qual és debatre sobre dades i intel·ligència artificial.

"Amb la inversió que hem fet a Catalunya i la presència que tenim en aquest mercat, vam creure que aquesta edició s’havia de fer a Barcelona", explica el director general a Espanya i vicepresident sènior per a tota la regió EMEA (Europa, Pròxim Orient i Àfrica) d’Oracle, Albert Triola. "És un fòrum que havia de passar per la ciutat, primer perquè hi ha grans corporacions que ja estan treballant amb nosaltres, i segon, perquè hi ha tot un teixit [d’empreses] que pot donar visibilitat a tot el que la tecnologia ja pot permetre avui dia", diu.

De fet, més enllà de la substància teòrica, un esdeveniment així era l’ocasió perfecta per mostrar a un dels públics que volen convèncer i seduir com a clients (les pimes) quin tipus de coses es poden fer amb la seva tecnologia. "Per a nosaltres és més rellevant que siguin les mateixes companyies les que ho expliquin", admet Triola, que pensa en un director financer explicant que fa servir la IA per elaborar la base de l’informe anual de la companyia o demanant a l’ordinador saber quin ha sigut l’impacte de la falta d’un producte en aquests comptes. O gràfics. O comparatives d’un any a l’altre. I rebre resposta en segons. "Catalunya és una regió on hi ha molta pime, estem entorn del 30-40% del territori nacional", reflexiona el directiu, en relació amb el potencial de fer aquest exercici de divulgació a la seva capital.

Des de la torre Glòries

De fet, la torre Glòries allotja el centre d’R+D de Netsuite, un software de gestió d’operacions propietat d’Oracle especialment pensat per a pimes i que s’alimenta d’intel·ligència artificial. "Està desenvolupat de Catalunya per a tot el món", remarca Triola, que compta amb 30.000 clients, entre els quals –destaca– es troben la immensa majoria d’empreses unicorn catalanes. "Els enginyers que treballen aquí no estan per mantenir versions antigues, estem 100% focalitzats a escoltar els nostres clients per indústries i mides, perquè ens diguin què troben a faltar i anar incorporant aquestes eines", aprofundeix Triola.

Notícies relacionades

En qualsevol cas, pel mig hi ha hagut una altra gran aposta d’Oracle per Barcelona: posar en marxa aquí un centre per atendre i assistir hospitals i centres sanitaris d’Europa (i alguns del món). Té ja 430 clients, 60 persones treballant-hi i plans d’anar contractant en els pròxims anys fins a arribar a una plantilla de 300 persones.

Respecte al futur, no hi ha plans concrets més enllà d’estar atent a possibles oportunitats. Oracle ha comprat 160 companyies al llarg de la seva història, i cap d’elles és catalana. El cert és que el perfil sol ser de gran companyia americana, però "de vegades sorgeixen oportunitats i està a la nostra mà veure com podem invertir". "Som un ciutadà social a Catalunya", compendia Triola, que es refereix que la Generalitat és la seva clienta més gran, que formen part del Cercle Tecnològic de Catalunya i del Clúster Digital de la comunitat i que tenen acords amb diverses universitats i amb la Conselleria d’Educació. "L’objectiu és seguir per aquí", conclou.