Barcelona, protagonista
El reclam de Montserrat i l’enoturisme
Els emprenedors Pedro Ávila i Joan Ramon Juncàs van crear el 2012 Castlexperience, i han crescut fins a facturar quatre milions anuals i ocupar 40 persones.
¿Què tria un turista quan vol fer una visita més enllà de Barcelona? Recorrent a les preferències del viatger, els emprenedors Pedro Ávila i Joan Ramon Juncàs van crear el 2012 un combinat d’excursió que fusionava dos reclams infal·libles: Montserrat i l’enoturisme. El primer era advocat en un gran bufet amb ganes d’un canvi de rumb laboral i el segon, un llicenciat en administració i direcció d’empreses al capdavant de la gestió d’un edifici d’apartaments turístics, que coneixia el sector i els interessos del visitant. Es van aliar amb un partner idoni: Frank Margenat, 37a generació de la saga que suma més d’un mil·lenni al castell d’Oller del Mas i les seves vinyes, a Manresa. El resultat va ser Castlexperience, l’empresa amb seu a Barcelona, que el 2024 va sumar 63.000 clients en els seus tours fora de la ciutat, difonent sobretot la història de la muntanya i dels vins de Pla de Bages.
Ávila recorda que quan van començar ningú oferia un producte així, mentre que ara no poques empreses reprodueixen combos similars. Així que l’èxit és cada vegada més meritori, com apuntala el seu 4,9 (sobre 5) en ressenyes a Google. El basen en la imbatible "relació qualitat-preu", al comptar amb l’aliança del celler com a part del seu producte –amb una bona selecció de vins–, i en la concepció mateixa de l’excursió: no són visites d’enoturisme per a erudits del vi, sinó per als que volen conèixer la vinicultura local alhora que descobrir la màgia de Montserrat, en un context també lúdic. O sigui, que la gent aprèn, disfruta i ho passa bé en els seus tours. I a més s’oxigena de la metròpolis amb un "entorn rural" pròxim.
Aquesta fusió de "cultura, gastronomia, història i diversió" ha derivat en una aventura empresarial d’èxit que ja factura quatre milions d’euros anuals i compta amb una plantilla de més de 40 persones. Juncàs viu actualment entre dos països, mentre que el seu soci porta el dia a dia de la gestió. Estan en la primera línia del turisme, aquest que l’Ajuntament vol descentralitzar i que en les excursions fora de la metròpolis troba la descompressió idònia, ja que generen economia local, però també en municipis de la regió. Com va informar aquest diari, entorn del 7,5% dels turistes allotjats a la capital catalana fan alguna sortida a punts d’interès pròxims.
Personalització
Montserrat és una de les seves meques, per la seva imbatible suma de natura i història. Allà comencen la majoria dels seus circuits, que després acaben als cellers d’Oller del Mas. Els seus productes estrella ofereixen algunes variacions: visita amb tast i tapes, o visita amb àpat complet. Els distingeix també muntar grups reduïts (màxim 20 persones) per millorar l’experiència, que als recorreguts regulars parteixen diàriament en dos horaris de l’estació del Nord. Són de les (poques) empreses que van acatar concentrar les sortides des d’aquest punt, com va ordenar l’Ajuntament fa pocs anys.
Notícies relacionadesPerò hi ha cabuda així mateix per als wine tours més personalitzats o per a petits grups privats (també cap al Priorat, Tarragona o el Penedès); en aquest segon cas recullen amb furgoneta el visitant al seu hotel o allotjament. I també compten amb alguna gastroruta de petit format pel Gòtic.
El cofundador posa en valor l’equip que aglutinen, els perfils dels quals apareixen a la seva web, trencant motllos. No busquen guies corrents, sinó apassionats dels viatges, de la interculturalitat, de la història local, de les relacions públiques... Perquè sumen tant historiadors com escriptors en potència a qui els agrada explicar històries; amants de les rutes de muntanya com a grans personalitats que entretenen els excursionistes... Tots ells passen per una petita formació i es contracten de manera indefinida, al marge de les temporades altes o baixes, emfatitza, per generar "compromís". De manera que molts són polivalents i poden exercir altres tasques en moments de menys afluència turística.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Històries del suburbà El metro també va tenir el seu ‘47’
- La plaça de les Glòries deixa veure el seu nou aspecte
- Polèmica a Badalona per l’ús del castellà en la Cavalcada
- Obres de sanejament Urgeix una "rehabilitació integral" de l’edifici de l’avió del Tibidabo
- Una plaga de coloms envaeix el Poble-sec per la neteja d’una finca abandonada