El Liceu revisarà els protocols arran de les queixes per la qualitat d’un concert
El coliseu actualitzarà procediments per garantir el nivell dels concerts externs, després d’una controvertida actuació programada per una promotora que va llogar la sala.
L’oferta és més que festiva, i promet: "Gran concert d’Any Nou". "La millor música de pel·lícules". "La banda sonora de Disney"... Sota el cridat dels valsos de la família Strauss, del geni de John Williams o bevent del prestigi del tradicional concert d’Any Nou de la Filharmònica de Viena, en aquests dies de festes els escenaris de diverses ciutats s’omplen de música. Ara, la qualitat en aquests casos mai està garantida. "Un espectacle vergonyós". "Fins i tot els instruments estaven desafinats", es van queixar en xarxes socials alguns assistents, mentre un músic anònim va assegurar: "Fa 20 anys que toco i mai havia viscut aquest nivell de desorganització. No entenc com el Liceu pot admetre un concert així. És el pitjor que he fet en la meva vida, mai m’havia sentit tan avergonyit".
Frases tan lapidàries com aquestes han amplificat via internet l’última de les polèmiques en aquest àmbit referides a una actuació de la Hollywood Symphony Orchestra de l’1 de gener al coliseu de la Rambla, un concert organitzat per NK Producciones Artísticas, SLU que prometia "un intens recorregut per les bandes sonores que més ens han emocionat. Melodies universals que ens han fet riure, plorar, somiar, patir i saltar de la butaca", que ja formen part de la memòria col·lectiva i que avui prenen vida pròpia fora de les sales de projecció. Arguments de venda que, pel que sembla, no es van complir.
Resultat frustrant
Aquesta polèmica, i més enllà del que ha passat en aquest cas, parla també de la precarietat de les condicions de molts músics que es guanyen la vida com poden integrant-se en conjunts que els prometen participar en un concert determinat o en una gira per coliseus de prestigi. L’empresari lloga, el teatre accepta i la sala s’omple. Ara, el resultat artístic pot arribar a ser frustrant. Fa més d’una dècada que a Barcelona es va produir un problema similar, deixant al descobert empresaris que allotjaven els seus músics fins i tot en autocars, que tocaven tres sessions diàries sense assajos previs i amb un sou que no arribava ni per a entrepans. Una pràctica que va arribar al seu punt àlgid quan desenes de músics –i ballarins– de l’Europa de l’Est van emigrar a Occident a la recerca d’una vida millor.
Davant les crítiques sobre el concert de la Hollywood Symphony, el director del Liceu, Valentí Oviedo, afirma que els espectacles organitzats per NK Prodarte –igual que els de la Strauss Festival Orchestra & Strauss Festival Ballet Ensemble, així com el del Tchaikovsky National Ballet a l’Auditori– porten la firma d’un promotor privat que va llogar la sala "durant tres dates del període nadalenc". Són esdeveniments que "no formen part de la programació artística estable del Liceu [...]. Cada fitxa d’aquest tipus d’espectacles inclou el contacte del promotor perquè el comprador tingui clar qui és el seu organitzador i responsable". El problema és que el públic acudeix al Gran Teatre pensant que la qualitat està garantida, i més quan les entrades arriben als 80 euros per butaca.
Notícies relacionadesEl director del Liceu també apunta que "NK Producciones és un promotor habitual del sector, amb el qual s’ha treballat durant anys sense incidències prèvies", i lamenta que, "en aquesta ocasió, no s’hagi arribat als estàndards mínims de qualitat que requereixen el públic i la institució. Tot i que l’organització i preparació artística dels concerts són responsabilitat exclusiva de NK Producciones, el Liceu s’assegurarà que totes les queixes i els comentaris rebuts es dirigeixin al promotor. A més, des del Liceu es revisaran els procediments per garantir els estàndards de qualitat dels esdeveniments externs. De cara a l’any vinent, les dates ja estan ocupades per un altre tipus de programació i projectes, de manera que aquest incident no es tornarà a produir. El Gran Teatre del Liceu reafirma el seu compromís amb l’excel·lència artística i musical".
NK és una promotora amb dècades d’experiència programant concerts simfònics, ballets, sarsuela, tributs al pop i gòspel. Amb fins a cinc actuacions en diverses ciutats en un únic dia, bat qualsevol rècord en organització i promoció. La seva directora, Natallia Kafionava va explicar a EL PERIÓDICO: "L’1 de gener la televisió catalana va fer un reportatge d’aquest mateix concert que ara es critica i tot es va desenvolupar amb normalitat". "Es va entrevistar el públic i tots van afirmar que el van gaudir. Penso que aquesta polèmica és el resultat de les declaracions en un programa de ràdio d’una persona anònima que diu ser músic i que després es va amplificar per xarxes. Ho veig com una opinió personal que vol fer mal a la nostra empresa o que busca publicitat, tot i que si ho fa de manera anònima no sé què pretén", va afegir.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Transformació de la ciutat Illa i Quirós acorden recuperar la Comissió Mixta Generalitat-Ajuntament de l’Hospitalet per «abordar projectes comuns»
- Infraestructures La línia R3 de Rodalies estarà 10 mesos tallada per acabar el desdoblament de vies entre Parets i la Garriga
- Alimentació L’oli d’oliva torna a pujar de preu aquest 2025 després de nou mesos de descensos
- Investigació oberta dels Mossos VÍDEO | Por a la Mina i bales als pisos després d’un tiroteig entre dues famílies: «Van ser cinc minuts interminables»