El turisme de pantalla guanya força a les comarques de Barcelona

El Vallès Occidental, el Baix Llobregat, el Barcelonès i el Maresme se situen com a destins de rodatges internacionals pel paisatge, el clima i la proximitat a la capital. Sortir en sèries o pel·lícules suma visitants al territori.

El turisme de pantalla guanya força a les comarques de Barcelona
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Visitar llocs que han aparegut en pel·lícules o sèries és una tendència en alça. Un 64% dels turistes han tingut en compte una destinació després de veure-la a la pantalla, segons l’informe Global Travel Trends 2023.

"S’està gravant moltíssim a tota la província de Barcelona. En alguns llocs ja li estan traient partit a nivell turístic, mentre que en d’altres estan interessats a saber com fer-ho", explica María San Millán, del Cercle de Turisme, un organisme que impulsa la Diputació de Barcelona que reuneix la iniciativa pública i les empreses del sector turístic de les comarques de Barcelona.

Un dels exemples paradigmàtics són les visites tematitzades al castell de Cardona, on es van rodar escenes de Campanadas a medianoche, d’Orson Welles. Al castell de Santa Florentina de Canet de Mar, escenari de la sèrie Joc de Trons, també han tingut molt d’èxit aquest tipus de visites. Tot indica que això és el començament. Només al Maresme es porten a terme uns 300 rodatges anuals, entre els quals Blade Runner, la nova sèrie que Amazon estrenarà pròximament.

L’Estudi sobre el turisme de pantalla a les comarques de Barcelona elaborat per CETT-UB i la diputació recull 500 rodatges, només de ficció, realitzats en els últims 25 anys al Vallès Occidental, el Baix Llobregat, el Barcelonès (sense comptar Barcelona) i el Maresme. Del mig miler, es focalitza en 311 produccions i les seves localitzacions, i detalla tot tipus d’informació, inclosa la puntuació que tenen a les plataformes de visualització, "perquè el territori i el sector puguin desenvolupar estratègies i diferents experiències turístiques", explica San Millán.

El Barcelonès atrau molts rodatges per proximitat de Barcelona i la seva varietat d’escenaris, que inclouen platges, patrimoni, nuclis antics i muntanya, cosa que, juntament amb els pocs dies de pluja, "resulta molt atractiu per a les productores internacionals", explica el responsable de l’estudi i director de la Càtedra UB de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT, Eugeni Osàcar.

Model d’èxit

L’estudi inclou a més propostes sobre com atraure rodatges, dirigides als municipis interessats. Un model d’èxit és l’experiència del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme. Després d’observar que el seu territori era molt apreciat, va crear fa set anys el Maresme Film Commission, un organisme que s’encarrega de promocionar la comarca com a destí de rodatges. La seva feina és ajudar a trobar escenaris i agilitzar els permisos amb els ajuntaments. Així ho ha fet amb centenars de produccions com la taquillera Casa en flames, a Canet de Mar; la sèrie anglesa Who is Erin Carter, rodada a Sant Vicenç Montalt, el Masnou i Alella; i amb The night manager, de la BBC. "Els rodatges al territori han augmentat un 700%", destaca el responsable de Maresme Film Commission, Albert Roca.

Notícies relacionades

"Les produccions internacionals, que acudeixen al sud d’Europa a la recerca de sol per poder rodar, troben a més a Catalunya un sector audiovisual molt desenvolupat que els facilita la feina, amb molts proveïdors, tècnics i empreses de materials", comenta Roca, que, no obstant, sí que troba a faltar platós. Precisament, el Vallès Occidental destaca pel seu nombre de rodatges a causa de la ubicació del Parc Audiovisual a Terrassa.

Un aspecte pendent és quantificar en un estudi l’impacte econòmic en el territori que genera el sector audiovisual, una cosa que el gremi reclama tant per poder mostrar la seva importància com per treure el màxim partit a aquesta indústria.