Magnífic any cultural

2024, el millor any de la història del teatre amb 3,1 milions d’espectadors a Barcelona

D’un públic de 2,8 milions el 2023 s’ha passat a 3,1 milions i la taquilla arriba a gairebé 93 milions d’euros davant els 86 de l’any anterior

Benet i Jornet estaria orgullós: el ‘boom’ de la dramatúrgia catalana

2024, el millor any de la història del teatre amb 3,1 milions d’espectadors a Barcelona

Victòria Rovira

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’impuls del teatre a Barcelona no només s’ha mantingut sinó que ha crescut el 2024 i ha batut nous rècords d’assistència. Segons un comunicat d’Adetca, les xifres demostren un augment d’espectadors espectacular. D’un públic de 2,8 milions el 2023 s’ha passat als 3,1 milions el 2024. Quant a la taquilla, s’ha passat de 86,1 milions d’euros recaptats el 2023 a 92,7 el 2024. És a dir, 6,6 milions d’euros més que l’any anterior (7,7% més). L’ocupació també ha pujat i ha passat del 60% al 64%.

Les sales de menys de 200 espectadors han aconseguit els seus millors registres en els mateixos indicadors que les sales grans: han batut rècord d’espectadors, d’ocupació i d’ingressos. Un bon senyal, sens dubte, ja que és en aquest tipus d’espais on s’avesen els nous artistes i companyies emergents.

Campanyes amb èxit

La posada en marxa d’iniciatives comCap butaca buidai la fenomenal temporada nadalenca han afavorit l’ona expansiva del teatre català. Molta gent regala teatre per Nadal. I aquest 2025 després de l’èxit de primera edició, la campanya Cap Butaca Butaca Buida es preveu encara millor. De moment ja hi ha molts més teatres adscrits, són més de 180 ja preparats per superar un nou rècord d’ocupació en una jornada sense rebaixes en els preus, ni promocions especials. Isabel Vidal, presidenta d’Adetca ha assenyalat la seva satisfacció per la bona marxa del teatre el 2024. Superar dos anys consecutius el rècord d’espectadors no és poca cosa.

«L’objectiu és continuar creixent. L’augment del públic ens permetrà continuar millorant i contractant més professionals als teatres», ha assenyalat. Ja s’esperaven bons resultats des que al setembre es va anunciar que s’havia trencat el sostre dels 3 milions d’espectadors després d’una magnífica temporada 2023-24. I tot indica que l’actual pot ser encara millor. «Consolidar aquests tres milions d’espectadors és el nostre repte», ha afegit.

El teatre a Barcelona travessa un gran moment. Sales plenes i cartells de no hi ha entrades ja no són una excepció. Cada vegada el públic ha de planificar més si no vol perdre’s un espectacle. Aquesta temporada ho està petant el musical ‘Mar i Cel’ de Dagoll Dagom, un clàssic ja del teatre català, però el cert és que tant en el teatre públic com en el privat, en sales grans i petites, s’han produït fenòmens que han atret els espectadors com abelles en una bresca.

«Crec que ha augmentat tant la freqüència amb què l’espectador de teatre acudeix a les sales com el nombre de nous espectadors. Les sales de menys de 200 places estan fent una gran feina i s’estan acostant a l’índex d’ocupació dels grans teatres», comenta Vidal. Una cartellera variada i una gran confiança en els programadors dels espais han aconseguit canviar el xip dels espectadors. «Ara la gent pot anar a veure una obra tot i que no en conegui l’autor o els intèrprets. La majoria elegeix en funció del gènere que vol veure: comèdia, tragèdia, stand up... Saben que triïn el que triïn trobaran una oferta de qualitat i passaran una bona estona».

Barcelona, destinació cultural

Notícies relacionades

A Vidal no se li escapa que una Barcelona que vulgui ser destinació cultural ha de comptar amb espectacles interessants també per al públic internacional o d’aquells professionals estrangers que per motius professionals resideixin a Barcelona. «Festivals com el Grec o Dansa Metropolitana són molt importants en aquest sentit però cal continuar obrint i explorant perquè hi ha marge per créixer en aquest tipus de propostes». Una ciutat que vulgui ser referent cultural ha de brillar com a pol creatiu. En aquest sentit, destaca l’èxit internacional de la dramatúrgia catalana.

Segons l’opinió de Vidal, de cara al futur en una ciutat amb més de tres milions d’espectadors encara hi ha espai per continuar creixent. L’obertura de noves sales així ho confirma. Malgrat el 64% d’ocupació, la presidenta d’Adetca considera que «hi ha marge per continuar creixent».