un any cultural Magnífic

Els teatres de BCN registren el 2024 el seu rècord històric d’espectadors

D’un públic de 2,8 milions el 2023 s’ha passat a 3,1 milions, mentre que la taquilla arriba gairebé als 93 milions d’euros davant els 86 de l’any anterior. "L’objectiu és continuar creixent", afirma Isabel Vidal, presidenta d’Adetca.

Cartellera variada i confiança en qui programa canvien el xip de l’espectador

Els teatres de BCN registren el 2024 el seu rècord històric d’espectadors
4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’impuls del teatre a Barcelona no només s’ha mantingut el 2024 sinó que ha crescut i batut nous rècords d’assistència. Segons un comunicat d’Adetca, les xifres demostren un augment d’espectadors espectacular. D’un públic de 2,8 milions el 2023 s’ha passat al 3,1 milions el 2024. Pel que fa a la taquilla, s’ha passat de 86,1 milions d’euros recaptats el 2023 a 92,7 el 2024. És a dir, 6,6 milions d’euros més que l’any anterior (7,7% més). L’ocupació també ha pujat, i ha passat del 60% al 64%. Per tant, el 2024 ha sigut el millor any del teatre a Barcelona.

Les sales de menys de 200 espectadors han aconseguit els millors registres en els mateixos indicadors que les sales grans: han batut rècord d’espectadors, d’ocupació i d’ingressos. Es tracta, sens dubte, d’un bon senyal, ja que és en aquesta mena d’espais on s’exerciten els nous artistes i companyies emergents.

Campanyes amb èxit

La posada en marxa d’iniciatives com Cap butaca buida i la fenomenal temporada nadalenca han afavorit l’onada expansiva del teatre català. Hi ha molta gent que regala teatre per Nadal. I aquest 2025, després de l’èxit de primera edició, la campanya Cap butaca buida encara es preveu millor.

Ara per ara ja hi ha molts més teatres adscrits: són més de 180 que estan preparats per superar un nou rècord d’ocupació en una jornada sense rebaixes en els preus ni promocions especials. Isabel Vidal, presidenta d’Adetca, va assenyalar que està molt satisfeta per la bona marxa del teatre durant l’any 2024. Superar dos anys consecutius el rècord d’espectadors no és cap bestiesa.

"L’objectiu és continuar creixent. L’augment del públic ens permetrà continuar millorant i contractant més professionals als teatres", va assenyalar. Ja s’esperaven bons resultats des que al setembre es va anunciar que s’havia trencat el sostre dels tres milions d’espectadors després d’una magnífica temporada 2023-2024. I tot indica que l’actual encara pot ser més bo. "El nostre repte és consolidar aquests tres milions d’espectadors", va afegir.

Èxit de ‘Mar i cel’

El teatre a Barcelona passa per un gran moment. Salas plenes i cartells de no hi ha entrades ja no són una excepció. Cada vegada el públic ha de planificar més si no es vol perdre un espectacle important. Aquesta temporada està arrasant el musical Mar i cel, de Dagoll Dagom, un clàssic del teatre català, però el cas és que tant en el teatre públic com en el privat, en sales grans i petites, s’han produït fenòmens que han atret els espectadores com abelles a una bresca.

"Crec que ha augmentat tant la freqüència amb què l’espectador de teatre acudeix a les sales com el nombre d’espectadors nous. Les sales de menys de 200 places estan fent una gran feina i s’estan acostant a l’índex d’ocupació dels grans teatres", comenta Vidal.

Una cartellera variada i una gran confiança en els programadors dels espais han aconseguit canviar el xip dels espectadors. "Ara la gent pot anar a veure una obra encara que no conegui l’autor o els intèrprets. La majoria trien en funció del gènere que volen veure: comèdia, tragèdia, stand up... Saben que triïn el que triïn trobaran una oferta de qualitat i passaran una bona estona".

A Vidal no se li escapa que una Barcelona que vulgui ser destinació cultural ha de comptar amb espectacles interessants també per al públic internacional o per a aquells professionals estrangers que per motius professionals resideixin a Barcelona. "Festivals com el Grec o Dansa Metropolitana són molt importants en aquest sentit, però cal seguir obrint i explorant perquè hi ha marge per créixer en aquest tipus de propostes". Una ciutat que vulgui ser referent cultural ha de brillar com a pol creatiu. En relació amb això, destaca l’èxit internacional de la dramatúrgia catalana.

Petits però aliats

Segons l’opinió de Vidal, pensant en el futur, en una ciutat amb més de tres milions d’espectadors encara hi ha espai per continuar creixent. L’obertura de noves sales ho confirma plenament. Malgrat el 64% d’ocupació, la presidenta d’Adetca considera que "hi ha marge per continuar creixent".

Per a Marina Marcos, vicepresidenta d’Adetca de Sales de Proximitat, el millor any de la història del teatre a Barcelona no és cap casualitat. Fa anys que sembren. Tot i que hi ha sales més comercials que d’altres, en general els teatres més petits "han fidelitzat un públic que confia en la línia artística de la sales".

La posada en marxa de la xarxa On el teatre batega –actualment inclou 11 sales d’entre 50 i 115 places com, per exemple, el Heartbreak Hotel, el Teatre Eòlia, el Teatre Akadèmia i El Maldà– ha fomentat l’interès i la circulació d’espectadors entre totes aquestes sales.

Notícies relacionades

"La idea funciona perquè posem el públic en contacte amb nous creadors, fomentem el seu esperit crític i el mantenim al dia de les nostres propostes perquè s’animi a descobrir altres escenaris per descobrir nous projectes sovint d’artistes emergents", explica Marcos.

"El que ens interessa és que la gent torni". Per això, indica Marcos, mirem de mantenir els preus ajustats per no desanimar ningú. "Tot i que els preus han pujat des de la pandèmia, no ha sigut mai per sobre de l’IPC", assenyala la responsable d’Adetca.

Temes:

Barcelona Teatre