TENDÈNCIA AUDIOVISUAL
El ‘western’ es dispara en ‘streaming’
‘Érase una vez el Oeste’ no serà, ni de bon tros, l’única sèrie amb barrets i esperons que Netflix oferirà aquest any, quan s’espera també l’estrena d’un nou ‘spin-off’ de la franquícia ‘Yellowstone’, protagonitzat per Michelle Pfeiffer.
«La recuperació per part de les plataformes és molt astuta», afirma el crític Quim Casas
El western, un dels gèneres capitals en la pionera televisió dels anys 40 i 50, mai ha acabat de deixar el mitjà, però en els últims anys aquest fenomen anomenat Yellowstone ha reimpulsat seriosament les històries de l’Oest i vist començar a multiplicar-se els seus exemples en la (ja no tan) petita pantalla. "Molta gent jove no entra en els codis del gènere, però és evident que alguna cosa està tornant a enganxar", diu el crític d’EL PERIÓDICO Quim Casas, gran coneixedor del western i autor de llibres sobre John Ford o Clint Eastwood.
El ‘western’ es dispara en ‘streaming’ /
"El gènere té un bagatge, una tradició i una història a la petita pantalla la recuperació del qual em sembla molt astuta per part dels creadors o plataformes", opina el també expert en aquest terreny Joan Pons (Rockdelux, Ara). "Més que res perquè el seu llegat demostra que és molt permeable a altres gèneres i molt apte per ser serialitzat: permet un esperit pulp, molt de novel·la barata, que pot anar incloent historietes autoconclusives amb gràcia. Aquesta última variant era molt clara a Justified o The Mandalorian, que no deixava de ser un western de ciència-ficció".
El ‘western’ es dispara en ‘streaming’ /
Creuant el Sheridan-vers
El principal impulsor d’aquest nou auge ha sigut Taylor Sheridan, creador i guionista (gairebé a soles) de Yellowstone i les seves ramificacions. Del neowestern saltem al protowestern amb l’spin-off 1883, narrat per la filla del besavi de John Dutton III (el ranxer encarnat per Kevin Costner en la sèrie mare) i en el qual s’explicava com va aconseguir la família les terres que van acabar allotjant el ranxo Yellowstone. En la seva seqüela, 1923, se’ns expliquen les tribulacions de la dinastia Dutton durant un any de llei seca, sequera o plagues de llagostes. Segons la sinopsi oficial, en la seva segona temporada (SkyShowtime, 10 de març) un "hivern cruel" portarà "nous desafiaments i assumptes pendents" a Jacob Dutton (Harrison Ford; el rebesavi de John Dutton III, personatge de Costner) i la seva dona Cara (Helen Mirren).
No se’n vagin encara, encara n’hi ha més, o millor, n’hi haurà: acabada (o això sembla) Yellowstone, el més semblant a aquesta seran un parell de spin-offs moderns ara mateix en desenvolupament. Un d’ells, encara sense títol, seguirà els personatges de Bethany Dutton (Kelly Reilly) i el seu marit Rip (Cole Hauser) en aquest nou ranxo que van comprar en la cinquena temporada. El segon, The Madison, comptarà amb Michelle Pfeiffer (l’star power, senya d’identitat de les produccions de Sheridan) com una rica matriarca que es trasllada amb els seus des de Nova York fins a la vall a prop del riu titular després d’una tragèdia familiar.
Nova mina per a Netflix
El fanàtic del gènere Xavi J. Prunera, coautor i coordinador general del llibre Grandes temas del western, valora Sheridan molt positivament, tant com a director com a guionista. "El vaig descobrir com a guionista a Comanchería, que és, segons el meu parer, el millor neowestern des que va començar aquest segle"; el mateix que Casas considera el millor de Sheridan fins ara.
Curiosament, l’últim western cinematogràfic protagonitzat i dirigit per Kevin Costner Horizon: An American saga - Capítulo 1, va ser un sonor fracàs de taquilla, tot i que s’estrenés en època de sequera de Yellowstone i podria semblar l’entremès perfecte. "La gent està renunciant a la sala de cine, això és una realitat cada vegada més inqüestionable, així que per aquí s’explica l’èxit de la sèrie i el fracàs de la pel·lícula, que per acabar-ho d’adobar comparteixen l’actor protagonista", diu Casas. "El problema d’Horizon és que la primera pel·lícula de la saga és com l’episodi d’una sèrie (en pantalla gran) que deixa totes les incògnites obertes, i això en streaming funciona, és la regla de les sèries que s’emeten setmanalment, però no en cine".
Exploracions de l’Oest com Outer range, Monarch o Django van poder no acabar de funcionar, però sí que sembla estar fent-hoÉrase una vez el Oeste (sèrie número u de Netflix als EUA; quart lloc a Espanya), que no és remake del clàssic de Sergio Leone aquí conegut com Fins aquí li va arribar l’hora, sinó una creació del guionista d’El renacido, Mark L. Smith, que s’acosta a la Utah de 1857 amb la mateixa cruesa que a les Grans Planes de 1823.
Enmig de la guerra que sacsejava el territori en aquell moment, una dona una mica misteriosa (Betty Gilpin) contracta un esquerp guia (Taylor Kitsch, en la seva ja cinquena col·laboració amb el director Peter Berg) per ajudar-los a ella i el seu petit fill (Preston Mota) a creuar la serralada Wasatch, poblada per bandits, tribus hostils o unes milícies mormones en ple conflicte amb el govern nord-americà. Segons Casas, el projecte resulta atractiu per tenir "la violència primitiva del cine de Berg".
A finals d’octubre, també Netflix estrenava Territorial, neowestern australià amb la gran Anna Torv (Fringe) com a ambiciosa nora d’un patriarca ramader a la recerca d’hereu: ¿la versió femenina del Tom Wambsgans de Succession? Una mica això, però la sèrie té més en comú amb la franquícia Yellowstone: un ranxo gegant (de la mida de Bèlgica, per ser precisos), enfrontaments familiars o, com en sobretot 1883, una mica de terror de supervivència, un terreny ja transitat pel director Greg McLean en la seva saga cinematogràfica i televisiva Wolf Creek.
Aquest mateix any arribarà a aquesta mateixa plataforma Ransom Canyon, barreja alquímica (o millor, algorítmica) de l’idil·li d’Un lugar para soñar i Dulces magnolias amb el paisatge ranxer de Yellowstone. Basada en una sèrie de llibres de Jodi Thomas, compta amb Josh Duhamel i Minka Kelly com a, respectivament, l’amo d’un ranxo gegant i una concertista de piano a la recerca d’un altre rumb per a la seva vida.
La causa trumpista
Sense sortir de Netflix, també s’espera The abandons, la sèrie sobre grups de malfactors en lluita que el seu creador, Kurt Sutter Hijos de la anarquía), va acabar abandonant, valgui la preocupant redundància.
Notícies relacionadesSegons Joan Pons, aquest renovat interès (si és que existeix) pel western podria tenir a veure amb l’auge de la causa trumpista i antiwoke. "No dic que el gènere ho sigui, però sí que és molt fàcil associar el western, des de certa literalitat i falta de matís, a valors tradicionals". Afegeix, això sí, una nota més optimista: "Tot i que, si en música Lil Nas X o Beyoncé han renovat el country des de camins inesperats i s’ha reactivat l’interès per un estil que seria el seu equivalent en una altra disciplina, també una resurrecció del western és possible".
A Casas li hauria agradat que el gran cineasta Walter Hill continués en actiu en el western televisiu després de Deadwood, segons la seva opinió "dels millors westerns, tant en televisió com en cine, d’aquest segle." Segons Prunera, el ressorgir del western en televisió deu molt a l’esmentat clàssic d’HBO, aquí disponible curiosament a SkyShowtime. "Després en van venir d’altres com Los protectoros, Hatfields & McCoys, Godless, Yellowstone i les seves preqüeles, però amb Deadwood va començar tot. Aquest segle, és clar".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Exclusiva Com va conèixer Pep Guardiola la seva ara exdona, Cristina Serra
- MAMARAZZIS Pep Guardiola i Cristina Serra se separen després de 30 anys junts
- Fiscalitat Novetats en la Renda 2025: nou límit per fer la declaració
- La Generalitat seleccionarà els secretaris i interventors municipals
- El PP confirma que recolzarà l’última reforma de les pensions