El surrealisme fílmic perd David Lynch
L’autor visionari, idiosincràtic i de segell inconfusible deixa títols com ‘Cabeza borradora’, ‘Vellut blau’ i ‘Twin Peaks’.

El cine, la creació i els esperits surrealistes del cel·luloide i els seus amants estan des d’ahir una mica més orfes per la mort, als 78 anys, de David Lynch, un autèntic gegant del cine dels Estats Units, autor visionari, idiosincràtic i de segell inconfusible que va crear obres úniques com Cabeza borradora, L’home elefant, Vellut blau, Cor salvatge, Carretera perduda, Inland Empire i la sèrie Twin Peaks.
La seva família va informar de la mort amb un breu comunicat a Facebook. No van donar detalls de les causes, tot i que l’agost de l’any passat el mateix Lynch, fumador durant anys, va revelar que tenia una emfisema i que no podia sortir de casa per por d’agafar la covid. I alhora que demanaven privacitat, van deixar un missatge que és pur Lynch. "Hi ha un gran forat al món ara que ja no és amb nosaltres, però com ell diria: ‘Mantingues els ulls posats en el dònut, no en el forat’. És un dia bonic de cel blau i sol brillant i daurat".
Lynch deixa una empremta inesborrable en el cine, però el seu esperit creatiu no es va limitar a un mitjà. Va ser, a més, compositor, pintor, escultor, dibuixant, autor teatral, director de vídeos musicals, fabricant de mobles i dissenyador de locals nocturns. També va posar en marxa un negoci cafeter i va dedicar una bona part de la seva vida a la meditació transcendental, una pràctica budista que va adoptar quan tenia uns 20 anys i a la qual, en les seves memòries Room to dream, va atribuir el moment en què "tot va canviar". El 2005 va establir la Fundació David Lynch per a educació basada en la consciència i la pau mundial.
Uns pares "amorosos"
Lynch hauria fet 79 anys dilluns. Va néixer el 20 de gener de 1946 a Missoula, a l’Estat de Montana, però va viure en molts llocs abans que el seu pare, Donald, un investigador científic que treballava per al Departament d’Agricultura, i la seva mare, Edwina, una professora d’anglès, s’establissin amb ell i els seus dos germans petits a Alexandria (Virgnia). "Els meus pares eren amorosos i bons. Havien tingut uns bons pares, també", va explicar en les seves memòries. "Bona part del que som està marcat quan arribem aquí. En diuen la roda de la vida i la mort, i em sembla que per aquí hi hem sigut moltes vegades".
Amb no gaire interès pels estudis, Lynch, avesat als Boy Scouts, va girar l’atenció a la pintura. Va passar sense èxit per diverses escoles, incloent-hi la del Museu de Belles Arts de Boston i la Cooper Union de Nova York. Mentre era a l’Acadèmia de Belles Arts de Pensilvània, a Filadèlfia, va rodar la primera pel·lícula, el curt de quatre minuts Six men gettin sick (six times), el primer esforç per aconseguir la seva idea de crear "pintures en moviment". Aquell treball i altres d’experimentals van ser algunes de les creacions que li van valer una plaça en un conservatori de l’American Film Institute de Los Angeles.
Notícies relacionadesHi va arribar el 1971 i va compartir aula amb uns altres grans personatges del cel·luloide, com Terrence Malick i Paul Schrader. Va començar a gestar el que seria el seu primer llargmetratge, Cabeza borradora, una pel·lícula de culte immediat que Stanley Kubrick va incloure entre les seves preferides. I va ser el principi d’una carrera memorable en la qual va barrejar el surrealisme i l’avant garde, èxits i incomprensions, el mainstream i l’experimentació. Ho va fer sent sempre fidel a si mateix i també, sempre, deixant voluntàriament les portes obertes a la interpretació, negant-se a explicar sentits o imatges.
Lynch, a qui una vegada la crítica de The New Yorker Pauline Kava anomenar "el primer surrealista populista", va tenir tres nominacions a l’Oscar com a director i una estatueta honorífica de l’Acadèmia de Hollywood el 2019 i va guanyar la Palma d’Or a Cannes el 1990 per Cor salvatge. Se’l va poder veure recentment a la pantalla interpretant John Ford a Los Fabelman, de Steven Spielberg. Va estar casat quatre vegades, l’última amb l’actriu Emily Sotfle, i va tenir durant cinc anys una relació amb Isabella Rossellini. Va tenir quatre fills, incloent-hi la cineasta Jennifer Lynch.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses