Documental d’impacte
Els supervivents d’abusos dels Jesuïtes
El film ‘La fugida’, coproduït per EL PERIÓDICO, 3Cat i Ottokar, sobre abusos de jesuïtes a Barcelona i Bolívia, opta al millor documental en els premis Gaudí. Aquest aplaudit treball es basa en les investigacions del periodista d’aquest diari Guillem Sánchez.

El documental La fugida, coproduït per EL PERIÓDICO –mitjà del grup Prensa Ibérica–, 3Cat i Ottokar i que relata els abusos de dos sacerdots jesuïtes a Barcelona i Bolívia, aspira a emportar-se el premi Gaudí a millor pel·lícula documental en la gran gala del cine català, que se celebra avui. No ho tindrà fàcil. Competeix amb tres produccions més: Diari de la meva sextorsió, La joia: Bad Gyal i Sau: la memòria submergida.
La fugida, basat en les investigacions del periodista d’aquest diari Guillem Sánchez, explica la impunitat dels abusos perpetrats pels sacerdots Francesc Peris i Lluís Tó –ja finat–, dos professors d’escoles jesuïtes –el primer, del centre del carrer de Casp, i el segon, del Sant Ignasi de Sarrià, tots dos de Barcelona– que van ser enviats a Bolívia després d’abusar sexualment de desenes d’alumnes i on van continuar les pràctiques depredadores.
Preestrenat el maig passat al festival DocsBarcelona i després al juny en el programa Sense ficció de TV3, el documental dirigit per Sánchez, Marc M. Sarrado i Josep Morell ja ha rebut el premi de millor documental en el festival de cine de Santa Cruz de Bolívia. A l’espera del que passi en la gala dels Gaudí, tant per als seus autors com per a les víctimes dels abusos de Peris i Tó, el premi més important és l’impacte i les conseqüències que ha tingut La fugida.
Després de l’estrena, Peris va confessar que havia abusat de nens des del 1972. A més, han aflorat noves denúncies d’abusos. L’última, la d’una exalumna de Casp d’un delicte no prescrit i que podria obligar a fer seure Peris al banc dels acusats. El Jutjat d’Instrucció número 29 de Barcelona ha obert diligències, ha citat Peris –que amb 87 anys viu retirat a Valladolid– i té previst encarregar un informe a la fiscalia sobre la prescriptibilitat del delicte.
Les noves denúncies sorgides arran de La fugida han destapat, per exemple, abusos durant les excursions organitzades per Peris i Raimon Algueró a l’escola de Casp. O la d’un exalumne del Sant Ignasi que relata abusos de Tó quan aquesta escola era un internat. O una primera a l’escola Jesuïtes Clot contra José Boter, que gestionava la infermeria del centre. Així mateix, la Companyia de Jesús n’ha reconegut els fets, ha admès que tenia 44 abusadors i ha fet públics els noms de 14 d’aquests violadors. Algueró, per exemple, era un dels que no figuraven en aquesta llista de 14.
Possible encobriment
Notícies relacionadesEl documental ha permès destapar, també, que els jesuïtes sabien des del 1968 que Tó era un depredador sexual i que va continuar abusant d’infants a Bolívia. Per tot plegat, víctimes i exalumnes han instat la fiscalia a investigar el possible encobriment d’abusos sexuals per part de l’orde, tal com ja està fent el ministeri públic de Bolívia.
La proposta d’explicar en format audiovisual aquesta història va partir del programa Nits sense ficció de 3Cat l’estiu de l’any 2023.
- Tecnologia Whatsapp ja et permet saber si el teu missatge ha sigut llegit per una persona diferent del destinatari original
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- L’euroordre contra Puigdemont
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Aquesta és la ciutat on millor es menja d'Espanya, segons Dabiz Muñoz
- Vins Mas Pòlit celebra els seus 450 anys d'història lligats al vi i a l'Empordà
- Televisió ‘Les tortugues ninja’ tornaran l'11 d'abril a 3Cat 30 anys després
- DAVANT DEL COMITÈ DE COMPETICIÓ L’Osasuna presenta recurs per «alineació indeguda» d’Iñigo Martínez amb el Barça
- Mobilitat ferroviària Una avaria deixa sense servei 140 quilòmetres i 26 estacions de la línia R3 de Rodalies durant tres hores