Segona temporada

Una gran sèrie rebentaments

Parlem amb Dan Erickson, el creador de ‘Separación’, la cèlebre proposta d’Apple TV+ sobre un procés que separa els records de la vida laboral dels de la vida personal.

L’estrena de la nova entrega ha sigut rebuda com un esdeveniment de la cultura pop

Adam Scott (Mark Scout) en una imagen de la segunda temporada de Separación

Adam Scott (Mark Scout) en una imagen de la segunda temporada de Separación / Apple TV+

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa ja gairebé tres anys que es va emetre el seu anterior episodi, però ningú ha oblidat res de Separación, aquell sorprenent híbrid de comèdia de feina i thriller esotèric, tot un èxit sorpresa per a Apple TV+, que veuria aquesta producció de Ben Stiller (també el seu director principal) nominada a 14 premis Emmy per la seva primera temporada. L’estrena de la segona, ahir, va ser rebuda com un esdeveniment de la cultura pop.

"Tota la sèrie va venir d’estar ficat en una feina que odiava", explica el seu creador, Dan Erickson, a EL PERIÓDICO en entrevista per videotrucada. "Acabava de mudar-me a Los Angeles i estava treballant en una fàbrica de portes. Tot i que els meus companys eren gent simpàtica, em sentia realment miserable. Estava moltes hores en una oficina sense finestres, ficant en catàleg frontisses i coses així. Recordo que un dia, tot just posar el peu allí, vaig pensar: ‘Tant de bo pogués saltar directament al final del dia".

Això és el que aconsegueixen diàriament els treballadors de la planta soterrani de Lumon Industries, el misteriós conglomerat biotecnològic en el centre de Separación. Tots ells han passat pel procediment que dona títol a la sèrie: l’implant d’un microxip que ajuda a separar els records de la vida laboral dels de la vida personal. Mark Scout (Adam Scott), nou líder del departament de Refinament de Macrodades, va voler sotmetre’s al procés per alliberar-se durant almenys vuit hores del dolor per la pèrdua de la seva dona. Però potser cal anar amb compte amb el que es desitja; pot ser que la ignorància no sigui sempre la felicitat. El Mark i els seus companys Helly (Britt Lower), Irving (John Turturro) i Dylan (Zach Cherry) es veuran progressivament enredats en un misteri conspirador que els impel·leix al motí.

Humor fosc i absurd

Tot en Separación atrapava, d’aquest misteri a l’humor fosc o absurd, de la no escassa força emocional a un disseny visual que convertia el minimalisme estètic d’Apple en una cosa amenaçadora. "La companyia mai ens ha dit que ens allunyem d’una cosa perquè sembli massa Apple", diu Erickson entre rialles. "No els espanten gaire les comparacions".

Al principi de la nova temporada, el Mark torna a l’oficina i descobreix que li han assignat un nou equip. A més, el senyor Milchick (Tramell Tillman) ha substituït la senyoreta Cobel (Patricia Arquette) al capdavant de la planta. I no està de bon humor: recrimina al nostre heroi l’aixecament del qual va ser partícip fa cinc mesos, "un dels episodis més dolorosos en la història de la companyia". La treva sembla fràgil i els nostres protagonistes hauran de jugar-se-la per aconseguir el seu objectiu principal: trobar la Gemma. Com vam saber (compte, espòiler) al final de la primera temporada, la dona del Mark continua viva (o això sembla) i treballa a Lumon com a consellera sota un altre nom. "Crec que la paraula clau d’aquesta temporada és urgència", diu Erickson. "L’antic statu quo va ser enderrocat al final de la primera temporada. ¿Quin és el nou? ¿Tornaran els personatges i acceptaran les coses tal com van ser sempre?".

Notícies relacionades

Han passat gairebé tres anys des de l’estrena del final de la primera temporada. En aquest temps s’han reportat turbulències, problemes amb el guió, pressupostos disparats o picabaralles entre els coshowrunners Erickson i Mark Friedman, però segons va explicar Stiller a Twitter, el procés va ser tan lent com sempre havien esperat. "Volíem fer una cosa especial, invertir-hi temps", confirma l’entrevistat. "També la primera temporada va suposar un treball ardu, però amb aquella no hi havia res esperant res. El procés va ser similar en realitat".

¿I quant temps van dedicar a parlar sobre el pla a llarg termini? ¿Existeix? ¿Saben el final de la sèrie, com Stiller ha suggerit a The New York Times? "Existeix un pla, així és. Està guardat en una cambra cuirassada en algun lloc". ¿I quantes temporades té aquest pla? "Tenim una idea, però Kier Eagan [el mític fundador i primer CEO de Lumon] em mataria si l’hi digués".