Exuberant ball català a NY

El New York City Center aplaudeix la presentació del Ballet de Catalunya en una gala de l’IB Stage que inclou estrelles de la dansa d’Europa i dels EUA amb un programa variat.

Exuberant ball català a NY
3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El Ballet de Catalunya es va donar a conèixer a Nova York amb un gal·la en la qual van participar grans estrelles de la dansa de companyies europees i nord-americanes. El New York City Center, una sala amb solera on va fer els seus primers passos als EUA el coreògraf George Balanchine i el New York City Ballet, va acabar amb el públic dret oferint una càlida ovació i fent fotos dels artistes. "Ha sigut magnífic", deien uns espectadors veterans que no solen perdre’s res de la temporada novaiorquesa després de la primera de les dues funcions previstes aquest cap de setmana.

Hi havia dues estrenes en el programa. D’una banda, Anhelo, la peça amb què va tornar als escenaris Xiomra Reyes, exestrella cubana de l’American Ballet Theater (ABT), que amb 52 anys es va tornar a calçar les puntes per ballar una breu i profunda peça creada per ella sobre música de Chopin interpretada amb David Garcia. L’únic ballarí català dels cinc del Ballet de Catalunya que van viatjar a Manhattan es va compenetrar fantàsticament amb ella, que va disfrutar del seu retorn a l’escenari. L’altra novetat va ser Waltz, un pas a dos masculí creat per Drew Jacoby mai vist als EUA i que Garcia va protagonitzar amb Paolo Calo, que també va brillar amb Ellen Mäkela en el romàntic extracte de Julieta i Romeu, pertanyent a la innovadora versió del clàssic del Ballet de Catalunya creada per Elías García, que capitaneja la companyia barcelonina al costat de Leo Sorribes.

Grans figures

Tots dos van celebrar l’èxit de la vetllada, que va reunir grans figures de l’ABT, del Royal Sweedish Ballet, del Royal Ballet de Londres i del Houston Ballet. Des que van organitzar la primera gala de l’IB Stage al Liceu fa 10 anys, s’han guanyat el reconeixement internacional no només pels artistes que els acompanyen en aquestes gales, sinó per l’èxit obtingut pel Ballet de Catalunya en la seva última gira pels països bàltics.

Julie Kent, exestrella de l’ABT i actual codirectora del Houston Ballet, va assegurar a EL PERIÓDICO que admira l’ambició dels responsables del Ballet de Catalunya, a qui va descobrir arran de l’IB Stage. "Tenen tenacitat i capacitat per fer tot allò que es proposen", va assegurar Kent. El seu debut a Nova York n’és una prova més.

Tornant a l’espectacle, la varietat del programa va incloure onze peces molt diferents de dansa clàssica, neoclàssica i contemporània. Des d’Elogio della dansa, una coreografia de Valérie Lacaze amb música de guitarra de Léo Brouwer protagonitzada per Anna Löycke i Ylian Feytis del Ballet de Catalunya, a This Bitter Earth, un poètic duo del sol·licitat Christopher Wheeldon, present a la sala divendres, a partir de la cançó de Dinah Washington. La parella del Royal Ballet formada per Leticia Dias i Teo Dubreuil el va defensar bastant dignament malgrat arribar amb el temps just per escalfar abans de sortir a escena, nouvinguts de Londres.

Notícies relacionades

Va obrir la vetllada el duo d’artistes de l’ABT Isabella Boylston i James Whiteside amb After the rain, una altra delicada obra de Wheeldon amb música d’Arvo Pärt. Whiteside, polifacètic artista que també es mou en l’escena drag, i el seu partenaire, la van brodar, però els seus col·legues més joves a l’ABT, Elisabeth Beyer i Takumi Miyake, van fer furor amb les seves piruetes i salts del famós Grand pas classique de Grovsky.

També es va lluir la parella del Royal Swedish Ballet formada per la somrient Maya Schonbrun i l’impressionant Kentaro Mitsumori, que van deixar més d’un amb la boca oberta amb la seva extraordinària combinació de gràcia i potència, tant amb el seu pas a dos d’El llac dels cignes com amb Diana & Acteon. Però un dels números que més va seduir l’audiència va ser el bellíssim duo d’amor de Madama Butterfly, protagonitzat per Yuriko Kajiya i Connor Walsh. Ella volava als braços d’ell i rodaven, extasiats, deixant-se portar per la màgica música de l’òpera de Puccini en què es basa l’expressiva coreografia de Stanton Welch. L’estrella russa Daniïl Simkin i Elisabet Breyer de l’ABT van acomiadar l’espectacle oferint moments estel·lars d’El Corsario.