TikTok s’apaga i Bob Dylan l’encén

La xarxa social deixa d’operar als Estats Units, cosa que genera un cataclisme en la indústria amb un possible eco a Europa i és just ara quan el vell trobador obre un compte.

TikTok s’apaga i Bob Dylan l’encén

Europa Press/Contacto/Saulo Angelo

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Atac de pànic de la indústria musical nord-americana, després que el Tribunal Suprem ratifiqués l’apagada de TikTok al país al·legant que la seva base de dades amenaçava la seguretat nacional. L’app (de la companyia xinesa ByteDance) va deixar d’operar als Estats Units ahir, i els responsables sospiren perquè Trump aixequi la prohibició o concedeixi una pròrroga de 100 dies.

TikTok s’ha convertit en pocs anys (es va llançar el 2017) en una eina central en la promoció musical, connectant els artistes amb els seus fans (i superfans). Parlem de 1.800 milions d’usuaris, dels quals 170 es concentren als Estats Units. A Espanya ja ha superat els 20 milions. Aquesta xarxa social ha fomentat els cucs auditius (ear worms) reduint les cançons als seus ganxos i tornades cada vegada més breus en els seus vídeos de 15 a 30 segons, associables a balls i coreografies. Ha contribuït a modificar el cànon pop, la qual cosa tampoc és tan nova: la tecnologia sempre ha influït en l’evolució de la música.

Notícies relacionades

Tot i que el tancament es limiti als Estats Units, pot afectar-nos. Cal veure si aquesta mesura anima la UE a revisar les seves polítiques de seguretat. Té aspecte de revés per als creadors de contingut en castellà, amb un ull posat al mercat ianqui. I la desaparició del big data nord-americà en l’algoritme de TikTok pot fer-se notar als altres països on la marca continuï operant, i que canviï el que s’ofereixi als oients, fins i tot en altres plataformes, com Spotify (amb la qual TikTok presenta un accés directe a l’app). Podria ser una oportunitat per als continguts forjats en altres mercats. Al sector clamen per aprendre la lliçó i no tornar a concentrar les estratègies de promoció en una única plataforma. Afloren alternatives com RedNote, es parla d’apostar més per Youtube Shorts i els reels d’Instagram, i fins i tot per tornar al mail per dialogar amb els fans.

TikTok sol ser vist pels adults com una llaminadura absurda, però per a milions de ciutadans, sobretot els més joves, ja forma part d’una manera de ser al món. Ha desafiat l’hegemonia tecnològica nord-americana amb el seu model molt propens a la viralització, que dona oportunitats als usuaris amb molt pocs seguidors, i sembla estar pagant per això. I és just ara (dijous passat) quan Bob Dylan obre un compte a TikTok. ¿Incomprensible? De vegades, els avis es comuniquen millor amb els seus nets que els seus propis pares, ¿no és cert? Sí, Dylan, forever young.