Club d’estil
Els colors en la moda
Un luxós volum de la famosa il·lustradora Megan Hess ens descobreix com els dissenyadors d’alta costura han utilitzat aquest element per crear peces emblemàtiques i definir la personalitat de les marques.
L’australiana Megan Hess és la il·lustradora de moda més sol·licitada del món des que el 2006 es va encarregar del llibre número u en vendes del New York Times, Sex and The City, de Candance Bushnell. Fins ara, ha publicat 22 supervendes, entre els quals Historia de la moda en 100 vestidos o El fascinante mundo de la alta costura, tots dos a Lunwerg, el 2019 i el 2023. En la mateixa editorial acaba de sortir Los colores de la moda, un luxós volum XL en què Hess descobreix com els dissenyadors d’alta costura han utilitzat aquest element per crear peces emblemàtiques i definir la personalitat de les marques.
BLAU.
"Al triar un blau, és important veure’l tant amb llum natural com artificial, perquè canvia moltíssim", deia Christian Dior. Des dels dies en què Chanel va crear la ratlla bretona per a les peces d’oci de les elits de la Costa Blava, generacions de dissenyadors de moda han adoptat l’intens blau del mar com a font d’inspiració. Per exemple, Alexander McQueen, a la col·lecció de prêt-à-porter de 2010, o els homenatges d’Elie Saab i Zuhair Murad a la vida oceànica del 2019. En el film El diable es vesteix de Prada (2006), Meryl Street diu al seu ajudant: "Aquest jersei no és simplement blau, és blau ceruli". Es tracta d’un profund celeste amb matisos verdosos, res a veure amb el conegut com a blau Tiffany, color que recorda a un ou d’un pit-roig. És el to que evoca tant la tranquil·litat com la riquesa.
VERMELL.
El distintiu vermell Cartier és un símbol d’opulència i excel·lència. El vestit vermell de lluentons que Marilyn Monroe va lluir a Els senyors prefereixen les rosses (1953) és sinònim de passió i desig, mentre que el vestit vermell d’Audrey Hepburn a Cara d’àngel (1957) reflecteix una elegància alegre. El 1990, Julia Roberts va portar un disseny vermell de Marilyn Vance a Pretty Woman que, més de 30 anys després continua copant les llistes dels vestits més icònics de tots els temps. Les sabates de sola vermella de Christian Louboutin i els vibrants vestits vermells de Valentino al·ludeixen al luxe i la sofisticació. En el cas de Valentino, la firma utilitza el vermell com el seu color distintiu des de la primera desfilada que va celebrar el 1959. Aquest to en la moda significat poder, idil·li, perill, passió i una audaç expressió d’individualitat.
VERD.
En els primers anys de Hollywood, el verd va ocupar un lloc destacat. Vivien Leigh va lluir un vestit de vellut verd a Allò que el vent s’endugué (1939), i Elizabeth Taylor va interpretar Cleòpatra en aquest color combinat amb daurat el 1963. També últimament, aquest to l’ha portat Anya Taylor-Joy, que va reprendre l’estètica clàssica de la meca del cine amb un Dior verd per als Globus d’Or del 2021. A més de Dior, Gucci sempre ha utilitzat el verd. És el color de les pedres precioses, els bitllets i el trèvol irlandès, però també el de la gelosia i el verí.
ROSA.
"Amb el sol i una mica de rosa, tot és possible", deia la dissenyadora de moda i socialité nord-americana Lily Pulitzer. Depenent del to, el rosa pot expressar una delicada feminitat o representar una declaració audaç. La predilecció de Christian Dior per aquest color és ben coneguda i es remunta a les parets roses de la casa on va viure durant la seva infantesa. Alguns moments memorables del rosa a les passarel·les són el vestit de nòvia rosa de Chanel i la col·lecció Pink PP de Valentino. Aquest color també ha tingut el seu paper principal en el cine. El vestit de seda rosa que Marilyn Monroe lluïa a Els senyors prefereixen les rosses (1953) va ser dissenyat molt de pressa per William Travilla per a la interpretació de Diamonds Are a Girl’s Best Friend. L’escena ha sigut copiada i reinterpretada en nombroses ocasions, en especial per Madonna en el seu videoclip Material Girl. El rosa simbolitza el glamur i els somnis infantils, el romanticisme i les coses boniques.
Notícies relacionadesVIOLETA.
"Jo vaig adoptar l’estil punk molt abans que es popularitzés. Ja portava aquest pentinat i em pintava els llavis de violeta", va reconèixer la dissenyadora Vivienne Westwood. En l’època de Cleòpatra i Juli Cèsar, el pigment morat s’elaborava a partir d’un mol·lusc. Era un procés molt laboriós (i car), per la qual cosa el caire que s’obtenia era summament preuat. Per això s’associa amb la reialesa i el poder. Firmes com Gucci, Valentino i Saint Laurent van llançar col·leccions recents en aquest to vibrant. Valentino també ha vestit dives en total looks d’aquest to, com Lady Gaga o Naomi Campbell. Christian Dior aconsellava utilitzar-lo sobre una pell molt clara o molt fosca. Femení i floral, si és lila o lavanda; atrevit i brillant, si és fúcsia, i fosc i ombrívol, si es tracta del to raïm o pruna.
- La crisi de l'habitatge La Cerdanya esclata contra la pressió immobiliària més agressiva
- Denúncia contra Errejón El dur interrogatori del jutge Carretero a Elisa Mouliaá: «Diu que es va treure el membre viril. ¿Sap vostè per què?"
- L’ús de ‘bots’ va propulsar la cobertura de la propaganda russa sobre l’1-O
- tribunals Laporta es desmarca davant el jutge de l’acusació d’estafa i afirma que l’han implicat per «la seva notorietat»
- Mobilitat El tall d’Urgell per les obres d’FGC omple Rosselló de vehicles