Assassinats, ball i ‘tot és jazz’ al Tívoli

‘Chicago’, una producció fidel a la que fa 27 anys que triomfa a Broadway, recala a la capital catalana durant cinc setmanes amb Ela Ruiz, Teresa Abarca i Ivan Labanda en els papers principals.

Assassinats, ball i ‘tot és jazz’ al Tívoli
3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Chicago, l’aclamat musical de Broadway ambientat en els anys 20 del segle passat, amb melodies de John Kander i lletres de Fred Ebb, coautor del llibret amb Bob Fosse, acaba de tornar a Barcelona amb una producció molt fidel a l’original que es va estrenar a Madrid la temporada passada. El Tívoli acull durant cinc setmanes aquest clàssic a ritme de jazz que retrata el món de la fama, l’avarícia, la manipulació dels mitjans i la corrupció de la justícia (temes que no han passat de moda) i en el qual l’orquestra, dirigida per Andreu Gallén, juga un rol protagonista. El musical es basa en una obra teatral homònima de Maurine Dallas Watkins que la dramaturga i periodista va publicar el 1926, inspirant-se en uns crims ocorreguts a Chicago que ella mateixa va cobrir com a reportera.

Els personatges de Roxie Hart i Velma Kelly han sigut interpretats a Broadway per estrelles com Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones (totes dues també en el cine), Pamela Anderson, Brooke Shields i Melanie Griffith, i populars actors han encarnat el despietat advocat Billy Flynn, entre els quals Richard Gere a l’oscaritzada pel·lícula de Rob Marshall.

Alguns dels artistes del musical més destacats a Espanya protagonitzen aquesta producció en castellà. Teresa Abarca (que s’alterna amb Sílvia Álvarez) en el rol de la sensual Roxie Hart, Ela Ruiz com l’ambiciosa Velma Kelly i Ivan Labanda com a Billy Flynn.

Retrobar-se amb el paper de Flynn, el que va estrenar a Madrid l’octubre del 2023, li ve molt de gust, a l’actor català. "Me’n moro de ganes, i més de poder fer-ho aquí, al Tívoli, el teatre on vaig debutar amb 12 anys", afirma. L’actor ja va interpretar fa anys un altre famós musical de Kander i Ebb, Cabaret, un muntatge en el qual va exercir de mestre de cerimònies. "Aquest és un rol molt diferent que em fa volar creativament d’una altra manera. Billy Flinn és un advocat sense escrúpols". Un dels reptes de Chicago és mantenir-se fidel a l’esperit de Bob Fosse, anar a l’essència. "En aquesta obra, menys és més. Cada petit gest té un gran valor", diu Labanda, que destaca la interacció amb l’orquestra. Les coreografies són també un torrent d’energia i elegància.

De mestressa de casa a estrella

Notícies relacionades

Quan Chicago es va estrenar a Nova York l’any 1975, no va tenir gaire repercussió. Molt després, el 1996, va tornar a escena i des d’aleshores no ha parat de triomfar: fa 27 anys que està a la cartellera a Broadway. Els productors nord-americans de l’espectacle van ordir aquesta versió en castellà. "Ens van triar per la nostra capacitat artística i la nostra essència", recorda Teresa Abarca, que encarna Roxie Hart, una mestressa de casa que somia convertir-se en estrella. "M’identifico amb l’espontaneïtat i el punt de bogeria que té la Roxie", afirma Abarca. Com Velma, el seu personatge intentarà que la fama l’alliberi d’una condemna a mort.

Per a Ela Ruiz és apassionant ficar-se a la pell de Velma Kelly, un rol que és molt físic i exigent. La Velma és una estrella del vodevil dels anys 20 que es veu embolicada en l’assassinat de la seva germana i el seu amant. "És una presumpta assassina perquè mai es va poder demostrar la seva innocència", recorda Ruiz. "Una dona intel·ligent, amb moltíssim caràcter, que està disposada a gairebé tot no només per sortir de la presó, sinó per rendibilitzar el seu cas, perquè té l’ambició de seguir sent una estrella del vodevil", afegeix . L’actriu connecta sobretot amb l’instint de supervivència del seu personatge. "La Velma no veu problemes, veu solucions. I és molt ràpida maquinant-les".