Mostra cultural

Marga Ximenez: Un art que va més enllà del tèxtil

L'artista presenta l'exposició "De Festes i des/Fetes", comissariada per Elina Norandi, en el Museu Can Mario de Palafrugell amb una selecció d'escultures i instal·lacions en una reconversió del públic i el privat

Exposición de la artista Marga Ximenez De Festes i des/Fetes en el museo Can Mario de Palafrugell

Exposición de la artista Marga Ximenez De Festes i des/Fetes en el museo Can Mario de Palafrugell / Pau Bruguera

4
Es llegeix en minuts
Raúl Vázquez

Des del 18 de gener fins al 18 de maig, el Museu Can Mario de la Fundació Vila Casas, a Palafrugell, acull una exposició dedicada a l'obra de Marga Ximenez, una de les artistes més influents del món de l'art tèxtil català. Titulada "De Festes i des/Fetes" i comissariada per Elina Norandi, la mostra acull un conjunt d'escultures i instal·lacions des de l'any 2000 fins a l'actualitat. Les obres exposades destaquen per la seva rotunda bellesa i la potència dels seus significats, la qual cosa converteix a l'autora de totes elles en una de les creadores més importants de l'art català actual.

El treball fet per l'artista transita des de l'exploració de l'ofici nu del llenguatge tapisser, on cada gest és visible, a projectes que se submergeixen en la reconversió del privat i el públic, cap a un diàleg social-col·lectiu.

Una reconeguda trajectòria

Nascuda a Barcelona el 1950, Ximenez ha dedicat la seva vida a explorar les possibilitats de l'art tèxtil, evolucionant del tapís tradicional a l'escultura tèxtil i finalment a instal·lacions interdisciplinàries, amb els fils i els teixits reciclats com a protagonistes. L'artista ha creat un llenguatge propi que oscil·la entre el públic i el privat, abordant temes com la violència patriarcal, la memòria col·lectiva, la genealogia femenina i la seva història familiar.

Va començar la seva carrera als anys setanta, després de formar-se a l'Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics de la Llotja, a Barcelona. Va ser allà on també va exercir de professora, una important tasca que va dur a terme fins a l'inici d'aquest segle per a centrar-se únicament en la seva obra.

El món interior de Ximenez està format per diversos objectes quotidians com jocs i pots de cuina, encara que la majoria són tèxtils (llençols, tovalloles, roba interior, entre altres objectes). Amb tots ells articula un lèxic particular que reflexiona sobre les divisions i els vincles entre les esferes pública i privada de la nostra societat i la transcendència de mantenir la memòria col·lectiva i personal.

Elina Norandi, comissària de l'exposició, explica que les principals preocupacions de Ximenez són "els conflictes bèl·lics i les víctimes més fràgils, com les dones violades en les guerres i els nens explotats a les fàbriques per multinacionals". A més, en la seva vida quotidiana remarca la necessitat d'"elaborar una genealogia de sabers femenins que, al mateix temps, intervindran a favor de la pau i l'anul·lació de la violència patriarcal", afegeix Norandi.

L'artista Marga Ximenez, autora de totes les obres de l'exposició /

Valentina Gaia

La revolució d'allò quotidià

El treball de Ximenez en l'exposició es caracteritza per transformar objectes quotidians en símbols poderosos de reflexió social. Entre les obres de la mostra destaquen treballs com "La Vuitena Arma", que reflecteix un episodi del genocidi de la guerra de Timor Oriental, en 1999, on 12 dones embarassades van ser obertes en canal i els seus fetus estampats contra la paret. Ximenez ha creat nou escultures realitzades amb pantalons reciclats que pretenen representar "els cossos de les dones oberts de cames i amb les vagines ferides", ha explicat la mateixa artista.

Una altra de les obres exposades en la mostra és "Fils de reparació", una representació en la qual Ximenez parla de les dones silenciades que no han pogut arribar a ser artistes. Mitjançant un brodat de totes les col·laboradores que ella mateixa ha tingut durant tota la seva trajectòria artística, conforma un grup de cortines cosides per la seva mare i les col·loca al revés, descontextualitzant la seva funció habitual.

Heterònims i crítica

Una de les particularitats més curioses de Ximenez és l'ús que fa dels heterònims, paraules que s'oposen en gènere a altres d'arrel diferent, i una pràctica que està inspirada en Fernando Pessoa. A través de 13 identitats alternatives, l'artista explora diferents tècniques i temàtiques, atorgant a cada heterònim una veu única que enriqueix la seva producció artística.

L'exposició també destaca per la seva dimensió crítica i política. "Fugida", per exemple, aborda el desarrelament de famílies a causa de la violència, mentre que "Una mar a la cuina" juga amb la dicotomia entre el que és domèstic i el que és natural per a reflexionar sobre la creació i el manteniment en temps difícils.

Un llegat artístic per al futur

Notícies relacionades

Ximenez no només ha deixat una empremta esborrable en l'art tèxtil, sinó que també ha estat una figura clau en l'educació artística, formant a noves generacions d'artistes. El seu llegat continua a través de la seva obra, que convida a repensar els límits de l'art tèxtil i la seva capacitat per a abordar qüestions universals des d'una perspectiva íntima i femenina.

"De Festes i des/Fetes" és una mostra imperdible que no només celebra la trajectòria de Marga Ximenez, sinó que també convida l'espectador a reflexionar sobre les complexes interseccions entre art, identitat i societat.

Una de les construccions quotidianes que l'artista plasma en l'exposició /

Pau Bruguera
Temes:

Exposicions Art