4.600 artistes nous cada dia: ¿qui els escolta?
Un estudi de la indústria musical dona xifres sobre la multiplicació de continguts a la xarxa, a joc amb la dràstica i accelerada ampliació de l’‘star-system’ en els últims anys.
Persona abriendo la aplicación de Spotify /
No fa tant que observàvem un anquilosament en l’star-system musical, on eren els artistes veterans els que omplien una vegada i una altra els grans recintes. Paisatge que ha patit una severa rebolcada: el cop d’ull a l’agenda que ens ofereix el 2025 el Palau Sant Jordi dona un ball de noms que resulten exòtics als més grans de 40 anys (tret que els arribi algun eco del que escoltin els seus fills). ¿Qui dimonis és Cano? ¿I Ado, i Duki? ¿I els sud-coreans anomenats Ateez, i altres que responen per Tomorrow X Together? ¿I Rels B (que actuarà dues nits), i Myke Towers (dues més), i Paulo Londra?
Tots ells han desenvolupat la seva carrera en aquests anys 20 del segle XXI. En parlava l’altre dia en aquest diari Juli Guiu, el president de Clipper’s, quan deia que el nombre de llançaments d’"artistes potents" fàcilment s’ha quintuplicat en poc temps. Però no és un fenomen que es pugui aïllar d’un altre, del flux gegant de propostes musicals que es bolquen cada dia a la xarxa. Després d’aquell titular de fa un any i escaig 120.000 cançons cada dia (publicades a les plataformes), n’arriba un altre que situa en la bonica xifra de 4.600 el nombre d’artistes o creadors nous que s’incorporen diàriament a l’streaming a escala global.
Notícies relacionadesÉs una d’aquestes dades, per posar-se a tremolar o a petar-te de riure, que ofereix l’informe Year in music 2024 publicat per Chartmetric, plataforma d’anàlisi de dades per a la indústria musical, que diu haver consignat un total d’11,3 milions d’artistes, un 18% més que el 2023. És clar que allà es barregen tota classe d’aficionats i de pistes generades per IA (l’informe no especifica en quines proporcions). La immensa majoria dels creadors va xipollejar a les aigües negres del deep streaming: a Spotify, només un 2,6% va generar almenys 1.000 dòlars (965 euros) d’ingressos en tot l’any. Amb tot, es van sumar al mainstream mundial ("ampli reconeixement i visibilitat a les plataformes") un total de 2.800 artistes que abans estaven per sota del radar.
Una xifra que ens ve a dir que aconseguir despuntar no és impossible, fins i tot que és menys inabastable que en altres temps (són molts més que no pas abans els que ho aconsegueixen), tot i que la missió sigui de titans. El problema és per a l’oient mitjà, cada dia una mica més atordit per la desbordada oferta flotant, per la sensació que la realitat se li escapa de les mans i, potser, íntimament seduït per la idea (confortable) que abans tot era més fàcil, màgic i millor.
- Operació policial Els Mossos identifiquen 135 sospitosos amb 446 antecedents en un macrodispositiu al metro
- Els casos que l’assetgen Auge i caiguda de Toni Comín: la mà dreta de Puigdemont se la juga en el Consell de la República
- El Barça de Peñarroya cau contra el Manresa i el Palau se’n cansa
- Amaia, la brillantor de la infància
- Un restaurant d’Enric Granados amb estrella vinícola