Barcelona, protagonista

Flomics Biotech, IA per detectar el càncer

L’‘start-up’ barcelonina ha desenvolupat un senzill test de sang capaç de descobrir en un estadi precoç els cinc tumors més temuts. Es comercialitzarà el 2028.

Flomics Biotech, IA per detectar  el càncer
2
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

Una biòpsia líquida (un test de sang), basada en la intel·ligència artificial (IA) i desenvolupada a Barcelona, és eficaç a l’hora de detectar amb precisió cinc tipus de càncer: pulmó, pròstata, pàncrees, mama i colorectal. La start-up Flomics Biotech ha demostrat que la seva tecnologia és capaç de diagnosticar, en estadis precoços, els cinc tumors més temuts. L’ambició d’aquesta petita empresa, nascuda en el si de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), encara és més gran: detectar en el futur "tots els tipus de càncer". Flomics Biotech calcula que aquesta eina estarà disponible a tot Europa a partir del 2028.

"Hem desenvolupat una tecnologia per llegir les molècules d’ARN a la nostra sang. Són molècules que les cèl·lules produeixen i que reforcen processos biològics. I moltes vegades les exporten per portar missatges entre elles. Nosaltres, amb un algoritme d’IA, descodifiquem aquests missatges i detectem senyals que hi ha un tumor en desenvolupament", explica el científic i emprenedor Joao Curado, CEO de Flomics Biotech. A més, el test també té un altre algoritme capaç d’identificar l’òrgan originari del tumor. Així, aquesta tecnologia, presentada durant el 10è Simposi de Biòpsia Líquida a Santiago de Compostel·la, utilitza ARN lliure de cèl·lules, seqüenciació de nova generació (NGS) i bioinformàtica impulsada per intel·ligència artificial. L’estudi, dut a terme amb més de 1.000 mostres de sang, té un 92% de probabilitats de diferenciar correctament entre una mostra amb càncer i una altra sense càncer, amb una especificitat del 90%.

Una de les troballes més destacades és la capacitat del test per descobrir càncer en fase 1, amb una sensibilitat del 80%, cosa que reforça el seu potencial com a eina "clau" per a la detecció precoç del càncer i l’administració de tractaments quan són més efectius. Tot i així, segons Curado, els investigadors han de continuar "assajant amb més dades i mostres" per "augmentar la precisió". L’empresa ha desenvolupat un estudi preclínic a l’Hospital Clínic i altres centres espanyols, i ha aconseguit demostrar al laboratori "que aquesta tecnologia té potencial per detectar el càncer".

Nova ronda de finançament

Notícies relacionades

No obstant, per poder vendre aquest test i aplicar aquesta clínica als hospitals, l’empresa necessita passar l’"aprovació regulatòria". "Per aconseguir-ho necessitem un assaig clínic amb hospitals i entitats reguladores per monitoritzar el desenvolupament del test", afegeix aquest investigador. Curado creu que el producte estarà disponible al mercat a partir del 2026, mitjançant aquest assaig amb diferents hospitals. I calcula que per fi el 2028 l’assaig clínic s’haurà acabat i el test ja estarà a punt per vendre’s a tot Espanya i Europa.

Per poder desenvolupar el test, la start-up barcelonina ha aixecat fins ara 4 milions d’euros, dels quals 2,5 milions són capital privat i 1,5 milions procedeixen de fons públics. Entre els seus inversors figuren alguns family offices i també Decelera Ventures, fons espanyol de capitals de risc especialitzat a invertir en empreses amb propòsit en la seva fase més inicial. També es van captar uns recursos de 800.000 euros (aportats per 344 petits inversors) a través de la plataforma d’inversió col·lectiva Capital Cell. Segons el CEO de Flomics, per poder fer l’assaig clínic seran necessaris 6 milions més, per la qual cosa l’empresa ja ha començat a negociar una nova ronda de finançament amb diferents fons i grups inversors.