CRÍTICA
Francisco López es llueix amb Mozart

Matthias Pintscher y Francisco López en la OBC /
L’ OBC va convidar el director i compositor Matthias Pintscher per estrenar a Espanya la seva obra Neharot (2020) –que es podria traduir de l’hebreu com Rius–, una reflexió sobre "la devastació, la por i l’esperança", segons el compositor; tot i que inspirada en l’espiritualitat jueva, ve molt a tomb si se centra la mirada en la tragèdia del conflicte palestino-israelià. La peça, per a gran orquestra i que no arriba a la mitja hora, s’allunya del melodisme per beure de l’experiència assolida per Pintscher junt amb Boulez i a l’Ensemble Intercontemporain, i crea textures fantasmagòriques i ambients carregats de sensacions. Amb el mateix autor a la batuta, segur que la interpretació va recórrer els senders degudament adequats.
En el Concert per a flauta núm. 2 en re, KV 314 (1778), de Mozart, va causar sensació l’acompliment de Francisco López, aclamat primer faristol de flauta travessera de l’OBC; com a solista convidat –gran iniciativa la de donar a les seves estrelles aquest tipus de caramels en els quals es puguin lluir–, va demostrar la seva vàlua pel total domini de la peça, una transcripció d’una obra anterior concebuda per a oboè solista, avui perduda. López va brillar amb llum pròpia ja des de l’allegro aperto inicial, en el qual va imposar un so sempre afinat, ben matisat i amb prou cops d’efecte, alimentant amb sapiència el diàleg amb l’orquestra i traient brillantor als passatges més virtuosístics gràcies a una tècnica i un control del fiato excepcionals. En l’adagio non troppo, el solista va mostrar la seva cara més lírica, amb un fraseig de línia impol·luta, lligant adequadament i fent cantar la seva flauta i creant moments d’intensa bellesa mozartiana, tot coronat amb l’energètic rondo: allegro. Ovacionat, López va regalar al públic una composició pròpia inspirada en el reflex de la lluna sobre el riu que banya la seva localitat natal.
La segona part del concert, amb una suite del ballet pantomima en un acte El mandarí meravellós, op. 19, Sz. 73 (1918-1924), de Bartók, va ser molt aplaudida per l’energètic treball del conjunt, ben guiat per un Pintscher generós i concentrat, sobretot en el rítmic. Molt encertada la projecció de la trama del ballet d’acord amb la música: en una obra concebuda per al teatre saber de què va l’acció en cada moment ajuda a degustar i a comprendre més encara la partitura.
Notícies relacionadesOBC & Matthias Pintscher
Auditori (2/2/2025)
- ‘Anuario de la música en VIVO’ 2024 Madrid destrona Barcelona
- La primera ‘generació sense fills’ es prepara pel "fantasma de la vellesa": el 20% d'adults de 55 a 64 anys no han estat pares
- Educació a Catalunya Les escoles La Farga i la Vall comuniquen a les famílies que segregaran per sexe i que perdran el concert
- Aniversari del crim de Mas d’Enric "Necessitem que el Govern admeti què va fallar per tancar el dol"
- L’economia dels EUA tremola
- Scully quadro a quadro
- Multimilionari José Elías: «Si no vens, la resta no té sentit»
- En una interlocutòria El Suprem arxiva l’últim intent del jutge Aguirre d’imputar Puigdemont per la trama russa del procés
- El Cercle d’Economia aposta per un sistema de finançament federal
- Guerra comercial Trump amenaça la UE amb aranzels del 200% al vi, el xampany i altres begudes alcohòliques