Controvèrsia abans dels Oscars
El paperot de Karla Sofía Gascón
L’actriu espanyola, nominada a l’Oscar per ‘Emilia Pérez’, és a l’ull de l’huracà després de revelar-se vells tuits de tall racista. Més enllà de demanar disculpes, ha dedicat més esforços a descriure’s com una víctima d’una campanya de violència i d’odi. L’estatueta sembla estar molt costa amunt.
Resulta cridaner que ningú del seu entorn es prengués la molèstia de revisar el seu rastre digital
La reacció més assenyada que s’hauria pogut esperar de Karla Sofía Gascón a mitjans de la setmana passada, quan van emergir de les fondàries de la xarxa social X dotzenes de comentaris racistes, insultants i de mal gust que havia tuitejat en el passat, és una disculpa i una mostra de penediment, i potser també un intent de mitigar els danys que la polèmica pugui causar a la pel·lícula que l’ha fet famosa, Emilia Pérez, que acumula 13 nominacions a l’Oscar i per la qual ella mateixa aspira a l’estatueta en la categoria de millor actriu.
No obstant, això no és el que la intèrpret madrilenya ha ofert ni en el comunicat que va fer públic divendres ni en l’entrevista que diumenge va concedir a la cadena CNN en castellà. En les dues declaracions dedica més esforços a descriure’s com una víctima de violència i d’odi que a reconèixer la violència i l’odi que delaten els seus vells tuits, una successió d’atacs a l’islam i els musulmans, a personalitats de la política espanyola, a l’independentisme català, als nord-americans, a la gala dels Oscars del 2021 i fins i tot a la vida amorosa de Selena Gómez. Gascón es defensa afirmant que durant anys ha utilitzat les xarxes socials a manera de diari íntim en el qual anotar "reflexions o notes" personals, i que "hi ha alguna cosa molt fosca darrere" de la persecució de la qual és objecte.
S’ha especulat sobre la possibilitat que l’Acadèmia de Hollywood prengui represàlies contra l’actriu desqualificant-la com a candidata al premi, però dos arguments conviden a donar per fet que no les prendrà. El primer té a veure amb el precedent d’inacció a la gala dels Oscars del 2023, en el qual no van fer res per evitar que Will Smith recollís l’Oscar al millor actor minuts després d’agredir el presentador de l’esdeveniment. Segons el segon, l’Acadèmia no necessita eliminar la nominació de Gascón ni per assegurar-se que no guanyi el guardó –ella ja s’ha encarregat d’això– ni per evitar-ne la presència a la cerimònia; és de suposar que l’actriu evitarà situacions enutjoses quedant-se a casa.
El que decideixi sobre això probablement dependrà de si rep o no un assessorament adequat, i això és una cosa que sembla haver-li faltat fins ara. Resulta cridaner que ningú del seu entorn –els seus publicistes personals, els de la pel·lícula o els de la companyia encarregada de distribuir-la als EUA, Netflix– es prengués la molèstia de revisar-ne el rastre digital com sí que va fer la periodista que va descobrir els tuits, Sarah Hagi, ni que controlessin de forma més fèrria les seves aparicions públiques.
Bona part de l’estratègia comercial d’Emilia Pérez ha recaigut sobre les espatlles de Gascón i ha explotat la seva condició de dona trans, una cosa lògica si es té en compte la seva premissa argumental –un narcotraficant decideix sotmetre’s a una reassignació de sexe per viure com la dona que sempre ha sigut–; durant mesos, ella ha sigut taxativa a l’hora de parlar als mitjans de la intolerància, l’exclusió i el menyspreu que ha patit a causa de la seva identitat, i aquest discurs se li ha tornat en contra al veure la llum tuits que evidencien aquestes actituds.
Mal perdre
A més, ha comès diversos errors com una casa: fa setmanes es va fer viral per l’enuig que molts li van veure a la cara durant la gala dels Globus d’Or, al conèixer-se que Demi Moore era la guanyadora del premi al qual també ella estava nominada; i dimarts es van emetre unes declaracions seves en una televisió brasilera en les quals denunciava atacs verbals tant a la seva persona com a la seva pel·lícula per part de l’entorn de Fernanda Torres, protagonista del llargmetratge Todavía estoy aquí i també nominada a l’Oscar en la categoria de millor actriu.
¿És una coincidència que els tuits apareguessin només unes hores després que ho fes aquesta acusació? La percepció general sembla ser que la mateixa actriu és la responsable de la caiguda a l’avenc que està protagonitzant després del seu fulgurant ascens al cim, i que les seves teories conspiradores no estan calant.
És cert que les votacions no s’obren fins a l’11 de febrer, i que el món en el qual vivim no destaca precisament per la seva bona memòria; també ho és, d’altra banda, que Emilia Pérez ja fa mesos que és durament qüestionada pels que l’acusen de transfòbia i xenofòbia.
Finalment, ¿com afectarà la polèmica a la carrera de Gascón? Per començar, diem-ho, ja l’ha deixat sense cap opció d’aconseguir l’estatueta; encara és difícil anticipar quines conseqüències professionals li portarà a llarg termini. En part, dependran de si comença o no a gestionar la crisi millor del que ho ha fet fins ara.
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Pisos turístics Gonzalo Bernardos té el culpable de dinamitar el mercat de l’habitatge: «Mirar cap a un altre costat…»
- Forta discrepància Exclusiva Mamarazzis: Piqué no es muda a Miami i Shakira s’emporta els seus fills de gira
- Previsió meteorològica Pluja a bots i barrals: el pronòstic del Meteocat per a Catalunya
- Ciència Albirat per primera vegada un diable negre viu a la superfície del mar
- Immigració irregular Baviera, el model de ‘custodia compartida’ sobre les fronteres al qual miren el Govern i Junts
- Queixa al Govern Junts demana el cessament del director de Trànsit pel tall de 14 hores de l’AP-7 a Tarragona de divendres
- Aeroport del Prat Aterra d’emergència un avió a Barcelona per donar assistència mèdica a un passatger
- La política de Trump Aranzels que empobreixen
- Comicis presidencials Equatorians a Barcelona confien que les eleccions canviïn el rumb del país: «L’Equador està en una caiguda lliure increïble»