Un edifici centenari augmenta la febre del ‘coworking’ a BCN

L’immoble, que està situat a la Gran Via i és ara propietat de la companyia asseguradora Zúric, està gestionat per Networkia i ja té llogats un 31% del total dels flexiespais.

Un edifici centenari augmenta la febre del ‘coworking’ a BCN
2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La comercialització va començar fa menys de dues setmanes, però ja s’ha contractat el 31% de l’espai d’oficines flexibles que ofereix el nou edifici GV639, en aquest número de la Gran Via. Es tracta d’una mostra més de l’atracció que torna a tenir el centre de Barcelona al sector de les oficines, i en concret en l’àmbit del coworking, que en aquesta àrea s’està desenvolupant per a aterratges corporatius, més que d’autònoms o petites empreses. La nova proposta la gestiona Networkia, que amb aquests 4.500 metres quadrats suma el seu cinquè espai a la ciutat, i destaca entre l’oferta més cèntrica perquè suma el 21% dels metres quadrats dedicats a aquesta nova forma d’organització de treball, on la ubicació, les facilitats per arribar-hi i l’adaptabilitat al client són clau.

La modalitat de les oficines flexibles, on diverses empreses comparteixen espai comú i la contractació pot ser d’unes hores, jornades o anys, mentre que l’espai també pot créixer al ritme de les necessitats de l’inquilí, s’obre pas amb fermesa a Barcelona. Segons dades recollides per la consultora JLL i ProWorkSpaces, l’associació que representa els espais d’oficines flexibles coworking i centres de negocis, a la capital catalana sumaven 262.129 m2, que representen un 3,2% del total d’oficines. No obstant això, es preveu que la seva quota pugi fins al 8% el 2030. Calculen que l’estoc ha crescut un 12% anual (també a Madrid) des del 2019.

En aquest escenari, empreses internacionals que busquen un aterratge fàcil i còmode a Barcelona, però també autòctones, se senten seduïdes per emplaçaments que resultin atractius per als treballadors, a distància a peu de tots els serveis i amb la màxima comoditat. "Les empreses s’esforcen així a retenir el talent a les seves plantilles", argumenta Enric Urreta, director general d’Operacions de Networkia, que ja compta amb exemples a Rambla Catalunya o al passeig de Gràcia, entre d’altres.

La particularitat d’aquesta nova cartera és que es tracta d’un edifici de 1878 de façana neoclàssica, en el tram entre Roger de Llúria i Bruc, i que abans pertanyia a la Generalitat de Catalunya. El va adquirir la companyia d’assegurances Zúric, que ha realitzat una reforma integral per obrir els seus espais. La idea és que a principis d’abril s’hi puguin instal·lar els primers ocupants, i al maig es pugui fer la inauguració oficial.

Instal·lacions sostenibles

Notícies relacionades

Al contrari que fa un any, o que en ubicacions més perifèriques, on autònoms i microempreses són més habituals, en el cas de les oficines flexibles del centre de Barcelona cada vegada s’aglutinen més empreses, fet que també fomenta el networking, i cada vegada més amb la vista posada en els criteris de sostenibilitat de les instal·lacions. Els amplis espais de reunions les fan propícies per rebre clients i fins i tot per a esdeveniments corporatius. A GV639 destaquen dues superterrasses comunitàries, una davant d’una planta d’oficines, que dona a un interior d’illa de l’Eixample, mentre que l’altra corona l’edifici i és ideal per prendre un respir o interactuar amb els equips.

Urreta assenyala que és habitual que una empresa de 180 empleats contracti espai amb cabuda per a 120 o menys, perquè el teletreball fa que mai coincideixin, i aquest tipus d’oficines ja inclou el sistema de reserves de cadires i sales, ajustat diàriament. "El teletreball ha canviat les necessitats d’oficines, i moltes corporacions no volen estructures fixes, sinó que es puguin anar adaptant a curt termini", afegeix Urreta, que va ser president de l’associació 22@ Network Barcelona.