TENDÈNCIES AUDIOVISUALS
Sèries sobre monarquies, la moda que no cessa
Aquest mes de febrer s’estrenen tres noves ficcions de temàtica reial : ‘La vida breve’, ‘Su Majestad’ i ‘Wolf Hall’, tot i que continua sense arribar l’esperada ‘The Crown’ a l’espanyola sobre el rei emèrit.
Aquest dijous, Movistar Plus+ estrena La vida breve, sèrie centrada en Lluís I, el rei més efímer de la història d’Espanya. En la plataforma també acaba d’arribar Wolf Hall, producció de la BBC britànica sobre el regnat d’Enric VIII. A finals de mes, Amazon Prime Video aposta per Su Majestad, ambientada en l’actualitat i amb Anna Castillo encarnant una fictícia princesa d’Espanya que ha de prendre el rumb del país després d’un escàndol del seu pare, Alfons XIV. Cosmo està emetent una ficció sobre Sissí, emperadriu. Aviat arribarà a TVE Ena. La reina Victoria Eugenia, centrada en la dona d’Alfons XIII... Les sèries sobre monarquies estan en ple auge, tot i que encara ningú s’hagi atrevit a fer un The Crown a l’espanyola que desgrani els detalls biogràfics del pare de Felip VI, a imatge i semblança del que Netflix ha fet amb Isabel II.
Sèries sobre monarquies, la moda que no cessa /
L’estiu del 2021 es va anunciar que Javier Olivares, creador d’El Ministerio del Tiempo, adaptaria la novel·la de Pilar Eyre Yo, el Rey, centrada en la vida íntima de Joan Carles I. Poc després es va saber que els productors de Homeland farien el mateix amb el pòdcast XRey, d’Álvaro de Cózar i Toni Garrido. També estava el projecte de Diagonal TV Palacio Real, que repassaria la vida dels Borbons més recents fins al 2014, amb l’abdicació a favor del rei actual. Quatre anys després, cap d’aquestes sèries ha vist la llum.
Sèries sobre monarquies, la moda que no cessa /
Més sort van tenir les produccions documentals Los Borbones: una familia real, dirigida per Ana Pastor i Aitor Gabilondo i que va emetre Atresmedia; Salvar el Rey, de Max, i Juan Carlos I: la caída del Rey, amb Corinna descobrint el pastía a SkyShowtime. Però encara no hem vist cap actor recreant tota la trajectòria vital de l’emèrit en format sèrie. "A Espanya és més fàcil parlar d’una reina del segle XV que d’un rei del segle XXI", ironitzava en un Serielizados Fest Javier Olivares, que al·ludia a l’èxit que va tenir la ficció de TVE Isabel sobre els Reis Catòlics.
"La ficció fa por"
Segons el guionista, que va portar el seu projecte a diverses plataformes tot i que cap li va donar llum verda, els documentals mai s’han trobat amb tantes traves. "La ficció fa por perquè té metàfores, capes, tu veus una cosa i penses què simbolitza". "El documental explica el que va passar, però en una sèrie ho veus i comuniques a través de les emocions, i això arriba més", va recalcar Olivares, que està darrere de la pròxima sèrie de La 1 Ena, basada en un llibre de Pilar Eyre.
Coincideix amb ell Cristóbal Garrido, cocreador junt amb Adolfo Valor de La vida breve. "Hi ha mil llibres en els quals s’expliquen els delictes de Joan Carles I i no passa absolutament res. Hi ha documentals en els quals se senten les seves converses amb Bárbara Rey i tampoc passa res. Però una cosa és sentir-ho i una altra veure-ho, i crec que determinats estaments en aquest país encara no estan preparats perquè ho vegem", afirma.
"Corinna deia que l’emèrit tenia una màquina per comptar diners a la Zarzuela. Ningú està preparat per veure això. Crec que és més delicat, i per això se solen tombar aquestes sèries", considera el showrunner i guionista, que es congratula d’haver pogut portar a la pantalla la vida de Lluís I: "Que bé que almenys, tot i que hàgim de donar una mica de volta a la rotonda i esquivar certes coses, puguem parlar de la monarquia".
Perquè, segons ell, "encara hi ha un tabú amb els Borbons d’ara". "La sèrie de Borja Cobeaga i Diego San José [Su Majestad, que Prime estrena el 27 de febrer] està ambientada en l’actualitat, però no són els Borbons pròpiament dit, de manera que li passarà com a nosaltres. Parlaran del que passa avui però prenent determinades dreceres per sobreviure", destaca Garrido, que està convençut de l’interès que desperten les ficcions de les cases reials.
"Ja no només perquè són un reflex de la seva època i de la societat, sinó perquè expliquen històries molt convulses. Hi ha amors, morts, ambicions... Com podria passar en altres famílies, però aquí passa en un escenari, amb uns vestits i amb un embolcall que ho fa encara més interessant".
"Versió edulcorada"
Ana Polo, politòloga i escriptora de llibres com Sissi. La verdadera historia de Elizabeth, emperatriz de Austria y reina de Hungría i La reina. La increíble historia de Isabel II, atribueix l’actual interès audiovisual per la monarquia a l’èxit de The Crown. L’autora considera que "sí que hi ha un interès per tirar endavant" una biografia de l’emèrit, tot i que "fins ara hi havia bastanta por". "Una versió edulcorada es podria haver fet tranquil·lament, però la veritable, amb tot el que sabem ara, hi havia molt poca gent que s’atrevís a fer-la".
Notícies relacionadesSegons Polo, "una sèrie sobre Joan Carles I és molt difícil d’escriure, perquè és un personatge increïblement complex, amb moltes llums i ombres, de manera que és molt fàcil caure en la caricatura barata o, per contra, justificar-lo o fins i tot blanquejar-lo. Aconseguir aquest terme mitjà entre explicar realment la història i explicar l’ésser humà requereix unes habilitats molt especials", recalca.
No obstant, està convençuda que s’acabarà fent. "És un personatge que dona per a molt i té absolutament de tot, així que és una sèrie que donaria per a moltes temporades".
- Peña Ubiña Mor un escalador a la mateixa muntanya que va matar el seu pare fa 31 anys
- Carme Trilla: "Operacions com la Casa Orsola es podrien fer sense necessitat de mobilització"
- El vestidor del Madrid s’atipa d’un Vinícius a la baixa
- Confessió personal Eduard Fernández s'obre amb Évole en la seva entrevista més sincera: "Era addicte a l'alcohol i el barrejava amb coca"
- Justificacions L’Opus Dei respon a les denúncies d’abusos de la docusèrie de Mònica Terribas a Max ‘El minuto heroico’
- TENSIÓ EN EL DERBI Espanyol i Barça s’enfronten per un polèmic gest de Mapi
- Judici del cas rubiales Tomé assumeix la responsabilitat de no convocar Jenni Hermoso
- Bancs i canvi climàtic Ecologia per a imbècils
- Després dels premis Goya El cine en flames
- La lluita per les competències Els Mossos vigilaran en àrees fins ara restringides en ports i aeroports