Novetat editorial

Enginyeres que obren ments

Les enginyeres Elisabet Agea i Silvia Diez publiquen ‘Historias inspiradoras de las pioneras de los coches’, un llibre il·lustrat que reivindica les inventores de l’eixugaparabrises, els intermitents, el mirall retrovisor i les pastilles de fre, entre molts altres elements imprescindibles avui dia.

«Si aconseguim que només una nena es faci enginyera, ja ens donarem per satisfetes»

És un llibre il·lustrat per a «nens i nenes, però també per a pares i professors», apunten les autores

Enginyeres que obren ments
4
Es llegeix en minuts
Inma González

Facin la prova: preguntin als seus fills, els seus nebots o els seus nets, a ells i a elles, si han sentit parlar de Henry Ford, Rudolf Diesel i Emerson Fittipaldi. Segur que molts relacionaran el cognom Ford amb la producció de cotxes en cadena, alguns seran capaços de deduir que Diesel va ser l’inventor del motor que porta el seu nom i la majoria haurà sentit l’expressió "condueix com un fitipaldi", amb referència a la temeritat del famós pilot brasiler. Ara facin la mateixa prergunta amb tres noms més: Mary Anderson, Dorothy Lewitt i June McCarroll. Gairebé cap –o sense gairebé– haurà sentit esmentar aquests noms, malgrat que les seves contribucions al món del motor –l’eixugaparabrises, el retrovisor i les línies divisòries dels carrils, respectivament– són tant o més importants que les dels seus col·legues homes.

Enginyeres que obren ments /

EPC

Per reivindicar les aportacions d’aquestes dones i d’altres tantes a l’evolució de l’automobilisme, Silvia Diez (Saragossa, 1978) i Elisabet Agea (Barcelona, 1978) han publicat –coincidint amb el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, que es commemora cada 11 de febrer– Historias inspiradoras de las pioneras de los coches, un llibre il·lustrat destinat "a nens i nenes, però també a pares i professors", amb el qual l’editorial Alba inicia la col·lecció "Chicas STEAM" (acrònim de Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics). Però no només això: les autores, totes dues enginyeres, també volen ensenyar, principalment a les nenes, que "existeix un ventall amplíssim de professions per a les quals són igual de vàlides que els nens, però perquè les tinguin en compte han de saber quines són".

Elles ho saben bé, sobretot Diez. "Jo, que vaig créixer amb el Quimicefa, anava per a química fins que una professora em va dir: ‘Tens facilitat per a la física: ¿per què no mires de fer alguna enginyeria?’. Aquesta va ser la primera vegada que vaig sentir parlar de les enginyeries, així que vaig investigar una mica i vaig veure que durant la carrera podia tocar tots els punts que m’agradaven: matemàtiques, física, mecànica... ‘¡Que xulo!’, vaig pensar, i vaig entrar a Enginyeria Industrial. Sempre l’hi agrairé a aquella professora, perquè a la meva família no hi havia cap tradició i sense el seu consell no hauria arribat mai on soc ara". I ara és a Seat & Cupra, casa seva després de començar la carrera a la Universitat de Saragossa, acabar a Múnic, viure uns anys a Alemanya –on va treballar en empreses tan reconegudes com BMW, Volkswagen i Audi– i complementar la formació amb una especialització en Màrqueting i Direcció d’Empreses.

De pares economistes i amb oncles enginyers, el camí d’Agea va ser més clar des del principi. "La meva elecció no va ser cap sorpresa i vaig tenir molt suport familiar", remarca, així que va estudiar Enginyeria Industrial a la Universitat Politècnica de Catalunya, a Barcelona, i després un màster en Finances a Esade. Actualment també treballa a Seat & Cupra, on va conèixer la seva companya de fatigues ja fa gairebé una dècada. "El destí ens va unir i des d’aleshores hem fet diversos projectes juntes, com per exemple una master class a la universitat i visites a escoles per explicar en què consisteix la nostra professió", afegeix.

Visites escolars

Notícies relacionades

Precisament, d’aquestes visites escolars en va sorgir la idea del llibre, que l’editorial Alba va rebre amb els braços oberts. "Els nens i nenes que volen ser metges, advocats o periodistes, per exemple, tenen referències en el seu propi entorn o, si no és així, les troben a la televisió, però de moment no hi ha cap sèrie sobre enginyers", diu fent broma Agea. De manera que que un parell de vegades a l’any, es presenten davant estudiants de quart, cinquè i sisè de primària i els expliquen també la història de Bertha Ringer, la primera dona que va recórrer més de cent quilòmetres en automòbil i inventora de les pastilles de fre, tot i que potser és més coneguda pel fet de ser la dona de Carl Benz, artífex del primer vehicle motoritzat amb motor de gasolina; la de Margaret A. Wilcox, una prolífica inventora que va patentar el primer sistema de calefacció per a automòbils, i la de Florence Lawrence, estrella de cine i també apassionada dels cotxes que va idear els intermitents i els llums de fre.

"Les nenes i els nens creixen sense fer distincions entre unes i d’altres, compartint interessos. Però hi ha un moment, que nosaltres solem situar quan passen a l’ESO, en què comencen a distanciar-se i el que abans feien junts amb normalitat, com determinats jocs o certs esports, deixen de fer-ho", detalla Diez. Apareixen els prejudicis i moltes noies no es plantegen fer carreres científiques o tecnològiques. D’aquí la importància d’"obrir-los els ulls abans que el cap els faci clic", incideix. "El món avança amb la feina de dones i homes. Nosaltres, les dones, som capaces de veure necessitats de les quals potser ells no són conscients i de buscar solucions. I viceversa. Les dues aportacions són importants, i per això cal ampliar aquest 10% o 12% de noies que opten per carreres STEM [sense arts]", argumenta Agea. "Si amb aquest llibre aconseguim que hi hagi només una nena que es converteix en enginyera i que d’aquí a uns anys el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència sigui més una celebració que una reivindicació, ens donarem per satisfetes", assenyalen.