La caixa de ressonància

¿Té sentit mitificar una musa el 2025?

En la sèrie ‘So long, Marianne’, sobre la relació entre el cantant Leonard Cohen i Marianne Ihlen, ella encarna un rol avui molt discutit com és el de la figura inspiradora d’un artista.

¿Té sentit mitificar una musa el 2025?

EPC_EXTERNAS

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Com resistir-se a l’illa d’Hidra projectada com a paradís bohemi multinacional, obert a l’amor lliure i al galimaties intel·lectual, al vi i al ball, a la sèrie So long, Marianne (a Movistar+). Vuit episodis que recreen el llarg i discontinu idil·li de Leonard Cohen i Marianne Ihlen als anys 60, el seu joc de seduccions i les seves zones d’ombra i ira. També algunes desavinences amb el pensament actual.

S’ha parlat sempre d’Ihlen com a musa, un rol en la vida reduït de vegades a un clixé passiu, fins i tot insultant. Fa uns dies, una altra Marianne, Faithfull, a propòsit de la seva mort, va ser ventilada com a "musa dels Rolling Stones" per molts mitjans, malgrat ser-ho durant poc temps, quan en realitat ella va ser una artista amb veu pròpia, autora d’àlbums molt remarcables, elaborats sobretot quan ja estava lluny de l’òrbita de Jagger i companyia. Però, ¿Marianne Ihlen? A la sèrie no se li atribueix activitat professional sostinguda, ni pulsions artisticorecreatives. Sabem que anys més tard va acabar assentant-se a la seva Noruega natal i que va treballar en la indústria petrolera. Però el seu paper en la pantalla és d’adorable companya del poeta-trobador, un esperit pur que pren decisions sobre la seva vida, és cert, però sobretot rellevant per haver inspirat cançons llegendàries: So long, Marianne, també Hey, that’s no way to say goodbye i Bird on the wire.

Notícies relacionades

Ens encanta la història perquè volem veure-hi una relació amorosa genuïna, radical, però no fa falta presentar Marianne Ihlen com una cosa més del que va ser. Tot i que mitificar sigui llaminer: com a exemple, Anita Pallenberg, també objecte d’un documental recent (en castellà, Musa de los Rolling) que reflecteix la seva calamitosa etapa, amb una incipient carrera en el cine que ella mateixa es va encarregar de fer malbé al fondre’s amb la caravana stoniana i passar-se amb l’heroïna. It girl, musa... Ni més, ni menys.

La història de Leonard i Marianne transmet un altre missatge, potser una mica irritant des de la nostra perspectiva barcelonina: als expats sembla que els importa un rave la cultura del país en el qual graciosament es planten. En la sèrie, sorprèn l’absència d’interacció amb els nadius d’Hidra, més enllà de permetre’ls tocar el bouzouki per amenitzar les seves alegres borratxeres. I al final veiem un dels primers personatges a assentar-se a l’illa, l’escriptora australiana Charmian Clift, queixar-se perquè amb el temps han anat arribant més i més guiris (com ells), que amenacen el seu paradís. ¡On s’és vist.