Barcelona, protagonista
The Project posa un peu en el futur al Poblenou
El president de la promotora de concerts amb seu a Barcelona, Tito Ramoneda, veu la integració al grup Warner com la garantia de futur per a una empresa que organitza 500 concerts a l’any.

Tito Ramoneda rep aquest diari en un nou escenari: The Project va deixar enrere la finca règia de Diagonal-Via Augusta per assentar-se en el moderníssim edifici de The Social Hub, al Poblenou. Això és un altre món. I una altra era. En un racó hi veiem una taula de ping-pong en què es juga un set apassionat. Al terrat hi ha gimnàs i una piscina. Ell ara no té despatx propi i comparteix un espai. "Ja em venia de gust canviar una mica de cultura de treball", afirma. "Això és més horitzontal, amb més comunicació. La integració al grup Warner també ha comportat un canvi en la manera de fer".
The Project, la companyia que presideix, és una de les promotores més importants de concerts de tot Espanya i està a càrrec, per exemple, del festival Guitar BCN (que aquest semestre ha posat a la venda 100.000 entrades: Jorge Drexler, Amaral i Santana, entre d’altres), i va ser notícia a la tardor per la seva integració a la multinacional Warner. "Ja feia anys que donàvem voltes al futur de la companyia, que anava creixent i nosaltres ens fèiem grans. Sabia que havíem de fer aquest pas algun dia amb una empresa relacionada orgànicament amb la música, no amb un fons de capital risc", explica. El seu estimat amic i soci Joan Rosselló va morir quan l’operació ja estava feta, a l’octubre, i el tercer vèrtex, Iñaki Martí, manté el vincle. Warner és aquella discogràfica amb la qual The Project va treballar braç a braç a l’inici, amb artistes com Esclarecidos i Duncan Dhu.
El destí de Tito Ramoneda potser es va traçar quan, amb 14 anys, el 1976, situat en la comissió de festes del seu poble, la Pobla de Segur, es va veure demanant al governador civil el permís per contractar Serrat després del seu exili mexicà. "Un senyor amb brillantina que només ens va fer una advertència: "¡Compte amb les banderes!". Estudiant de piano al Taller de Músics, es va associar amb Sala en la promotora que acabava de crear, Doctor Music. "Vaig aprendre el negoci amb el Neo, que tenia una visió avançada al seu temps". I el 1988 va muntar The Project.
Aquesta és una companyia que gestiona gires per tot Espanya, també concerts com a promotora, i que organitza festivals, tant marques pròpies (Guitar BCN, Festival de Jazz) com licitacions (Porta Ferrada). Ramoneda es va adonar que "hi havia un camp per desenvolupar en els artistes nacionals", treballant-hi amb un estàndard de producció equiparable als internacionals. "Això ens va donar una fidelització: des de Mecano i El Último de la Fila fins a Serrat, Sabina, Estopa...". També portarien tota mena de figures guiris, incloent-hi alguns jazzers preferits del mateix Ramoneda, com Miles Davis i Keith Jarrett. Avui organitzen uns 500 concerts a l’any, amb 700.000 espectadors, xifres que es dupliquen, o més, si hi incloem Èxits, oficina de management (Oques Grasses, Figa Flawas, Suu), incorporada el 2023 a la companyia.
Estopa no va voler fer un altre Estadi
Notícies relacionadesEl directe va a tota màquina i a Tito Ramoneda encara hi ha coses que el sorprenen. "No hauria dit mai que Melendi arribaria a actuar cinc nits al Palau Sant Jordi en una mateixa gira", confessa. Ell aposta per la dispersió del risc, jugant a la transversalitat de nínxols de mercat musicals, i per una prudència filosòfica. Però va proposar a Estopa de fer un segon Estadi Olímpic i van ser els Muñoz els que van fer el pas enrere. "Ens van dir que no perquè, a l’acabar el concert, volien anar a fer una cervesa tranquil·lament amb els amics, sense més estrès. ¡És l’autenticitat d’Estopa!", riu. El duo encapçalarà, el 17 de maig, un festival que augmenta d’escala, Maleducats, al Fòrum.
"La indústria musical és patrimoni de la ciutat Barcelona", destaca, una urbs que "no ha d’estar competint amb ningú perquè ja té la seva pròpia identitat: un historial de talent que va de Xavier Cugat a Serrat, i a Estopa, i a Rosalía, i a Bad Gyal, i a Morad, i com a seu pionera de festivals, ja siguin macro o de cicle". Ramoneda veu aquesta nova era a Warner com una garantia "per continuar portant les coses com sempre i fins i tot millor, amb noves sinergies". Ja ha fet 62 anys i se sent "amb absoluta vitalitat". Al mateix temps confia en un "equip jove molt implicat" (que inclou el seu fill Aleix). I sospira per l’horitzó del 2028. "El Festival de Jazz celebrarà la 60a edició, i The Project farà 40 anys. Serà un any important".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet