CRÍTICA
Amaia estrena gira i puja a un altre nivell

Amaia arranca su gira Si abro los ojos no es real en el Sant Jordi Club de Barcelona /
És l’hora de dir que l’Amaia que coneixíem fins ara queda enrere, empetitida per l’artista que ahir va estrenar gira al Sant Jordi Club, primera de dues sessions destinades a destapar el seu tercer àlbum, Si abro los ojos no es real. Amaia, dominadora de l’escena i liderant una àmplia formació de corda i un cor, en avantguarda i furgant en la cançó popular, entorn d’un repertori que va traçar un diàleg transcendent amb la infància (que ja s’ha extraviat) i l’horitzó de la mortalitat.
Potser sona exagerat, però Amaia comença a trepitjar, per fi, territori propi després de les tendreses indie-pop i l’eco dels cantautors soft-rock que van acompanyar els discos anteriors. En el nou material, treballat amb còmplices de l’última onada (Judeline, Ralphie Choo, Daniel 2000, irenegarry), es fonen partitures rellevants, tractaments exploradors i més ambició. I el directe va portar una posada en escena elaborada, que va arrencar amb Amaia al piano a Visión, disposada a "creuar un pont llarg" i a acomiadar-se (ja tocava) de la "nena" situada "a l’altre costat". Cinc músics multitasca la van estar acompanyant en aquest primer tram, que va culminar amb Nanai, amb una fogosa cadència sambista i un préstec de la tradicional La tarara.
L’entrada dels violins i violoncels va donar solemnitat al segon bloc, a partir d’un C’est la vie dramàticament colpejat al piano. Però amb ella sempre flota aquell punt de candor informal. "¡Increïble! ¡Quina passada!". Sorpresa de si mateixa i de la seva obra, va brindar una altra de les seves delicioses tergiversacions (Me pongo colorada, de Papá Levante, a tot piano i cordes) i després es va asseure a tocar l’arpa una de les noves peces més imponents, Ya está, que ens recorda que "tots morirem i no es pot negociar". En aquesta simpàtica línia amb vista a l’última casa, honors per a Despedida, dedicada a la seva àvia, amb la seva abracadabrant dinàmica melòdica. En escena, un cor aportat pel Taller de Músics, una vintena de veus.
I encara més estrenes disfrutables: M.A.P.S., amb una injecció de bpms, un tema en el qual llegeix la cartilla a la seva mare ("no lo hago tan mal, estoy harta de justificarme") si bé acaba insinuant que la distància generacional no és tal: "Si nos encontráramos con veinticuatro años / nos confesaríamos en la cola del baño". I la batxata Auxiliar, i el cim, Tengo un pensamiento, amb el toc melòdic de La Bien Querida, elevat per les cordes.
Clímax
Però van ser 27 les cançons i hi va haver un ampli espai per al que Amaia ja anomena "els clàssics": El relámpago, El encuentro (la cita amb Alizzz), Quedará en nuestra mente... I la jotera Yamaguchi, amb gosadia vocal, que va tenir com a preàmbul el lorquià Zorongo gitano, i que va conduir al final de festa de Bienvendios al show. Clímax d’una nit d’estrena i alguna cosa més, de salt a un altre estadi per a una artista que fins ara encara vèiem en procés de cocció.
Notícies relacionades‘Si abro los ojos no es real’
Sant Jordi Club. 21-2-2025
- Tecnologia Whatsapp ja et permet saber si el teu missatge ha sigut llegit per una persona diferent del destinatari original
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Una fàbrica de Badalona, acusada de "risc inacceptable" de càncer
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Polèmica Anagrama suspèn de forma indefinida la distribució del llibre sobre Bretón
- La 'transfobia' crece un 14% en Catalunya según los datos de l'Observatori contra la LGTBI-fobia
- Scully quadro a quadro
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya baixa del 40%, el pitjor registre des del 2011
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió