Cançons d’amor i justícia social
El cantant i compositor panameny Rubén Blades reapareix amb un àlbum frondós, acompanyat per l’orquestra de Roberto Delgado, en el qual combina cançons noves i repesques de peces passades

Les últimes visites de Rubén Blades a un escenari barceloní (el del Cruïlla, dos estius seguits, el 2022 i 2023) van ser sonades i van deixar un rastre vivificant al voltant del panameny universal ja entrat en la setantena. Fotografías, que arriba sis anys després de la seva anterior novetat (Paraíso road gang, 2019), ve a ser una prolongació d’aquelles nits fogoses, ara des de l’estudi, però amb aquell mateix embolcall, el de l’orquestra del famós Roberto Delgado.
Denúncia amb aroma tropical
Es tracta d’un àlbum breu (vuit cançons, 35 minuts) que combina cançons d’estrena (tres) amb altres peces majorment compostes per Blades que abans van gravar altres veus o ell mateix amb altres suports instrumentals. En termes lírics, té una mica de tot, dins de la seva marca personal: costumisme pròxim i cavil·lació filosòfica, apunts de crítica social i una mica de romanticisme. Tot això, fent gala de la seva coneguda fermesa interpretativa, de dicció precisa i amb aquest do per contar, dir, històries sense afectacions. La presència de la big band és molt frondosa i, tot i que en certs moments arriba a restar-li protagonisme, dona a Fotografías un calat molt elegant i ters.
La cançó titular obre l’àlbum amb aquesta barreja de vivacitat i melancolia que tan bé se li dona, apuntant al pas del temps i a certa foscor (aquestes fotos que mostren "gent somrient, tot i que dins no hi hagi alegria"). És una de les noves, com ho és Emigrantes, reconeixement del "supervivent que va resistir les pitjors coses", categoria en què ell s’inclou, i en la qual un cor dona una gloriosa rèplica en bucle: "No me’n vaig anar perquè sí, la situació m’hi va obligar". Cruesa viscuda i lleugeresa tropical, seductora equació, que també flota, amb ecos del son cubà, en Hoy por ti (mañana por mí), brillant seqüela del seu tema Cipriano Armenteros, que als anys 70 va adaptar el porto-riqueny Ismael Miranda (de Fania All-Stars) i que es va inspirar en l’històric líder indigenista Victoriano Lorenzo.
Precisament, Miranda va ser qui, el 1976, va gravar la versió original d’una altra de les peces Señor botánico, portadora del mal d’amors. Però el número romàntic de l’àlbum és Eso es amar, un senyor bolero que en un altre temps va immortalitzar Ray Barretto. Falca sentimental en un cançoner que torna a la temàtica social a La barricada (que va gravar per primera vegada un altre porto-riqueny, Bobby Valentín), amb la seva denúncia de la corrupció sistèmica ("ser innocent ja no és suficient"), i que s’acomiada amb l’únic tema aliè: El panquelero, del cubà Abelardo Barroso.
Blades juga amb l’oient a impostar amb gràcia el to del venedor ambulant, dolç entabanador, acudint al seu àlter ego de Medoro Madera. Sí, resulta frondós, i de vegades una mica laberíntic, però sempre apassionant, el món de Rubén Blades.
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Automoció Seat prescindeix d’improvís de Griffiths, president de la companyia
- Jornada de dol Cinc morts per una explosió de grisú en una mina d’Astúries
- Seguretat viària Augmenten més d'un 46% els morts a les carreteres catalanes en el primer trimestre de l'any
- Entendre més Màximo Pradera: "Vaig tenir càncer perquè cap metge em va fer mai la pregunta clau: ¿Què menges?"
- Nou projecte Barcelona estrena un institut d’investigació sobre arquitectura i urbanisme sostenible
- Repartiment de migrants Catalunya declara que els seus centres de menors migrants ja superen el 100% de la seva capacitat
- ACTUALITAT BLAUGRANA Perillen els 100 milions dels seients VIP del FC Barcelona, claus per fitxar a l’estiu