La polèmica per l’ús de la IA obliga a canviar les normes dels Oscars

A partir de l’any que ve, les pel·lícules que siguin seleccionades per a la competició hauran d’aportar informació detallada sobre l’ús de la tecnologia en cada fase de producció.

La polèmica per l’ús de la IA obliga a canviar les normes dels Oscars
4
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Que el desenvolupament de la intel·ligència artificial (IA) anava a sembrar de desafiaments i interrogants el futur de la indústria de la producció audiovisual era una cosa que estava molt clar des d’abans que, el 2023, els guionistes i els actors de Hollywood es posessin en vaga per a, entre altres coses, reclamar una regulació en l’ús de les eines de l’anomenada IA generativa. Doncs bé, el neguit provocat per aquest assumpte ha arribat ara als premis del sector. La polèmica generada aquest any per l’ús de la IA en pel·lícules tan rellevants com The brutalist i Emilia Pérez ha portat l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques a estudiar canvis en les normes que regeixen la concessió dels Oscars a fi de garantir que tots els títols que competeixen aportin informació exhaustiva sobre com s’ha utilitzat la IA en cada una de les fases del procés de producció.

La controvèrsia es va avivar quan, en un reportatge publicat a principis de gener pel portal Red Shark, especialitzat en tecnologia de la imatge, el muntador de The brutalist, Dávid Jancsó, va revelar que les veus d’Adrien Brody i Felicity Jones havien sigut tractades amb l’eina Respeecher per perfeccionar la seva pronunciació en els diàlegs en els quals parlen en hongarès, que és la llengua materna dels personatges que interpreten a la pel·lícula. Respeecher és un programari desenvolupat per una empresa ucraïnesa que, mitjançant la IA, permet fer que una persona parli amb la veu d’una altra.

Substituir algunes lletres

Malgrat ser fill d’una refugiada hongaresa que va emigrar als EUA el 1956, Brody no és capaç de parlar una llengua tan fonèticament complexa com l’hongarès amb la mateixa naturalitat que té un nadiu. L’anglesa Felicity Jones, tampoc. De manera que Jancsó, nascut i criat a Budapest va entrenar amb la seva pròpia veu laIA de Respeecher perquè afinés els accents dels dos protagonistes de The brutalist. "Vam anar molt amb compte en mantenir les seves interpretacions –va explicar el muntador–. Només es tractava de substituir algunes lletres aquí i allà. És una cosa que podries fer tu mateix amb ProTools [una plataforma de gravació i edició d’àudio digital], però aquí teníem tant diàleg en hongarès que necessitàvem alguna cosa per accelerar el procés".

En a penes uns dies, les revelacions de Jancsó van saltar a la premsa generalista i van propiciar un encès debat a les xarxes, on van abundar els missatges que demanaven l’exclusió de The brutalist dels premis a les categories en les quals l’ocupació de la IA hagués tingut un efecte. Amb 10 nominacions a l’Oscar i l’anell de favorit d’Adrien Brody en l’apartat de millor actor protagonista, la polèmica es va fer tan intensa que el director de la pel·lícula, Brady Corbet, es va veure forçat a publicar un comunicat al portal Deadline en defensa del treball dels seus intèrprets.

"Les actuacions d’Adrien i Felicity són completament seves –va assegurar. Ells van treballar durant mesos amb la coach Tanera Marshall per perfeccionar els seus accents. La innovadora tecnologia Respeecher va ser utilitzada només en l’edició dels diàlegs en hongarès, amb el propòsit específic de refinar algunes vocals per a més precisió. No es va canviar cap paraula en anglès. [...] L’objectiu era preservar l’autenticitat de les actuacions d’Adrien i Felicity en un altre idioma, no substituir-les o alterar-les, i va aconseguir el màxim respecte per la seva tasca".

Tecnologia per cantar millor

Notícies relacionades

És clar que The brutalist no està sola en l’ús de la tecnologia Respeecher. En les últimes setmanes ha transcendit que també a Emilia Pérez (la pel·lícula més nominada de la 97a edició dels premis Oscar, amb 13 candidatures) es va fer servir aquesta IA per tal d’ampliar el registre vocal de l’actriu Karla Sofía Gascón en les seves interpretacions musicals. I una cosa similar es va fer a Maria Callas amb la veu d’Angelina Jolie (que es va quedar, sorprenentment, sense nominació al premi a millor actriu protagonista). En aquest punt, és pertinent recordar que el 2018 ja es va fusionar a Bohemian Rhapsody la veu de l’actor Rami Malek amb la del cantant canadenc Marc Martel per recrear les inflexions de Freddie Mercury. Malek va guanyar l’Oscar per aquesta interpretació i ningú va posar el crit al cel per això.

És difícil augurar quin impacte haurà tingut aquesta controvèrsia en les votacions d’on sortiran els guanyadors de la gala del 2 de març (altres films, com ara A complete unknown i Dune: Parte 2, també han reconegut haver-se beneficiat de la IA). Però el que és indubtable és que l’Acadèmia de Hollywood s’ha vist obligada a moure fitxa. Segons ha revelat la revista Variety, el Consell de Ciència i Tecnologia de l’Acadèmia està treballant en un informe sobre l’ús d’IA a les pel·lícules i la institució modificarà a l’abril les normes dels Oscars de manera que l’any vinent ja serà un requisit indispensable aportar una explicació detallada de la tecnologia feta servir a la producció.