Tecnologia des del fons del mar ‘made in Barcelona’
Amb una facturació de gairebé 35 milions, l’empresa GPAInnova aposta per la innovació disruptiva en la indústria i s’expandeix a sectors com el mèdic, l’aeroespacial i el marítim.

"Emprendre i innovar és anar contra l’establishment", assegura Pau Sarsanedas, conseller delegat de GPAInnova. La dificultat està, segons ell, en què costa molt trobar els recursos necessaris per desenvolupar un projecte, cosa que fa que en la majoria dels casos la iniciativa trontolli. Per això l’empresa que ha creat amb esforç i tenacitat, GPAInnova, pivota sobretot sota una visió: construir una matriu que compta amb tota l’estructura necessària per poder desenvolupar la innovació (enginyers i coneixement, materials, dependències i gestió administrativa) i que nodreix la resta dels projectes empresarials que van creant-se verticalment.
Fins al moment, el grup ja engloba les filials DLyte, d’automatització de poliment; Seabots, dedicada a la robòtica marina; GPAMedical, per crear nous dispositius sanitaris; Power Innotech, sobre electrònica de potència; i GPASpace, l’última spin-off llançada pel grup per al sector aeroespacial, associada amb Open Cosmos per a la fabricació de satèl·lits. Un enfocament que parteix d’un caràcter particular. El seu pare, l’inventor Marc Sarsanedas, fill al seu torn de la model Teresa Gimpera, es va aïllar amb la seva dona en una casa de pagès a les Guilleries després de passar dos anys a l’Índia. Allà va créixer Pau Sarsanedas, que va desenvolupar una gran autoexigència que el va portar a cursar la carrera d’Enginyeria Mecànica a la Universitat de Girona. D’Erasmus a Portugal, va obtenir la millor nota de la universitat al presentar una màquina creada amb el seu pare. Després va muntar la primera d’electropoliment líquid el 2006 per respondre a les necessitats de la marca de joieria Joid’Art. Una tecnologia que es va implantar arreu del món per manipular la plata i després l’or.
Eclosió en el sector dental
Després de naufragar el seu primer projecte empresarial i mentre treballava en una empresa ferroviària, va fundar amb quatre companys GPAInnova per donar suport a la materialització dels invents del seu pare i la seva comercialització. Com en qualsevol aventura industrial, GPAInnova va trigar dos anys, fins al 2015, a tenir els seus productes homologats, temps en què van caure dos dels seus socis al comptar només amb recursos propis. "En una oficina de la plaça d’Espanya amb quatre operaris muntàvem les màquines", recorda. L’impuls va venir amb la invenció de la primera màquina d’electropoliment de metalls utilitzant partícules sòlides actives, que va automatitzar la tasca fins aleshores manual de polir les pròtesis dentals. A la primera fira, els compradors "pagaven la màquina al moment amb el datàfon", explica. En dos anys van sumar 70 treballadors.
Però la seva aposta no passa per produir màquines en sèrie, la fabricació de les quals ofereix parcialment a tercers, sinó per ajudar a crear les més innovadores i buscar noves oportunitats, un model que "sí que hi ha als EUA, però que aquí costa d’entendre", explica.
246 patents
Així és com el seu equip suma ja 246 patents i com, quan va esclatar la covid el 2020 i els hospitals no comptaven amb respiradors, l’empresa va ser capaç de crear-los des de zero per subministrar als centres. "Tot l’equip va veure la urgència i es va posar a treballar dia i nit. Vam treure el prototip de seguida", recorda. Va ser un moment dur, ja que l’empresa va adquirir la seva actual nau de 6.000 metres quadrats al barri del Bon Pastor, quan tota l’activitat va semblar interrompre’s.
Notícies relacionadesLa seva tecnologia de poliment és aplicable al sector mèdic per a qualsevol tipus d’implant; en l’automoció; i a qualsevol eina. "Es pensa en la impressió 3D, però no que és essencial acabar aquests productes amb el poliment", explica Sarsanedas. L’empresa, que destaca per un time to market molt curt, treballa per a marques reconegudes com Swatch.
És així com el grup, que suma ja 220 empleats, factura gairebé 35 milions innovant principalment en nova maquinària de poliment per als més diversos sectors, però amb el focus posat a donar suport a través de la seva estructura a les seves innovadores filials. "Són start-ups que tenen a la seva disposició 200 persones. Un model diversificat i flexible és resilient, no pateix davant pandèmies ni crisis econòmiques", afirma Sarsanedas. L’emprenedor lamenta que en les dues últimes dècades s’ha perdut a Catalunya "el 80% de les empreses d’enginyeria mecànica, quan Barcelona és el millor lloc en què innovar" pel seu ric ecosistema, que al seu torn atrau talent. Un afany, el seu, del qual aviat, assegura, sortiran nous fruits.
- Nadons de 80 països ja mosseguen fruites i verdures de cautxú creades per dues germanes barcelonines
- El 2030 IMATGES | Així seran les noves estacions de l’L8 de FGC a l’Eixample
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- Previsió meteorològica Arriba la borrasca Olivier amb fortes pluges: així afectarà Catalunya
- Sentència inèdita Un jutge de Madrid veu errors en la loteria de Nadal del 2021: números cantats que no van constar en la llista de premis
- Menjadors escolars El Govern central prohibeix la brioixeria industrial a les escoles i augmenta el consum de peixos, verdures i cereals integrals
- El Parlament resoldrà si Orriols va vulnerar el codi de conducta per dir que Driouech "normalitza la misogínia" pel vel
- Reunió del Govern Dimiteix el delegat a Perpinyà que va qüestionar el terme ‘Catalunya Nord’ i el rellevarà un exalcalde de Junts
- Producte definitiu Com treure la humitat de casa de forma definitiva
- Salut ocular Ulleres gratis per a nens: la data, cada vegada més a prop