Fundació Romea
Una relectura crítica de ‘Por’, de Stefan Zweig
Andreu Rifé va presentar dilluns al Romea ‘Por’, una personal adaptació del relat de l’autor austríac que busca reflexionar sobre l’art, la moral i la por dels artistes a decebre el seu públic. Rifé va exercir de director, guionista i actor protagonista.
La peça planteja fins a quin punt l’art ha de tenir responsabilitat moral

Quan Andreu Rifé va descobrir Por, de Stefan Zweig, va tenir clar que ho volia transformar en una obra de teatre. Amb ell com a director, guionista i actor protagonista. És la història d’una jove burgesa que és infidel al marit i, després de ser víctima d’un xantatge, comença a consumir-se per la por de ser descoberta. A més, Rifé també volia posar-hi música i comptar amb una artista plàstica a l’escenari. Tot quadrava, tot estava com volia, menys el final.
A la Viena de principis del segle XX, que un marit manipulés i castigués la seva dona adúltera fins a portar-la a punt del suïcidi podria semblar anecdòtic. Per a Rifé, el final que Zweig va escriure a l’obra és inacceptable. Per això el dramaturg es debatia entre canviar el final de la història o deixar l’original, tot i que això pogués no agradar al públic. A l’obra, presentada dilluns al Teatre Romea, Rifé va optar per una tercera opció, intercalar entre la narració el procés creatiu pel qual ha passat. La por d’Irene a ser descoberta i perdre la seva família i la por de l’autor a decebre l’audiència s’entremesclen i es tornen un sol sentiment.
La narració del llibre, la mateixa història del dramaturg mentre escrivia l’obra i les cançons i il·lustracions. Podria semblar una cosa caòtica, però les tres dimensions acaben entrellaçant-se entre si, per formar Por. Rifé entrellaça la història d’Irene amb la seva pròpia i amb la música seguint sempre el fil argumental. Tant Irene com ell estan amenaçats, cohibits per com reaccionaran els altres, es refugien en ells mateixos i la por agafa el control.
Una pinzellada negra
Davant el xantatge, Irene es tanca a casa, després a la seva habitació. Davant la pressió del procés creatiu, Rifé tira endavant amb l’obra, pressiona el productor (interpretat per Raül Perales) i menteix sobre tenir-ho tot sota control. En moments àlgids, l’actor es posa darrere del piano, acompanyat del guitarrista Raúl Juan, i canta. A l’altre costat de l’escenari, l’artista plàstica Àfrica Fanlo il·lustra en directe l’escena, amb una obra d’aquarel·la que es projecta en una gran pantalla blanca. L’objecte principal sempre és una dona, fugint, pensant o ballant. Cada una de les peces acaba destrossada quan acaba la música, amb una pinzellada negra que enterboleix la imatge.
Notícies relacionadesDarrere de l’obra, les baralles còmiques entre productor i director i la desesperació d’aquest últim, s’hi amaga un debat molt repetit en l’actualitat. Fins a quin punt l’art ha de tenir responsabilitat moral, ha de fer crítica o si pot ser només això, art. El productor és el primer que dubta a deixar el missatge de Zweig, castiga la teva dona i et veuràs recompensat, i Rifé li pregunta si ell destruiria les pintures de Caravaggio, perquè a més d’un gran pintor, també va ser un assassí. El clàssic dilema de separar l’obra de l’artista.
La resposta perfecta no existeix. La solució de Rifé davant d’aquest dilema moral és no canviar el final. Explicar el final de Por tal i com Zweig el va escriure, però acompanyant-lo amb la seva pròpia experiència, deixant clar el públic que retreu l’actuació del marit i traslladant al públic aquest debat.
- Educació a Catalunya Les escoles La Farga i la Vall comuniquen a les famílies que segregaran per sexe i que perdran el concert
- Investigació La desigualtat també arriba al llit: per què les dones tenen menys orgasmes en relacions heterosexuals
- Incidents L'imam desnonat a Salt: "Que els joves no facin res; estem en un terreny d'entesa"
- Malalties mentals Un actor de 'Merlí' se sincera sobre la depressió que va patir durant la sèrie: "Em va salvar la vida"
- Consellera del Govern L'oposició critica que Martínez Bravo visqui entre Madrid i Barcelona i li demana que corregeixi "aquest fet inèdit"
- Editorial El PP es consolida
- Enquesta Política d’Espanya del Gesop El 55% dels espanyols recolzen apujar la despesa en defensa
- Enquesta Política d’Espanya del GESOP El PP frena l’ascens de Vox i l’esquerra continua a la baixa
- El 72% vol rellevar el fiscal general per la seva imputació
- A contrallum La soledat