Katharina Wagner: "Dir-se Wagner és una benedicció i una maledicció"

La besneta del famós compositor va estrenar dilluns a la nit al coliseu líric de la Rambla una nova i polèmica versió de ‘Lohengrin’.

Katharina Wagner: "Dir-se Wagner és una benedicció i una maledicció"
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

¿Ha canviat molt aquesta producció ideada en aquests cinc anys? ¿Què ha retocat?

Estem contents que quan la vam concebre fos una producció atemporal, sense referències a l’actualitat, ja que després de 5 anys no serien actuals. Però evidentment hem hagut d’adaptar la producció als canvis en el repartiment.

¿Quina és la base d’aquesta nova versió d’aquest drama romàntic?

L’origen i les intencions del personatge de Lohengrin.

Sens dubte li dona una dimensió diferent de l’obra. ¿Què pensaria el compositor si aixequés el cap? ¿Li importa?

Això és especulació. No hi puc contestar.

La idea de l’amor com a força que mou el món és darrere d’aquesta obra, però ¿quin tipus d’amor?

Cada un pot interpretar per si mateix quin tipus d’amor és.

Lohengrin demana a Elsa que es casi amb ell sense saber ni qui és en realitat ni d’on ve. Pot llegir-se com un acte de fe o un suïcidi. ¿Quant mal ha fet la idea de l’amor romàntic?

És una pregunta molt interessant i d’alguna forma s’inclou en la nostra interpretació de l’obra. Ens agradaria que els espectadors, després de veure l’obra, poguessin entaular un discurs sobre aquest tema.

Ha d’estar acostumada a lidiar amb tota mena de situacions i egos. Per això sorprèn que vostè i la senyora Theorin no hagin sigut capaços de superar les seves diferències de cara a l’estrena. ¿Tan greu és el que va passar entre vostès? M’agradaria conèixer la seva versió.

Entre la senyora Theorin i jo no hi ha hagut cap desacord. La soprano va tenir en el seu moment una reacció poc adequada a la reacció del públic a Bayreuth.

Canviem de tema. ¿Quina missió té l’òpera avui?

Al meu entendre, consisteix a fusionar tradició i innovació: ha d’emocionar el públic i obrir un espai per a un diàleg crític amb la nostra època.

¿Per què la nova òpera no triomfa i el públic demana els títols de sempre?

Crec que hi ha un tipus de públic que demana i acudeix a les òperes de nova creació, i hi ha un altre tipus que acudeix preferiblement a les òperes de repertori. Jo crec que hi ha lloc per a tota mena de públic en l’òpera. L’òpera és per a tothom.

¿Quina és la seva principal missió com a directora escènica quan es planteja una nova producció?

Entretenir i delectar el públic amb interpretacions escèniques de l’obra i també estimular el discurs sobre què s’ha vist.

Anomenar-se Wagner és tota una responsabilitat i també portar la direcció del Festival de Bayreuth. ¿Quins avantatges i inconvenients té ser la besneta del famós compositor?

És una benedicció i una maledicció alhora.

Notícies relacionades

¿Com imagina el Festival de Bayreuth en 20 anys?

Espero que continuï sent un espai viu de trobada i d’interpretació de l’obra de Richard Wagner i de l’intercanvi amb la seva obra.

Temes:

Festival Música