Debat

Luisgé Martín defensa el seu llibre sobre Bretón: «No li dona veu, l’hi treu, nega la seva explicació dels fets»

Anagrama considera que tant l’autor com l’editorial estan «en el seu dret de publicar aquesta obra», però esperaran «al que les resolucions judicials indiquin» després que la Fiscalia de Menors de Barcelona demanés ahir al jutge, com a mesura cautelar, la suspensió de la publicació

José Bretón, durante su declaración en el juicio

José Bretón, durante su declaración en el juicio

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’editorial Anagrama ha emès un comunicat en què defensa «la responsabilitat editorial i la llibertat d’expressió» després de la polèmica generada per ‘El odio’, el llibre de Luisgé Martín sobre José Bretón, a la presó per l’assassinat dels seus dos fills, de moment paralitzat i que es publicaria el 26 de març.

«Reafirmem el nostre compromís amb la responsabilitat editorial i la llibertat d’expressió, sabent que totes dues han de conviure. En aquest sentit, entenem que la literatura pot i ha d’abordar aquests temes sense deixar de banda la complexitat que representen, com fa Luisgé a ‘El odio’», diu el comunicat del segell barceloní, que recorda que «la Constitució reconeix el dret fonamental a la creació literària. Per això, Anagrama considera que tant l’autor com l’editorial estan en el seu dret de publicar aquesta obra, però esperarem al que les resolucions judicials indiquin».

També Martín ha enviat un comunicat a través de la seva agència literària en què assegura que ‘El odio’ no dona veu a Bretón, sinó tot el contrari: «Està escrit amb el respecte més gran cap a les víctimes. El llibre pot provocar dolor al reobrir ferides, però no més que altres llibres que s’han publicat sobre els fets o que la sèrie audiovisual ‘Bretón, la mirada del Diablo’, emesa el 2023. ‘El odio’ no dona veu a José Bretón: l’hi treu, nega la seva explicació dels fets, l’enfronta amb les seves contradiccions. L’odi, en la meva humil opinió, serveix per mostrar els laberints de la infàmia i de la vilesa d’un assassí. Res més. I ni més ni menys», defensa l’escriptor madrileny.

A més, afegeix Martín, no deixa de ser cridaner que «un llibre que poques persones han llegit encara, desperti l’odi públic que ha despertat entre els que no l’han llegit». «És tristament coherent amb el tipus de societat cap a la qual anem, en què el ressentiment preventiu substitueix el pensament crític», escriu.

La maldat de l’assassí

Notícies relacionades

Segons l’editorial, el tractament literari d’‘El odio’ «s’allunya i rebutja qualsevol intenció que no sigui la de presentar el lector la maldat de l’assassí sense justificar ni exculpar el crim sinó tot el contrari, mostrant el seu horror». «La literatura tracta des de sempre realitats complexes i doloroses, també crims que han marcat societats senceres. Des d’Emmanuel Carrère o Truman Capote, i tants d’altres, els escriptors poden treballar amb materials difícils i controvertits», apunta el comunicat. «L’obra de Luisgé Martín intenta dilucidar una violència extrema, les condicions en què es produeix i les implicacions filosòfiques i ètiques de la crueltat com una pulsió en l’humà, explorant com la societat i la psicologia individual convergeixen en actes que desafien la moral».

La Fiscalia de Menors de Barcelona va demanar ahir al jutge, com a mesura cautelar, la suspensió de la publicació del llibre que recull el testimoni de José Bretón, condemnat per l’assassinat dels seus dos fills a Còrdova el 2011. Des de l’editorial, expliquen, són «plenament conscients de la monstruositat dels crims comesos per José Bretón i comprenem la sensibilitat que pot suscitar l’exploració de la condició de l’assassí que aborda l’escriptor Luisgé Martín a El odio».