Cine
‘Sorda’ fa bons els pronòstics i triomfa a Màlaga
La pel·lícula d’Eva Libertad, màxima favorita des de la seva projecció, aconsegueix la Bisnaga d’Or del certamen i el premi del públic
Els germans Cervantes, Álvaro i Ángela, compartiran les Bisnagues a la millor interpretació protagonista amb Mario Casas i Miriam Garlo

Es van complir els pronòstics, però no del tot, en el palmarès del Festival de Màlaga. D’una banda, ‘Sorda’, d’Eva Libertad, la gran favorita de totes les travesses, va aconseguir tres de les Bisnagues més potents, millor pel·lícula, millor actriu protagonista i millor actor protagonista; de l’altra, va saltar una mica la sorpresa amb ‘Los tortuga’, de Belén Funes, i ‘La furia’, de Gemma Blasco, pel·lícules ben rebudes, això sí, que han acabat aconseguint notables botins.
Abans de la seva projecció, ‘Sorda’ ja era de les pel·lícules que estaven en l’objectiu del públic festivaler. Dirigida per una debutant de pes, venia de la Berlinale, caldo de cultiu de més d’una i de dues recents Bisnagues d’Or, i aborda un assumpte de pes (les barreres que afronta una dona no oient que s’acaba de convertir en mare). La projecció del film va confirmar que els informes berlinesos eren encertats: el poder commovedor i la capacitat d’indagació de Libertad aviat van fer que ‘Sorda’ fos una de les favorites als màxims honors del Festival de Màlaga. Va agradar a tothom, i la seva carrera comercial il·lusiona: el seu premi del públic podria avisar d’una taquilla interessant.
També s’esperava amb interès ‘Los Tortuga’, de Belén Funes. El seu primer llargmetratge, ‘La hija del ladrón’, va ser una de les favorites de la crítica de la seva temporada i va suposar el descobriment de Greta Fernández; ara, amb la xilena Antonia Zegers liderant el cartell, entrega una història sobre el dol, la migració, la precarietat vital i les relacions maternofilials en una cinta que, per al que subscriu, s’ofega en el seu naturalisme i el seu totum revolutum temàtic. Tres premis s’enduu de Màlaga: millor guió, millor direcció i un especial del jurat.
Ex aequo
En les categories interpretatives, el jurat, presidit per l’actriu argentina Mercedes Morán, s’ha apuntat a la controvertida tendència als guardons ex aequo: Álvaro Cervantes i el gran favorit, Mario Casas, comparteixen el reconeixement al millor actor protagonista per ‘Sorda’ i ‘Muy lejos’, respectivament; Miriam Garlo i Ángela Cervantes (sí, germana d’Álvaro) fan el mateix per la pel·lícula de Libertad i ‘La furia’.
El de Mario Casas semblava un premi evident: en un festival marcat pels personatges femenins, sense gaires rols masculins destacats, el seu Sergio en eterna recerca de si mateix suposava el paper més rodó i quallat, interpretat per Casas amb sensibilitat i una extraordinària fisicitat. Álvaro Cervantes es manté en un registre més discret i subtil, com requereix el seu personatge de ‘Sorda’, el marit oient de la protagonista.
No serà Álvaro l’únic Cervantes que pugi aquesta nit a l’escenari del teatre Cervantes. La seva germana Ángela ha merescut, segons el jurat, la Bisnaga a la millor actriu protagonista per la seva Alex a ‘Furia’, una jove que afronta les seqüeles d’una violació, a la qual interpreta gairebé des de les entranyes. El seu company de repartiment, Àlex Monner, ha obtingut la distinció a millor actor de repartiment (aquests premis més el de millor muntatge suposen tres estatuetes per al film de Blasco). Cervantes comparteix el premi amb una Miriam Garlo que suporta el pes de ‘Sorda’ aconseguint que empatitzem amb les seves vicissituds i les seves dificultats, de vegades tan llunyanes i incomprensibles per als no discapacitats.
Sorpreses
Notícies relacionades¿Sorpreses en el palmarès del Festival de Màlaga? Com no podia ser de cap altra manera, la menció especial del jurat per a Celia Rico Clavellino per la direcció de ‘La buena letra’, potser la pel·lícula més rodona de les exhibides, sap a massa poc (menció que comparteix amb la debutant Sara Fantova per ‘Jone, a veces’). El menysteniment ha sigut total per a ‘Una quinta portuguesa’, d’ Avelina Prat, un llargmetratge exquisit i molt singular, que hauria merescut, almenys, alguna menció. I ja sabem que el públic és sobirà, però el seu suport (en la Secció Oficial Fora de Concurs) a la delirant ‘8’, de Julio Medem, mereixeria un estudi a fons.
La cinematografia llatinoamericana, d’escassa presència i rellevància aquest any, s’ha fet un petit lloc en el palmarès: l’obligat per les bases guardó a la millor pel·lícula Iberoamericana ha recaigut en la xilena ‘El ladrón de perros’, de Vinko Tomicić; a més, la uruguaiana María Elena Pérez, per ‘Perros’, és la propietària de la Bisnaga a la millor actriu secundària. La dominicana ‘Sugar Island’ s’emporta el guardó a la millor fotografia.
- Crònica rosa L’amor sí que té edat
- El banc català confirma que hi ha "sobre la taula" una fusió alternativa
- Lapsus temporals Això significa no recordar paraules o confondre el nom de les persones
- Alts càrrecs del sector públic Junts i ERC pacten amb el PSOE col·locar afins en institucions i en empreses
- El Consell «sabia perfectament» que el Poio s’havia desbordat 3 hores abans de l’SMS
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Església catòlica El Papa surt a un balcó de l’Hospital Gemelli abans de tornar a casa seva al Vaticà
- Balanç 2024 Retrat del turista de congressos a Barcelona: europeu, quarantí, multirepetidor i que ja gasta 297 euros al dia
- ASSUMPTES PROPIS Alizée Delpierre, sociòloga: "Els ultrarics volen ser atesos sense límits"