Arts escèniques
Cap Butaca Buida se supera en la segona edició
La gran nit del teatre va atraure 71.441 espectadors en 217 espais de tot Catalunya, on es van oferir 252 muntatges, xifra molt superior a la del 2024.
La jornada suposa una injecció d’autoestima per al sector de les arts escèniques
La cita aspira a ser una diada de Sant Jordi en què es donin entrades de teatre

Catalunya ho ha tornat a aconseguir i ha superat àmpliament les xifres de la primera edició del Cap Butaca Buida en una jornada en què els teatres s’han omplert de manera espectacular. La primera edició d’aquesta diada cultural va sumar 55.583 espectadors i ahir es van congregar 71.441 persones, gairebé 16.000 més que l’any anterior. La jornada va suposar una injecció d’autoestima per al sector de les arts escèniques. "Aquest nou èxit ens anima a continuar treballant perquè cada edició sigui cada vegada més gran", va assenyalar Isabel Vidal, presidenta d’Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya)

La consellera Hernández i Isabel Vidal (Adetca) celebren les 71.441 entrades. | EL PERIÓDICO /
El Cap Butaca Buida va oferir ahir 252 espectacles i 80.000 butaques en 217 espais. Unes xifres superiors a les de la primera edició que va comptar amb 176 espectacles, 60.000 butaques en 145 escenaris. L’ocupació mitjana va ser del 89% davant el 92% de l’any passat. Barcelona va ser líder, amb 56.604 espectadors, seguida de Tarragona amb 6.129, Girona amb 4.465 i Lleida amb 2.219. Els teatres de fora de Catalunya adherits van sumar 2.024 espectadors més.
"Ha sigut un altre dia històric. M’enorgulleixo de l’aconseguit avui a Catalunya", va assenyalar Vidal. Ja havia anunciat al migdia que s’havien superat les xifres del primer any amb la venda anticipada registrada fins divendres. Però les vendes d’última hora van disparar el marcador final i l’alegria de tots els programadors i agents del sector reunits en el Time Out Market, on s’ha donat a conèixer el resultat final. I no només per les xifres sinó pel bon ambient que s’ha viscut a totes les sales de Catalunya adherides a aquesta iniciativa. La consellera de Cultura, Sònia Hernández, no es va perdre tampoc la celebració del resultat i va brindar amb el sector el suport aconseguit.
"El Cap Butaca Buida creix i es consolida. El públic s’ha unit a aquesta jornada festiva i reivindicativa de les arts escèniques", va dir Vidal. I va anunciar que la pròxima edició ja té data: 21 de març del 2026. Alex Casanovas, president de l’Associació d’Actors i Directors de Catalunya, va assenyalar: "Em semblen fantàstics els resultats, són un bon símptoma i espero que la gent s’acostumi a anar al teatre al seu poble, o en el del costat. Queda clar que no fa falta venir a Barcelona per veure espectacles".
Aquesta iniciativa d’Adetca i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals compta amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat en el marc del Primer Pla d’Impuls del Teatre de Catalunya 2023-2026, així com la col·laboració de diverses institucions, teatres, ateneus, productores i companyies adherides.
Aquest any la campanya ha comptat amb més adhesions en part pel gran èxit de la primera edició, una festa en la qual famílies i amics es reunien per anar al teatre en una jornada que aspira a convertir-se en una espècie de diada de Sant Jordi de les arts escèniques en què, en lloc de llibres, es compren entrades per anar al treatro.
En aquesta edició, per primera vegada s’han unit sales de fora de Catalunya, tot i que el teatre de l’Alguer al final no ha pogut sumar-s’hi per problemes tècnics, segons l’organització. Dels 217 espais adherits, la província de Barcelona en concentra la gran majoria (154), seguit de Tarragona (22), Girona (20), Lleida (16), les illes Balears (3) i el País Valencià (1) i la Catalunya Nord (1).
En només dos anys Cap Butaca Buida ha demostrat tenir una gran empenta popular. És una celebració-repte made in Catalunya que no té precedent en cap altre lloc. "És bo que el teatre sigui notícia una vegada a l’any amb una campanya tan potent que repercuteix en tot el sector, no només el teatre, sinó la dansa, el circ i les arts escèniques en general", opina Anna Giribet, directora de Fira Tàrrega. Espera que en el futur el teatre de carrer que no necessita cap butaca pugui unir-se a aquesta jornada en pròximes edicions. "Per a moltes persones les arts escèniques de carrer són el seu primer contacte amb el món de l’espectacle. També són un trampolí per a nombrosos artistes", recorda la responsable d’un festival sorgit el 1981 per donar visibilitat a aquest disciplina.
Estrenes amb ple
A Barcelona, principal motor de l’activitat teatral a Catalunya, diversos teatres presentaven novetats. A La Villarroel va aixecar el teló Dones de ràdio, una obra de Cristina Clemente que tracta amb humor el càncer de mama. I ho ha fet amb el cartell de No hi ha entrades. El mateix va passar al Romea on aquesta setmana han començat les funcions de Mort d’un comediant, un homenatge al teatre creat per Guillem Clua amb Jordi Borch com a protagonista. El Poliorama comptava amb Les mares, una divertida proposta de Fel Faixedas i Carles Xuriguera, amb la platea plena. Els musicals també van congregar un ampli nombre de persones. Com Mar i Cel, el clàssic de Dagoll Dagom, i El dia de la marmota, un altre musical en català que va omplir el teatre ahir en la seva última funció al Coliseum. En el Tívoli, el públic va aplaudir la producció madrilenya de Grease de Som Produce.
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- Mobilitat L’absència de multes a les ZBE frenarà les ajudes al transport
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Alts càrrecs del sector públic Junts i ERC pacten amb el PSOE col·locar afins en institucions i en empreses