¿És possible saber quantes entrades vendrà un artista?

Els festivals es fixen cada vegada més en les xifres d’un artista a les seves plataformes i xarxes socials abans de fitxar-lo, però les seves decisions no són més que el mirall de les nostres eleccions.

¿És possible saber quantes entrades vendrà un artista?
2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Corre la percepció que els festivals fitxen cada vegada més els artistes pel seu nombre de seguidors a xarxes com TikTok o Instagram. Sensació que està tot cada vegada més planificat, que s’estreny el marge per al descobriment espontani, la raresa i la dissidència estètica, que el culte a la celebritat arrasa amb tot.

Així estem, si bé la tendència no la determina un malèfic ens abstracte que tingui com a propòsit pervertir la humanitat, sinó que és un reflex del que cadascun de nosaltres fa cada dia en la seva relació amb la música. Preferim l’streaming (gratuït o baratíssim) a comprar discos, i després ens posem les mans al cap amb les coses que es fan amb les dades que inconscientment els subministrem.

Com estudiar el nostre comportament i reduir una expressió d’art, la música, a coordenades únicament monetitzables, fent del principi de donar més del mateix una implacable pauta industrial.

Saber desentranyar la relació entre els números de la música gravada i els del directe és un dels reptes de la indústria musical. Preveure quants assistents podrà convocar un artista a cada ciutat i calcular quin efecte tindrà la seva gira en la venda de música gravada: un estudi de Luminate i Billboard diu que els streamings augmenten un 42% allà per on passa una gira. És, sens dubte, una mitjana, i molt influïda per les grans xifres de l’star-system. L’"efecte Taylor Swift": modificar brutalment a l’alça la imatge de tot un sector, com si ella fos una unitat de mesura raonable.

D’altres dades, i el sentit comú, ens diuen que cada artista, i cada gènere musical, és un món. L’informe estima que una venerable formació de blues-rock com és la de Tedeschi Trucks Band pot esperar vendre 2.824 entrades per cada milió de streams, mentre que les expectatives de l’estrella art-pop Caroline Polachek (amb quatre vegades més d’oients a Spotify) es limiten, en canvi, a 673 localitats.

Notícies relacionades

Sí, hi ha fenòmens virals que no es tradueixen en concerts multitudinaris, i artistes que en l’estudi són només interessants i que en directe creixen i fidelitzen audiències. Però no hauria d’horroritzar-nos aquesta imatge nostra al mirall que són els estudis de mercat, ni les decisions que es prenen en conseqüència.

Afinar la punteria és l’aspiració natural de tot àmbit comercial. I bé, si tot això t’irrita, torna a l’àlbum físic, acudeix al club, surt de TikTok i almenys no contribueixis a fer que tot allò que odies continuï creixent.