Gloriosa ‘Resurrecció’ de Currentzis

Teodor Currentzis, en una foto de archivo /
Després d’interpretar diumenge passat una simfonia de Bruckner en el cicle Palau 100 del Palau de la Música Catalana, el director Teodor Currentzis i la seva orquestra Musicaeterna es va traslladar l’endemà a L’Auditori per oferir, en la temporada d’Ibercamera, una versió impressionant de la Simfonia Núm.. 2, en Do menor, Resurrecció, de Gustav Mahler. Una partitura que el mestre grec ha revisat amb lupa per remarcar la teatralitat i l’espiritualitat que tanca aquesta obra que marca un punt d’inflexió en la creació mahleriana a l’incorporar la veu com un instrument més del llenguatge simfònic.
La Resurrecció és com un continu crescendo que té el seu punt àlgid en el quart moviment, Urlicht, un Lieder meravellós inserit al mig d’un mar de melodies i textures que Currentzis va saber desgranar per capes, ja que la seva visió va equilibrar veus i timbres per crear pura màgia sonora. I espectacle. El mestre busca sempre un fraseig amb caràcter propi, i aquí ho va aconseguir valent-se d’un intel·ligent concepte de l’agògica –utilitzada sempre amb esperit expressiu– i cuidant les dinàmiques al màxim no només en el conjunt orquestral, sinó en tots els intèrprets, incloent solistes i cor. Aquest últim va aprovar amb nota: el Cor Ibercamera, nascut quan la programadora va celebrar tres dècades de la mà de Mireia Barrera i integrant el Cor Madrigal (que lidera Pere Lluís Biosca) i la Polifònica de Puig-reig (dirigida per Emmanuel Niubó). Per als membres de les dues agrupacions segur que participar en la lectura d’aquesta obra amb un director com Currentzis era un repte fascinant, i així van respondre amb una esplèndida acció de conjunt i un so sumptuós. Perquè el que aquest home va aconseguir en l’últim moviment va ser inèdit, captivador, gloriós, amb tots donant-ho tot.
Currentzis també va comptar amb la soprano lírica Sophia Tsygankova, solista del Teatre Helikon moscovita, i amb la mezzosoprano Maria Barakova; la primera va assumir sense problemes les seves frases, amb gust i concentració, mentre Barakova va cantar amb intenció i adequat dramatisme; de veu flexible i de timbre carnós i sempre audible, el seu Urlich va convèncer com a avantsala d’una finale fabulosa, extravertida, lluint el virtuosisme d’uns músics absolutament entregats. Una vetllada inoblidable.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- Pintades al cotxe de l’avi que va admetre haver abusat de la neta durant anys a Pals: "Violador"
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."
- Relacions Govern-ERC Junqueras no garanteix el suport al segon suplement de crèdit d’Illa i li demana que segui a negociar
- Educació a Catalunya Illa justifica amb el descens d’alumnes que es tanquin 111 línies de l’escola pública
- Successos Detingut a França l’‘assassí en sèrie d’agricultors’: va fer un recorregut mortal de Tudela a Lleida en 40 dies