La publicitat dels autobusos canvia de mans

L’empresa britànica Global aconsegueix la gestió dels anuncis als busos de Barcelona, ajudicada per primera vegada tant per als urbans com els metropolitans, després de conquerir fa un any la del metro.

La publicitat dels autobusos canvia de mans
2
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els anuncis als autobusos de Barcelona i àrea metropolitana canvien d’operador. La gestió de la publicitat és un dels contractes més interessants per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), a través del qual ingressa un bon pessic econòmic que ajuda a sufragar el transport públic. I l’adjudicació del 2025 sobresurt per doble motiu. D’una banda, sortia a concurs públic de manera conjunta per primera vegada la xarxa de la capital i la metropolitana. L’altra gran novetat és que ha guanyat la licitació la firma Global, la multinacional britànica que fa un any va aconseguir el contracte homòleg del metro de Barcelona fins al 2032. Desbanca així Promedios, històrica del sector, després d’haver ja descavalcat del suburbà un altre pes pesant de la publicitat exterior, la francesa JCDecaux.

TMB va anunciar ahir que ha entregat la gestió dels suports de publicitat de 1.166 autobusos de TMB i de 837 busos de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) a Global per als pròxims quatre anys, amb la possibilitat de prorrogar el contracte per a un cinquè any. L’encàrrec suposa uns ingressos garantits per a TMB de 7,4 milions d’euros a l’any i per a l’AMB d’1,2 milions més més, en concepte de cànon mínim. L’import fix que marcaven les bases per als busos locals, per cert, era cinc vegades superior que el de les línies interurbanes. A més, les dues institucions podrien percebre un import extra si el nou soci privat aconsegueix una bona facturació, en virtut d’un plus variable segons els ingressos d’explotació aconseguits per Global.

La possibilitat d’oferir en exclusiva publicitat simultània en busos i metro de Barcelona sens dubte és un avantatge competitiu per a aquest operador, que té extensa experiència en transports. Per exemple, té en el seu portfolio el gran intercanviador d’Atocha i els busos i aparcaments públics de Madrid, així com diverses ràdios i la publicitat del metro de Londres. TMB defineix l’adjudicatària com a "líder i referent en publicitat amb un consolidat negoci local, nacional i internacional".

"La publicitat a l’exterior dels autobusos és considerada com una de les més eficaces en termes d’audiència, segons l’Estudi General de Mitjans", presumeix TMB. "De fet, el 90% dels ciutadans de Barcelona i la seva àrea metropolitana identifiquen contínuament publicitat als autobusos, dirigida a un públic molt divers i amb una àmplia cobertura territorial", afegeix.

Per si hi hagués dubtes, TMB recorda que tota la publicitat que arribi a partir d’ara als autobusos s’haurà d’atenir a les mateixes normes vigents, d’acord amb les "disposicions dictades en l’àmbit europeu, nacional, autonòmic i local", que per exemple veten anuncis de prostitució o tabac, així com incitacions al maltractament animal o atacs a col·lectius o creences individuals.

Notícies relacionades

Modernització al metro

Global es va adjudicar l’exclusiva publicitària del metro per 5,7 milions d’euros a l’any, un milió i mig per sobre del preu de sortida. Un dels punts forts de la proposta, a més dels diners oferts, era un notable esforç en digitalització: es va comprometre a retirar gairebé un terç dels suports estàtics i instal·lar 180 noves pantalles digitals, per passar de 70 a 250 suports. La renovació permet comercialitzar campanyes més eficaces i sostenibles i fins i tot sorprendre amb realitat augmentada i hologrames en 3D.