La publicitat dels autobusos canvia de mans
L’empresa britànica Global aconsegueix la gestió dels anuncis als busos de Barcelona, ajudicada per primera vegada tant per als urbans com els metropolitans, després de conquerir fa un any la del metro.

Els anuncis als autobusos de Barcelona i àrea metropolitana canvien d’operador. La gestió de la publicitat és un dels contractes més interessants per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), a través del qual ingressa un bon pessic econòmic que ajuda a sufragar el transport públic. I l’adjudicació del 2025 sobresurt per doble motiu. D’una banda, sortia a concurs públic de manera conjunta per primera vegada la xarxa de la capital i la metropolitana. L’altra gran novetat és que ha guanyat la licitació la firma Global, la multinacional britànica que fa un any va aconseguir el contracte homòleg del metro de Barcelona fins al 2032. Desbanca així Promedios, històrica del sector, després d’haver ja descavalcat del suburbà un altre pes pesant de la publicitat exterior, la francesa JCDecaux.
TMB va anunciar ahir que ha entregat la gestió dels suports de publicitat de 1.166 autobusos de TMB i de 837 busos de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) a Global per als pròxims quatre anys, amb la possibilitat de prorrogar el contracte per a un cinquè any. L’encàrrec suposa uns ingressos garantits per a TMB de 7,4 milions d’euros a l’any i per a l’AMB d’1,2 milions més més, en concepte de cànon mínim. L’import fix que marcaven les bases per als busos locals, per cert, era cinc vegades superior que el de les línies interurbanes. A més, les dues institucions podrien percebre un import extra si el nou soci privat aconsegueix una bona facturació, en virtut d’un plus variable segons els ingressos d’explotació aconseguits per Global.
La possibilitat d’oferir en exclusiva publicitat simultània en busos i metro de Barcelona sens dubte és un avantatge competitiu per a aquest operador, que té extensa experiència en transports. Per exemple, té en el seu portfolio el gran intercanviador d’Atocha i els busos i aparcaments públics de Madrid, així com diverses ràdios i la publicitat del metro de Londres. TMB defineix l’adjudicatària com a "líder i referent en publicitat amb un consolidat negoci local, nacional i internacional".
"La publicitat a l’exterior dels autobusos és considerada com una de les més eficaces en termes d’audiència, segons l’Estudi General de Mitjans", presumeix TMB. "De fet, el 90% dels ciutadans de Barcelona i la seva àrea metropolitana identifiquen contínuament publicitat als autobusos, dirigida a un públic molt divers i amb una àmplia cobertura territorial", afegeix.
Per si hi hagués dubtes, TMB recorda que tota la publicitat que arribi a partir d’ara als autobusos s’haurà d’atenir a les mateixes normes vigents, d’acord amb les "disposicions dictades en l’àmbit europeu, nacional, autonòmic i local", que per exemple veten anuncis de prostitució o tabac, així com incitacions al maltractament animal o atacs a col·lectius o creences individuals.
Notícies relacionadesModernització al metro
Global es va adjudicar l’exclusiva publicitària del metro per 5,7 milions d’euros a l’any, un milió i mig per sobre del preu de sortida. Un dels punts forts de la proposta, a més dels diners oferts, era un notable esforç en digitalització: es va comprometre a retirar gairebé un terç dels suports estàtics i instal·lar 180 noves pantalles digitals, per passar de 70 a 250 suports. La renovació permet comercialitzar campanyes més eficaces i sostenibles i fins i tot sorprendre amb realitat augmentada i hologrames en 3D.
- Nadons de 80 països ja mosseguen fruites i verdures de cautxú creades per dues germanes barcelonines
- El 2030 IMATGES | Així seran les noves estacions de l’L8 de FGC a l’Eixample
- Futbol El Barça no tornarà a l’Spotify Camp Nou per al Gamper i espera poder tornar per començar la Champions
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- Previsió meteorològica Arriba la borrasca Olivier amb fortes pluges: així afectarà Catalunya
- Contingut en català Neixen els Premis CRIT per reconèixer als creadors de contingut en llengua catalana a l’entorn digital
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Guerra comercial El Govern central aprova un tram de 1.000 milions d’avals de l’ICO per a empreses afectades pels aranzels de Trump
- Indemnització rècord El Suprem eleva fins als 3 milions més interessos la indemnització pel dany neurològic causat per negligència mèdica en un part
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja