Israel allibera el codirector palestí guanyador d’un Oscar

Un grup de colons havia apallissat dilluns Hamdan Ballal, autor de ‘No other land’, i l’exèrcit el va deixar ahir en llibertat després de passar la nit detingut.

Israel allibera el codirector palestí guanyador d’un Oscar
3
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Les autoritats israelianes van alliberar ahir a la tarda Hamdan Ballal, un dels directors palestins de l’oscaritzat documental No other land, que va passar la nit detingut després de patir una pallissa per part de colons d’Israel a Susya, la localitat del sud de Cisjordània on resideix.

Dissabte passat, en un article dedicat a com els estudis de Hollywood i les plataformes de streaming estan afrontant, sense visible dissidència, la nova era de Donald Trump com a president nord-americà, vam citar en EL PERIÓDICO el documental No other land, un dur al·legat en directe i en cru sobre la situació que viu la població palestina a la Cisjordània ocupada i sotmesa a la barbàrie d’uns determinats colons israelians.

La particularitat d’aquest documental de guerrilla, disponible a Espanya a Movistar Plus+ i Filmin, és que ha sigut dirigit per Basel Adra, periodista i activista palestí, i Yuval Abraham, periodista i cineasta israelià, amb la col·laboració del director i muntador palestí Hamdan Ballal i de la directora de fotografia i guionista israeliana Rachel Szor. No other land no ha trobat distribució als EUA malgrat haver guanyat l’Oscar al millor documental en la gala del 2 de març. La seva aïllada projecció en un cine de Miami Beach s’ha convertit en una altra manifestació repressiva de l’actual política republicana, ja que l’alcalde de la ciutat va ordenar el tancament de la sala només pel fet d’haver projectat la pel·lícula.

No other land mostra els fets des de les dues perspectives i pretén, potser innocentment, atesa l’enemistat irracional entre els dos pobles i el paper que estan tenint les grans potències, un indici de reconciliació. Suposant que el cine tingui aquest poder, el d’aconseguir el que els polítics i fanàtics no volen ni contemplar, tot ha sigut dinamitat amb uns fets absolutament brutals: Hamdan Ballal va patir dilluns a la tarda un intent de linxament al seu domicili per part de colons israelians, possiblement alguns d’aquells que la seva càmera havia filmat disparant de manera indiscriminada contra dones i homes palestins. A continuació va ser arrestat per l’exèrcit israelià. Les autoritats israelianes el van alliberar ahir a primera hora de la tarda després de patir una pallissa.

En una base militar

"Després d’estar emmanillat tota la nit i haver sigut colpejat en una base militar, Hamdan Ballal és lliure i està a punt de tornar a casa seva amb la seva família", va anunciar en la xarxa social X el codirector israelià de la cinta, Yuval Abraham.

Notícies relacionades

Després de la brutal pallissa, Ballal va ser recollit per una ambulància, però a l’instant van fer la seva aparició agents uniformats israelians que se’l van emportar amb ells. La notícia la va compartir el seu company Yuval Abraham a X: "Li van pegar i està ferit al cap i a l’estómac. Uns soldats van envair l’ambulància a la qual havia trucar i se’l van endur. No sabem res d’ell", va ser el breu i dramàtic missatge escrit per algú que va rebre l’Oscar de Hollywood pensant que la pel·lícula feta en comú i aquest premi, rebut també pel col·lectiu que va fer possible el film, havien guanyat una batalla, encara que fos petita, a la bogeria que fa anys que assola el Pròxim Orient.

La pallissa a Ballal va tenir lloc en un atac coordinat al llogarret on viu, Susya, a Masafer Yatta, i on també van ser agredits altres palestins i activistes jueus nord-americans que van intentar documentar l’atac perpetrat per colons emmascarats proveïts de ganivets, porres i un fusell d’assalt. Un altre fet sagnant que il·lustra la desmesurada escalada de la violència a la zona i que s’acarnissa, en aquest cas, amb un cineasta que ha intentat no només denunciar els fets, sinó realitzar un film que acosti postures, ja que en molts dels seus passatges No other land advoca per l’entesa, sembla que impossible, entre les dues poblacions. El codirector Basel Adra era amb el fill de 7 anys de Ballal poc després de produir-se els fets.