Jorge Díaz ambienta a Barcelona la seva novel·la en solitari
‘El espía’ succeeix durant els primers anys del segle XX i gira entorn de dues figures reals: el baró Von Rolland i un tèrbol policia de la capital catalana.

L’any passat, els tres escriptors que publiquen sota el pseudònim Carmen Mola van decidir prendre’s un descans com a trio i concentrar-se un temps en la seva feina per separat. Al gener, Agustín Martínez publicava la novel·la El esplendor i ara fa el mateix Jorge Díaz amb El espía. Falta la d’Antonio Mercero, que sortirà després de l’estiu. "Quan era guionista havia de pactar-ho tot amb molta gent", comentava Díaz ahir, amb referència al seu altre ofici, durant la presentació davant la premsa del seu nou títol. "Vaig voler escriure novel·les per poder prendre totes les decisions. Però les novel·les em van portar a tornar a pactar-ho tot amb molta gent, perquè amb Carmen Mola he de negociar coses que per a mi són evidents", feia broma. "Així que ha sigut molt satisfactori tornar a estar jo sol. Tot i que els he trobat molt a faltar".
El espía gira entorn de dos personatges reals, dos d’aquests secundaris genials de la història del segle XX. Un d’ells és el baró Von Rolland, en realitat un jueu sefardita de Salònica anomenat Isaac Ezratty, poliglot i amant de tot allò germànic, que va acabar ingressant a l’Exèrcit alemany per combatre en la Primera Guerra Mundial. Els seus superiors de seguida van veure en ell qualitats d’espia, i Barcelona va ser la ciutat que, durant aquell conflicte, el va veure desenvolupar les seves habilitats. Aquella és la seva primera parada a la novel·la, però després el seguirem a l’Espanya de la Guerra Civil, l’Argentina de la Segona Guerra Mundial i, a l’acabar aquesta, de nou a la Península i amb passaport espanyol. El seu rastre desapareix, misteriosament, pocs anys després. L’altre personatge és un tèrbol policia de Barcelona, Manuel Brabo Portillo, que durant els seus anys a la capital catalana serà el seu gran aliat.
Pistolers i anarquistes
Díaz ha estat fascinat per La veritat sobre el cas Savolta des que el van obligar a estudiar-la a COU. Un dia va saber que la novel·la estava inspirada en un cas real, el de l’industrial que feia negocis amb els aliats Josep Albert Barret. Assassinat en un atemptat atribuït a l’espionatge alemany, els seus cervells van ser els dos personatges que ara ell ha utilitzat al seu llibre, i de qui de seguida es va enamorar. Volia Díaz també escriure sobre la ciutat que retratava Mendoza. "Volia escriure sobre la Barcelona de l’època, amb tot aquest món de les drogues, el barri xino, els cabarets...".
En aquesta urbs regada per la sang que deixen els pistolers patronals i els anarquistes es desenvolupa part d’El espía però la seva trama principal arrenca a Mojácar el 1952. Un inexpert guàrdia civil és enviat a la localitat d’Almeria, un poble petit i aïllada en la miserable Espanya de postguerra, perquè investigui el brutal assassinat de Von Rolland. Allà anirà estirant un fil que, narrativament, s’alterna amb els flashbacks al passat de l’espia alemany i amb les actes dels interrogatoris reals dels britànics a Von Rolland, que Díaz ha millorat perquè, diu, "eren avorridíssimes".
El llibre surt a la venda avui però els seus drets audiovisuals ja s’estan negociant.
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- El jutge va repescar un nom
- Operació de la Guàrdia Civil Desmantellada una xarxa de ciberestafes a tot Espanya que dirigia un estudiant de 19 anys des de Terrassa
- Polèmica decisió al regne unit Cop del Tribunal Suprem britànic a les dones trans
- Apunt Equip pet...¡¿Com?!
- Delinqüència digital Creixen les «estafes híbrides»: l’engany que combina el món virtual i el físic
- Tipus d’interès L’eurozona es blinda: el BCE abaixa tipus al 2,25% en resposta a l’ofensiva de Trump
- Conflicte laboral PortAventura suspèn la venda d’entrades per a aquest dissabte per la vaga de treballadors
- Metro de Barcelona Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9
- Oferta d’ocupació El treball que sempre havies somiat: 1.000 euros a la setmana per provar platges i explicar-ho