Clàssica

L’edició de Pasqua del Festival Peralada acull una estrena de Bernat Vivancos

El compositor català presentarà el proper Divendres Sant un encàrrec del certamen empordanès que arranca el dijous 17 d’abril

Bernat Vivancos y el director del Festival Perelada, Oriol Aguilà.

Bernat Vivancos y el director del Festival Perelada, Oriol Aguilà. / EPC

2
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

El defineixen com «una mirada contemporània i essencial sobre els responsables de Setmana Santa». Es tracta de ‘Responsoria Hebdomadae Sanctae’, una obra litúrgica ‘a cappella’ per a sis veus del compositor català Bernat Vivancos, encàrrec de l’edició de Pasqua del Festival Peralada 2025. El certamen, que es desenvoluparà entre el 17 i el 20 d’abril en aquesta localitat empordanesa, inclou un total de sis concerts entre el Dijous Sant i el Diumenge de Glòria, una cita que des de fa tres anys converteix la Setmana Santa gironina en un punt de trobada de melòmans aficionats tant a la música sacra en general com als interessats en noves creacions, ja que el certamen inclou cada any una estrena absoluta.

Vivancos afirma haver-se inspirat «en els responsoris del compositor espanyol Tomás Luis de Victoria», un dels referents de la música antiga i litúrgica del Renaixement. L’autor català afirma que l’obra el va impactar profundament quan la va gravar, amb 11 anys, quan era membre de l’Escolania de Montserrat. «Va ser la gènesi de tot això i ja llavors percebia la seva màgia. Va ser una experiència incomparable cantar-la amb l’instrument que portes dins, amb la veu, perquè vibra tot el cos», recorda Bernat Vivancos. «Des d’aleshores, aquesta música em rondava el cap, fins que un dia, fa uns sis anys, una formació coral dels Països Baixos em va fer un encàrrec. Va ser llavors quan vaig poder posar les meves pròpies condicions: seria una de les lliçons de tenebres, ‘a cappella’, per a sis veus i amb la durada que jo considerés convenient. Van acceptar. Més tard va arribar el Festival Peralada i em va encarregar els responsoris per complet i vaig compondre tots dos que encara faltaven».

L’obra pujarà a escena el Divendres Sant i el compositor es congratula que estrenarà, diu, «en un entorn ideal, en l’època adequada, amb un dels millors cors del món com és el de la Ràdio de Letònia dirigit per una personalitat com Sigvards Klava i en les millors condicions possibles. Això és com un regal de Reis, però per Setmana Santa. No només et donen carta blanca, sinó que també posen tots els mitjans per donar-te el suport necessari i portar-ho tot a bon port».

El músic nascut a Barcelona el 1973 va presentar l’obra acompanyat pel director del Festival Peralada, Oriol Aguilà, que va remarcar que amb aquesta estrena absoluta el certamen es consolida «com un espai únic per a la música sacra contemporània, donant veu a creadors compromesos amb la transcendència, la qualitat i l’emoció artística. El Festival planteja una oferta que posa l’accent en l’espiritualitat, convertint-se en un espai de recolliment i reflexió. L’estrena d’aquests responsoris serà una experiència espiritual i musical profunda, d’una peça escrita des de la veritat i destinada a perdurar».

Notícies relacionades

L’any passat l’edició de Pasqua del Festival va acollir l’estrena de ‘Tenebrae Responsoria’, de Joan Magrané, la seva pròpia versió de les lliçons de tenebres, sempre per encàrrec d’un certamen que aquest any inaugura l’estrena a Espanya de l’oratori ‘Sanctus Petrus et Santa Maria Magdalena’ de Hasse i que comptarà amb la presència d’intèrprets com el contratenor Valer Savadus, el baríton Benjamin Appl, la mezzo Ann Hallenberg i el director Dani Espasa.