La guerra de la fi de Mario

1
Es llegeix en minuts
La guerra de la fi de Mario

Carlos Luján - Europa Press - Archivo

No es reconeix un afecte quan és massa tard, és necessari que sigui massa tard per apreciar un afecte veritable, el dolor com a mesura de totes les coses. Per això es comprova ara que Mario Vargas Llosa va ser l’autor més estimat de la plèiade del Boom, dissenyada potser pel matemàtic Borges. En García Márquez es detecta la transposició de Chaplin, el geni sense proposar-s’ho. En Carlos Fuentes, l’elegància intel·lectual de l’ambaixador d’Occident al complet. En tots els casos hi ha una distància que va salvar el peruà. Era pròxim, ni tan sols va ser imprescindible la seva etapa de portades d’¡Hola! per aproximar-lo, just després d’esbocinar La sociedad del espectáculo.

Parlant de llibres, i apartant-se dels camins trillats catedralicis, canins i pantagruèlics, l’emoció més profunda que alguns hem viscut amb Vargas Llosa va ser La guerra del fin del mundo, el rescat i la transposició d’Heròdot, la tasca hercúlia. Escrivia tant, que va consolidar la pauta d’un títol excepcional i un altre de prescindible. Les seves joies no es mesuren habitualment en nombre de pàgines; n’és un exemple la seva aportació sensacional a la col·lecció La sonrisa vertical, de Tusquets, un genèric que avui seria cancel·lat sense contemplacions.

Notícies relacionades

Elogio de la madrastra és un prodigi d’orfebreria escatològica, una lliçó anticipada al descoratjament woke que avui exigeix prohibir i cremar els llibres abans de publicar-los.

Paràgraf a part mereixerà per sempre La fiesta del Chivo, el relat i retrat impressionant de la República Dominicana del dictador Trujillo que va segellar el contracte de l’escriptor amb el Nobel. Aquesta novel·la definitiva s’escapa de les maniobres per atrapar-la, és tan perfecta que seria fàcil convèncer-se que mai ha existit, i que només fingim recordar que la vam llegir per garantir que existeix el llibre perfecte. Va arribar quan l’escriptura començava a no tenir valor, defineix el compromís del seu autor com els gols d’un davanter tardoral. És l’obra mestra d’un gegant que va viure enredat en el seu personatge, cobrint diverses posicions alhora, obsessionat amb la seva dimensió pública, immune al rebuig que li va manifestar la política del vot.

Temes:

Intel Compromís