Polèmica editorial

Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín

L’editòria anuncia «l’extinció del contracte d’edició per a la publicació i distribució» del polèmic llibre sobre José Bretón

El llibre sobre José Bretón tensa els límits del ‘true crime’: «La literatura tracta des de sempre realitats complexes i doloroses»

Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín

POOL / Europa Press

2
Es llegeix en minuts
David Morán
David Morán

Periodista

Especialista en literatura, art i cultura pop.

ver +

Anagrama renuncia definitivament a publicar ‘El odio’ i torna els drets de l’obra a Luisgé Martín, segons ha anunciat aquest dimecres l’editorial barcelonina. En els últims dies havia començat a circular el rumor d’una ruptura entre l’escriptor madrileny i l’editorial, que es confirma ara amb, citant el comunicat que ha remès Anagrama, «l’extinció del contracte d’edició per a la publicació i distribució d’‘El odio’». 

Després de l’acabament de la relació contractual, prossegueix l’editorial, «tots els drets de l’obra, cedits al seu dia a l’editorial, tornen a ser propietat de l’autor». Sobre el paper, això significa que l’autor podria buscar una altra editorial per publicar el seu controvertit llibre sobre José Bretón, en les seves pròpies paraules, «un retrat fosc de l’assassí i una cavil·lació temorosa sobre la misèria humana i dels límits de la crueltat».

El 8 d’octubre del 2011, Bretón va assassinar els seus dos fills, de 6 i 2 anys, i va calcinar els seus cadàvers com a venjança contra la seva dona, que volia divorciar-se’n.

El passat 21 de març, i després que transcendís que Ruth Ortiz planejava emprendre accions legals contra l’autor i l’editorial, Anagrama va decidir «de forma voluntària» paralitzar el llançament i la distribució d’‘El odio’. «Després de la denegació judicial posterior, en dues ocasions, de la petició de mesures cautelars de la Fiscalia que sol·licitava aquesta paralització, l’editorial va mantenir voluntàriament la suspensió de la distribució de l’obra, que ara confirma que és definitiva», remarca l’editorial.

El Ministeri Públic va intentar paralitzar cautelarment la difusió de l'obra, però tant el Jutjat de Primera Instància número 39 de Barcelona com l’Audiència de Barcelona van rebutjar la petició a l’argumentar que sense una demanda no hi podria haver suspensió.

Notícies relacionades

L’11 d’abril, en l’últim capítol judicial d’aquest embolic, de moment, la Fiscalia de Barcelona va demanar al jutjat que requerís a Anagrama una còpia d’‘El odio’ per analitzar el seu contingut i decidir si interposa una demanda per vulneració al dret a l’honor.

Ara, en un nou comunicat, l’editorial barcelonina recorda que «des de la seva fundació el 1969 ha apostat per una literatura que convida a la reflexió i al debat tant en l’àmbit ètic com en el social». «En aquest context, l’editorial creu que, en una societat democràtica, ha d’existir un equilibri entre la llibertat creativa com a dret fonamental i altres principis morals. Per això, considera que les obres que s’inspiren en fets reals requereixen una dosi doble de respecte i sensibilitat», afirma.