La festa del 23 d’abril
Un pregó dedicat als migrants
"Qui llegeix, dialoga, confronta, debat, rebutja", defensa l’escriptora mexicana Cristina Rivera Garza en la inauguració de Sant Jordi al Saló de Cent, en un text sobre el poder transformador de la lectura.
«Les biblioteques són fonamentals per a la vida pública i cal defensar-les»

Llegir, defensa Cristina Rivera Garza, contribueix al pensament crític. Ens endinsa en la manera de viure d’"aquests altres" als qui no coneixem, però amb els que ens sentim íntimament connectats. "Qui llegeix, dialoga, confronta, debat, rebutja", va recitar ahir la mexicana, Premi Pulitzer del 2024 per El invencible verano de Liliana, durant el Pregó de la Lectura que va destapar oficialment al Saló de Cent de l’Ajuntament els actes de celebració de Sant Jordi.
Un pregó, va dir, consagrat a festejar "el llibre i la relació sagrada que estableixen els lectors amb els autors a través del llenguatge", i que l’autora de Terrestre va voler dedicar als migrants. "Sent jo mateixa una emigrant, és fàcil identificar-me amb les lluites d’aquest desplaçament que anomenem migració", va remarcar l’autora mexicana, que durant més de tres dècades va viure als Estats Units.
Quan llegim, va remarcar, "estem en molts llocs alhora; el cos vessat sobre el globus terraqüi buscant el seu propi lloc".
Entre cites a Rebecca Solnitt Pedro Páramo i Cervantes; a la seva pròpia germana Liliana, que va ser assassinada pel seu nòvio quan tenia 20 anys, i Virginia Woolf, l’autora de Nadie me verá llorar també va voler recordar tots els llatinoamericans "que han fet de Barcelona la seva llar". Els mateixos que, va dir, la van fer sentir part d’aquesta "casa tan cosmopolita i diversa" mentre va residir a la capital catalana gràcies a la beca María Zambrano de la UB.
"Vaig passar temporades llargues aquí i vaig tenir l’oportunitat de recórrer tots aquests carrers i llibreries. També les biblioteques, que em sembla que són fonamentals per a la vida pública i cal defensar-les", va recordar Rivera Garza.
Protesta laboral
A les portes de la plaça Sant Jaume i dins del Saló de Cent, treballadors de Biblioteques de Barcelona van aprofitar el pregó per reclamar un any més millores laborals, un augment en la inversió i el "reconeixement del valor social" de les biblioteques. "Un bon funcionament del servei de biblioteques requereix una inversió pública important i bones condicions laborals per a les persones que ho fan possible", va defensar, pancartes en mà, mentre el responsable de Cultura de l’Ajuntament, Xavier Marcé, celebrava l’obertura d’una nova biblioteca, la J. V. Foix de Sarrià, i demanava "més paraules i més Sant Jordi cada dia".
"Capitalisme de l’odi"
Abans d’asseure’s a dialogar amb Anna Guitart, comissària del programa de Barcelona com a ciutat convidada a la Fira del Llibre de Guadalajara del 2025, Rivera Garza encara va tenir temps per denunciar el "capitalisme de l’odi", comparar Sant Jordi amb l’Amazones com a "lloc per respirar", i va insistir una vegada més en el poder transformador de la lectura. "Es diu amb lleugeresa que la veritable lectura ens transforma. Jo mai vaig tornar a veure el mar de la mateixa manera després de llegir Las olas de Virginia Woolf", va il·lustrar l’escriptora mexicana.
Perquè les visions dels altres, les seves vides imaginades i impreses, "solen interrompre les nostres creences més fèrries posant-les en dubte". La vida, va sintetitzar l’autora mexicana, "no és com la imaginàvem: el món pot ser una mica més", va afegir. I això, va celebrar, és precisament el que aconsegueix el miracle de la lectura.
- Educació L’abandonament de docents a primària es duplica a escala mundial
- Inauguració Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- Accident Un funeral multitudinari acomiada la família Escobar-Camprubí
- Obituari Mor Lluís Prenafeta, la mà dreta de Jordi Pujol a la Generalitat
- Els Reis i Sofia signen en el llibre de condolences
- Final d’un pontificat Llums i ombres amb les dones
- Cambra catalana El Parlament blinda la participació telemàtica de Puigdemont i Puig
- Tribunals La jutge de la dana rebutja investigar la delegada del Govern
- Obituari Mor Lluís Prenafeta, la mà dreta de Pujol a la Generalitat