On Catalunya
petits formats
'Sacarina': l'últim gintònic
La Ruta 40 aposta per aquesta comèdia agredolça escrita en plena era Berlusconi
zentauroepp52631276 onbarcelona sacarina200304201133
El lloguer pels núvols, els cafès a 2 €. Treballar per quatre xavos, per pagar factures, ara una, ara l’altra, treballar per pagar la quota d’autònoms, que ja voreja els 300 €, per omplir la nevera i, si hi ha sort, el rebost. Avui toca arròs, vendre la tele per Wallapop, comprar un paquet de llenties. ¿Viure o sobreviure? Aquesta és la realitat de l’Albert i la Lara, dos actors que, sota el comandament d’un productor sense escrúpols, preparen un pilot de televisió. No somien amb la fama ni amb estrenar en un gran teatre barceloní, només volen viure una vida digna, tenir un sou just a final de mes. ¿Viure o sobreviure?
’Sacarina’
El Maldà (carrer del Pi, 5) Autor: Davide CarnevaliDirecció: Sergi TorrecillaRepartiment: Alberto Díaz, Albert Prat i Lara SalvadorFuncions: De dimarts a dissabte a les 20.30 hores. Diumenge a les 19.00 h.Fins al 8 de març
L’Albert i la Lara, més enllà d’un retrat de milers de barcelonins, són els protagonistes de ‘Sacarina’, l’última obra de La Ruta 40, que es pot veure aquests dies al Maldà. Estem davant d’una de les companyies independents més importants del panorama teatral, responsable de peces tan diverses com ‘El llarg dinar de Nadal’, ‘Cúbit’ o la recent ‘Reiseführer’. Una companyia que arrisca i aposta, moltes vegades, per temes més socials i polítics. No és estrany, doncs, que es fixessin en ’Sacarina’. Un text escrit fa més de 16 anys, en plena era Berlusconi, per Davide Carnevali. Una comèdia agredolça que Albert Arribas s’ha encarregat de traduir i adaptar a la realitat catalana. Amb referències polítiques i socials incloses.
Aquest és, de fet, un dels punts forts de l’obra. Malgrat les autoreferències teatrals, resulta impossible no empatitzar amb aquests actors que lluiten per sobreviure a la Barcelona gentrificada, la que cada dia atreu milions de turistes i n’expulsa els veïns. Potser no coneixem la realitat teatral de la capital catalana ni les misèries de l’ofici, però ens sonen els esmorzars a 12 € i els gintònics més cars que una T-10. Ens sonen la precarietat, l’especulació immobiliària, les superilles, els ‘coworkings’ i els ‘coffee brunch’. Necessitem, tot i que sigui durant una hora, riure’ns del nostre dia a dia, d’aquest malviure en una ciutat en què, probablement, no podrem envellir.
Un bar on s’asseuen els espectadors
Segon encert: l’espai dissenyat per Clàudia Vilà. El Maldà s’ha convertit, aquí, en un bar ple de tauletes amb gespa artificial, una gran pantalla de televisió, molts colors i quadros d’animals. No hi ha grades ni res que s’assembli a una platea. Els espectadors som clients d’aquest bar que, segurament, tampoc podríem pagar i, des del principi, se’ns convida a formar part del joc.
Tot i així, el millor d’aquest lleuger –potser massa– i crític ‘divertimento’ són les naturals interpretacions de Lara Salvador, Albert Prat i, sobretot, Alberto Díaz, que es converteix en un cínic productor sense caure en la caricatura. Aquest personatget que no dubta a declarar que «per dormir, va al teatre» i que només vol forrar-se a costa dels altres. No existeix la mística del teatre ni amor a l’art.
¿Viure o sobreviure?
- Tomé tensa la selecció
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- El problema de l’habitatge El lloguer de temporada creix el doble de ràpid a Barcelona que a Madrid
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- BAGES Construir amb llistons de fusta solidaris
- ANOIA Jorba celebra un mercat de productes de proximitat
- Ruta per la DO EMPORDÀ Perelada, temple del vi