El canvi de model energètic
Biocombustibles europeus
Només rebran ajudes de la UE els productes més eficients en la reducció de l'efecte hivernacle
Biocombustibles europeus_MEDIA_2 /
La Unió Europea és el tercer consumidor de biocombustibles més important del món després del Brasil i dels Estats Units. Malgrat que ara només una mica més del 3% del combustible que s'utilitza en el sector del transport procedeix de les energies renovables, aquest percentatge haurà de ser el 2020 com a mínim del 10%. Els biocombustibles estan destinats a tenir un paper molt important per assolir els objectius generals d'ús d'energies renovables a la Unió Europea i són els més importants del parell d'alternatives existents avui (l'altra és l'electricitat) per introduir l'energia renovable en el sector del transport.
Aquest ambiciós objectiu, que estableix la normativa energètica i climàtica de la Unió Europea, va acompanyat d'una sèrie de normes de compliment obligat perquè només es comptabilitzin en aquest 10% els biocombustibles produïts de manera sostenible, i perquè solament aquest tipus de combustibles puguin rebre ajudes públiques a la Unió Europea. Això vol dir que només es podran utilitzar els biocombustibles més eficients en la reducció de l'efecte hivernacle en la producció del qual no s'atempti contra zones naturals de gran valor ni provoqui un canvi en l'ús del sòl ni a la Unió Europea ni a cap altre país.
Aquest mes de juny, la Comissió Europea ha aprovat unes orientacions pràctiques sobre la sostenibilitat dels biocombustibles per ajudar les empreses europees i els estats membres a aplicar la normativa sobre sostenibilitat dels biocombustibles que estableix la directiva sobre energies renovables, que entrarà en vigor el desembre d'aquest any. Els productors i comercialitzadors europeus seran els primers del món que aplicaran una normativa sobre la sostenibilitat dels biocombustibles. Les autoritats públiques dels estats membres controlaran l'aplicació d'aquesta normativa i supervisaran l'impacte de la utilització creixent de biocombustibles i altres combustibles renovables dins de la Unió Europea.
AMB LA idea de facilitar el compliment d'aquesta normativa europea sobre sostenibilitat dels biocombustibles, instem les empreses, els governs i les oenagés a establir «sistemes facultatius» de certificació de la sostenibilitat dels biocombustibles. La Comissió Europea ha establert els requisits que haurien de reunir tots aquests sistemes per poder obtenir la conformitat de la Unió Europea. Un dels principals criteris és la necessitat que es disposi d'inspectors independents que controlin tota la cadena de producció, des del propietari agrícola fins al distribuïdor, passant per l'industrial i el comercial. Aquests inspectors hauran de ser rotundament fiables i impermeables al frau.
Per garantir que els biocombustibles respecten la normativa europea sobre sostenibilitat, s'haurà de poder rastrejar i verificar l'origen de la biomassa que s'utilitza en la seva fabricació. Serà necessari, per exemple, comprovar que els biocombustibles no procedeixen de zones naturals protegides ni de boscos primigenis, ni tampoc de zones que hagin estat recentment desforestades, ni de torberes dessecades, ni d'aiguamolls ni regions de gran biodiversitat. La Comissió Europea vol deixar clar que la transformació, per exemple, d'un bosc en una plantació d'oli de palma entraria en conflicte amb els seus requisits de sostenibilitat.
També vol deixar ben clar la Comissió Europea que únicament es podran considerar biocombustibles sostenibles els més eficients en la reducció de l'efecte hivernacle i reitera que, en comparació amb els combustibles fòssils, els biocombustibles hauran de poder reduir l'efecte hivernacle, actualment en un 35%, en un 50% el 2017, i en un 60% el 2018, en el cas dels biocombustibles procedents de noves espècies vegetals.
En els pròxims mesos continuarem treballant per fomentar la utilització dels biocombustibles sostenibles. De moment, estem analitzant l'impacte que té la producció de biocombustibles en l'ús indirecte del sòl per evitar que es destrueixi bosc tropical per convertir-lo en sòl agrícola i posteriorment en sòl per a la producció de biocombustible, eludint d'aquesta manera la prohibició de destruir zones forestals per produir biocombustible. A finals d'any disposarem dels resultats de diversos estudis que hem portat a terme i sabrem si s'escau adaptar la normativa i establir nous criteris de sostenibilitat per evitar aquest tipus d'argúcies.
Notícies relacionadesEl sector europeu del transport depèn gairebé totalment dels combustibles fòssils i és responsable d'una cinquena part de les emissions de gasos d'efecte hivernacle de la Unió Europea. Hem de reduir aquestes emissions de diòxid de carboni i la nostra dependència del petroli pel bé del medi ambient i de la seguretat del nostre proveïment energètic. Juntament amb les mesures d'eficiència energètica per reduir el consum de combustible, els biocombustibles són avui dia la principal alternativa a la gasolina i al dièsel en el sector del transport. Per això mateix hem de generalitzar la utilització dels biocombustibles i garantir la sostenibilitat de la seva producció.
Comissari europeu de l'Energia.