L'organització territorial
El paper de les diputacions
¿Que potser empetitir l'Estat a l'estil neoconservador ha demostrat ser garantia d'eficàcia?
El paper de les diputacions_MEDIA_2 /
El debat polític ha de ser seriós, rigorós i profitós per a la societat, i s'ha de fonamentar en la reflexió profunda, en la valoració serena i meditada, i això no exclou l'agilitat i la capacitat de resposta als reptes quotidians. Sub-ratllo aquesta obvietat perquè últimament ens estem acostumant a sentir solucions ireceptesque semblen més aviat ocurrències oportunistes que no pas propostes factibles per a una verdadera sortida de la crisi. N'hi ha que reclamen retallar o eliminar autonomies, i també els que suggereixen dirigir les estisores a les diputacions. La qüestió és retallar, eliminar, reduir, com si fos la gran solució, i sense conseqüències negatives. ¿Que potser empetitir l'Estat a l'estil neoconservador ha demostrat ser garantia d'eficàcia? Atès que, en els dos casos, parlem d'Estat, de nivells de govern, d'instàncies que presten serveis públics, aquestes afirmacions no s'haurien de llançar sense calibrar-ne les conseqüències i les repercussions socials.
Que HI HAGI disfuncions i deficiències en la prestació dels serveis públics exigeix que se n'abordi sense complexos la millora i la reforma fins allà on sigui necessari, però no considero prudent ni just circumscriure aquests problemes a determinats nivells del govern i no al seu conjunt. Les diputacions desenvolupen un paper fonamental en el nostre actual ordenament polític. És veritat que no totes han desenvolupat les mateixes capacitats que la legislació ofereix i que conviuen diferents models de diputació, però en un territori caracteritzat per una gran fragmentació municipal, on zones altament urbanitzades coexisteixen amb altres d'escassament poblades, els nivells de govern intermunicipal com les diputacions són un instrument reequilibrador i garanteixen un nivell homogeni de serveis públics locals.
Necessitem les diputacions, sobretot a les comunitats autònomes que engloben diverses províncies, on l'equilibri territorial en les prestacions públiques és més complex i necessari. Parlem, doncs, d'optimitzar-les, amb visió de futur, no a curt termini. Revisem i actualitzem el marc de competències dels governs locals, i adaptem-lo a la realitat del segle XXI, perquè el que es va legislar el 1985 està superat. Actuem i prenguem decisions que millorin els mecanismes de cooperació entre els nivells de govern central, autonòmic i local. Perquè els ajuntaments -i, amb aquests, la diputació, un ajuntament d'ajuntaments- també són govern de proximitat, el més pròxim a les persones. Un govern necessari. Discutim sobre com s'ha de coordinar més bé els recursos i evitar duplicitats, i dotem els governs intermunicipals d'un finançament d'acord amb les seves competències, que hem de definir clarament. L'àmbit local no reclama més diners perquè sí, sinó que són els que li corresponen per exercir les seves funcions d'impuls del desenvolupament municipal, cohesió social i manteniment d'uns serveis públics de proximitat accessibles per a tothom. Per servir més bé la ciutadania, estem disposats, en fi, a revisar tot el que calgui, i a reconèixer la importància del paper dels governs intermunicipals.
Aquesta és la visió de la Diputació de Barcelona, que, des de fa bastants anys, desenvolupa un model de treball en xarxa amb els municipis, amb els quals concerta les polítiques i serveis públics locals, i que conjuntament amb els seus ajuntaments està gestionant un territori complex en àrees com el benestar, el medi ambient i l'urbanisme, la cultura o el desenvolupament econòmic. En aquest sentit s'ha d'entendre elLlibre verd dels governs locals intermedis que es va presentar ahir, la realització i publicació del qual hem promogut des de la Fundació Democràcia i Govern Local, que agrupa una vintena de diputacions, ajuntaments i consells insulars de tot Espanya. Aquest treball, fruit de diversos mesos de confrontació de dades i d'investigació de la realitat actual dels governs intermedis al nostre país, s'ofereix com una proposta d'anàlisi i debat per actualitzar el seu paper en l'actual panorama polític, i davant d'un futur carregat d'incerteses. Es tracta d'una aportació profunda i sense complexos, que aborda els reptes de les diputacions i altres governs supralocals amb la màxima disposició a discutir-ne la funció, les competències, el finançament, la representativitat i l'organització, amb l'objectiu de contribuir a dibuixar un model més nítid, més visible i, sobretot, més útil i eficaç per a la societat del segle XXI.
Hem presentat aquestLlibre verd amb l'ànim disposat a repensar tot el que faci falta per afavorir una més bona gestió política des dels governs locals i supralocals. Volem propiciar un debat sovint ajornat, però que no volem que ara es plantegi, com alguns pretenen, en termes simplistes i reduccionistes, sinó des de la perspectiva d'agilitzar i perfeccionar el servei públic, una exigència que no s'ha de circumscriure a períodes de crisi, sinó que ha de formar part en tot moment de la nostra cultura política.
President de la Diputació de Barcelona.