La notorietat internacional del Barça

Una gran empresa, més que un club

Un dels pilars del valor de la marca Futbol Club Barcelona és el seu compromís social

4
Es llegeix en minuts
Una gran empresa, més que un club_MEDIA_2

Una gran empresa, més que un club_MEDIA_2 / LEONARD BEARD

Fa molts anys, el Futbol Club Barcelona (FCB) era a dos punts de guanyar la Lliga, faltaven cinc partits... i va perdre. Aquest i altres fets ens han portat, als que tenim una certa edat, a patir sempre amb el FCB sense deixar d'estimar-lo. Feliçment, a cap jove li va passar pel cap que això pogués passar les darreres setmanes.

El FCB d'avui és el finalista de la Champions, el de les sis copes de la temporada 2008-2009 (Copa, Lliga i Champions, ampliades fins al desembre amb la Supercopa d'Espanya, la Supercopa d'Europa i el Mundial de Clubs). És un dels tres clubs de futbol espanyols que no han estat mai fora de la Lliga de Primera Divisió; ha guanyat 21 Lligues, 25 Copes del Rei i 8 Supercopes espanyoles, entre d'altres trofeus. A Europa, el FCB és l'únic club de futbol que ha jugat totes les temporades la competició continental des que hi va entrar el 1955, i fins ara és el club, empatat amb el Reial Madrid, que té més títols europeus (15).

DURANT els anys de la dictadura, amb moltes institucions vedades, el FCB es va convertir en un símbol de llibertat i democràcia, on es podia parlar i expressar els sentiments reprimits en altres llocs. A part de ser un club esportiu, va tenir un significat diferent per a molta gent. Per aquesta raó va fer fortuna la denominació del presidentNarcís de Carreras que el FCB era «més que un club».

Els anys 70, el club va veure com augmentava el nombre de socis quan va aconseguir el 0-5 contra el Reial Madrid el 1974. El FCB va celebrar els 75 anys amb la xifra de 69.556 socis, el club més gran del món. Entre el 1991 i el 1994, va guanyar quatre Lligues seguides i la primera Copa d'Europa amb eldream team. Després van venir anys amb pocs resultats i l'assistència al camp va decréixer, però no pas el nombre de socis. La situació va millorar els anys següents.

Avui, el FCB té a l'entorn de 163.000 socis; és el club esportiu més gran del món en nombre d'equips, seccions i socis, i compta amb 90 equips on juguen més de 1.700 jugadors. Els ingressos de la temporada 2009-2010 situaven el FCB en el segon lloc del rànquing de clubs europeus. Situar-se a la final de la Champions ja ha significat ingressar uns 22 milions d'euros addicionals. Si guanya la final, tal com desitgem, els ingressos de la Champions podrien superar els 50 milions d'euros i el FCB seria el club amb més ingressos del món.

El fet de classificar-se per a la final representa per al FCB un gran nivell de notorietat internacional i situa la marca altop of mind. La notorietattop of mindes mesura pel percentatge de persones que, quan se'ls demana que anomenin un club de futbol, diuen FCB o Barça en primer lloc. La notorietat és important perquè facilita els contractes de patrocini i de llicències internacionals. La consultora Deloitte calcula que pel sol fet d'haver arribat a la semifinal podrien haver augmentat en 20 milions els ingressos per aquestes partides respecte a la temporada 2009-2010. Però la marca té un altre component a més a més de la notorietat, i és la imatge. Es pot tenir molta notorietat i mala imatge.

Les victòries esportives no expliquen per si mateixes l'èxit de la marca FCB. És evident que jugar la final de la Champions reporta més ingressos, però això no explica del tot l'èxit de la marca. El FCB ha passat per diverses etapes dures i això ha quedat reflectit en el seu compte de resultats, però el seu impacte negatiu hauria estat molt més gran si no hagués estat per aquesta frase sensata que resumeix els complexos valors d'una marca: «És més que un club».

Un dels pilars del valor de la marca FCB és el seu compromís social. Durant els anys de la dictadura franquista, va ser símbol de llibertat, identitat catalana i democràcia. Alguns creien que quan tornessin les institucions democràtiques perdria aquests valors. No obstant això, el FCB manté una forta identitat catalana i l'anhel de ser diferent. A través de la seva fundació, ha pres moltes iniciatives de responsabilitat social. Una de ben coneguda és l'acord històric amb l'Unicef, que es manté a la nova samarreta. Els valors del FCB, que tan bé representaPep Guardiola, es poden definir amb termes comfair play, esforç, modèstia, autoestima, responsabilitat, autonomia, esportivitat, cortesia, respecte, honestedat, compromís, cooperació, autocontrol, companyonia i igualtat. Aquests valors es manifesten en accions com el projecte Futbol 3, una prova pilot amb els ajuntaments de Manlleu, Salt o Vic, amb la col·laboració de la càtedra de Serveis Socials de la Universitat de Vic, que vol impulsar experiències de desenvolupament humà i social en barris de ciutats catalanes. Aquestes accions ajuden a crear una imatge de marca diferent i valorada.

Notícies relacionades

La consultora Sport Markt estima que el FCB té més de 216 milions de seguidors a tot el món. És l'equip que té més seguidors de països europeus, 58 milions. Les victòries compten, però sense uns valors tan definits com els que converteixen el FCB en quelcom més que un club, no s'haurien aconseguit aquestes fites.

Rector de la Universitat de Vic.