El debat sobre l'excés d'administracions
Diputacions, un govern local
Enfront de les propostes de suprimir-les, aquestes institucions intermèdies garanteixen l'equilibri territorial
Diputacions, un govern local_MEDIA_3 /
He tingut la responsabilitat de presidir els últims tres anys la Diputació de Barcelona, que aviat renovarà completament el seu equip de govern. El final d'aquesta etapa, marcat pel context de crisi, ha desfermat crítiques sobre la utilitat de les diputacions. S'ha dit que cal alliberar-ne els recursos per traspassar-los directament als ajuntaments, i s'ha proposat, fins i tot, de suprimir-les per retallar despesa pública. Ara bé, ¿podem prescindir realment d'aquest nivell de govern? ¿Estan capacitats la majoria dels nostres ajuntaments (311 només a la província de Barcelona, més de la meitat amb menys de 5.000 habitants) per treure un rendiment òptim dels recursos que ara gestiona la Diputació?
CONVÉ explicar la realitat del nostre territori. ¿Què fa la Diputació de Barcelona que no facin la Generalitat ni el Govern central? D'entrada, compensar desequilibris territorials. A la Unió Europea regeixen els principis de subsidiarietat en la prestació dels serveis públics (que allò que pot donar un nivell de govern proper a la ciutadania, no ho doni un de més allunyat) i d'autonomia local, però la gran fragmentació municipal del nostre país dificulta que es compleixin. Per això, sovint no queda garantida la capacitat dels ajuntaments per prestar els serveis públics que els pertoca donar
-i també, sovint, d'altres que no són competència seva però que la ciutadania demanda i cap altre nivell de govern assumeix.
És precisament un govern local intermedi com la Diputació el que permet salvar aquesta limitació. Ho fa posant els seus recursos al servei dels ajuntaments, contribuint així a millorar els serveis públics de proximitat. I ho fa més bé i més eficientment que cap altre nivell de govern, perquè l'equip de govern de la Diputació el formen alcaldes i regidors que coneixen de primera mà la realitat municipal, perquè, de fet, la Diputació és un govern intermedi, no pas intermediari, ja que posa en valor els recursos del món local des d'una experiència contrastada i un ferm compromís amb la qualitat de vida als pobles i ciutats. Som experts en municipalisme, en serveis públics locals. Per això som el nivell de govern adequat per treballar amb més eficiència en aquest àmbit.
Les economies d'escala, la gestió en xarxa i l'especialització tècnica han permès que, amb l'impuls de la Diputació, els ajuntaments de la província disposin d'una potent xarxa de 210 biblioteques municipals amb més de 2,5 milions d'usuaris; d'una àmplia xarxa de parcs naturals amb 12 espais protegits que ocupen 101.500 hectàrees; d'un pla de concertació amb els municipis que ha permès que, en els darrers quatre anys, es destinessin 250 milions d'euros a 3.600 inversions en infraestructures i equipaments locals; d'una xarxa d'equipaments esportius municipals en què s'han fet, en aquest mandat, 270 actuacions a 139 municipis; d'uns serveis d'atenció a la dependència molt actius, amb la xarxa local d'atenció domiciliària i els serveis de teleassistència, que arriben a 58.000 persones de més de 65 anys; d'una eficaç política de gestió forestal, concertada amb els municipis i amb els propietaris, i de prevenció d'incendis que ha permès millorar el rendiment d'aquest patrimoni mediambiental, tot reduint a mínims el nombre d'hectàrees cremades.
Per això, perquè tenim resultats evidents, perquè ens avala una llarga experiència en el desenvolupament d'un model de servei públic eficaç, hem estat capaços de reduir la nostra despesa en temps de crisi (un 20% els últims tres anys), i ho hem fet amb un criteri selectiu i optimitzador, fent que l'estalvi no afectés el suport als ajuntaments i dedicant fins i tot recursos extraordinaris a pal·liar l'impacte de la crisi sobre els ajuntaments. Hem demostrat el que és un fet prou reconegut: la Diputació de Barcelona és una de les administracions de tot l'Estat en més bona situació per afrontar la crisi. Una administració relativament poc endeutada, que respon als seus compromisos (per exemple, paguem als proveïdors en una mitjana de 36 dies) i que pot afrontar la gestió prevista sense problemes gràcies a la seva disponibilitat financera.
La Diputació de Barcelona garanteix, doncs, la qualitat de les polítiques públiques municipals en tot el seu àmbit territorial, i els atorga una dimensió equilibrada i cohesionada, eficaç i eficient. Hem desenvolupat, en definitiva, un model de govern intermedi que, ara que sovintegen les crítiques a les diputacions, que es parla de suprimir-les o d'alleugerir-les, dóna una resposta sensata i ferma, una resposta amb fets a plantejaments d'oportunitat. Cal millorar, indubtablement, l'organització de les diputacions en general, perquè el seu model i objectius s'assemblin als desenvolupats i aconseguits per la de Barcelona. Cal modernitzar i fer eficients totes les diputacions i deixar enrere formes i mecanismes obsolets.
Notícies relacionadesEn aquest context, la Diputació de Barcelona s'afirma avui com un govern local necessari per garantir l'equilibri territorial i la qualitat dels serveis públics als municipis de la província.
President en funcions de la Diputació de Barcelona.